Månedlige arkiver: mars 2013

NMT på Tirsdag 26. mars 2013

12+1 møtte opp til siste kveldsøkt før påske. 1 ny rekrutt: Lucas! Han klarte seg, og fikk som de andre det de kom for: Frisk luft og sunne øvelser. Først 20 min oppvarming med bla. gjentakende motbakkeløp; innlagte styrkeøvelser i bunn av bakken. God disponering av deltakerne i starten på økten. Så gjennomløpning av løspintervall, som var fartsstemt i form av kvadratisk 5 x 2 min, tempo på 2 sider, høye kneløft og bakspark på de 2 andre. Uvanlig sterk innsats i løpsdelen på ca 20 min; aner at våren er i anmarsj. Mange ser ut til å ha bestemt seg for at de skal inn i mai på stigende formkurve. Det er ikke enkelt å holde farten og innsatsen i gang gjennom 5 tempodrag. Ingen gikk i stans! Etter å ha tatt kontroll over pust og puls bar det over til basket-/friidrettsbanen for hard-core styrkeintervall. 3 runder, hver med 6 styrkeøvelser – hver øvelse 40 sec arbeid og 20 sec pause. 1 min pause mellom rundene. Nådeløst. Hardt. Med nok bestemhet og vilje kom alle seg gjennom. Kvalitet i utførelsen. Ingen ga opp.

Skal du bli skikkelig vår og sommerklar er nå tiden inne for å legge en slagplan. Hold deg sykedomsfri, hold deg skadefri i april/mai/juni. Få med deg minst 15-20 økter i perioden. Bestem deg for å holde nivået og intensiteten oppe, beveg deg ut av komfortsonen iblant. Alt ligger da til rette for en sommer du vil huske som «den sommeren …»

God påske til alle, og vel møtt til NMT på Tirsdag 2. april med Tor Magne & Kine!

Treningshilsen fra Einar

NMT på Torsdag 21. mars 2013

Først må eg seie det var kjekt å vere attende etter fjorten dagar i eit varmare land! Her heime i vinterland møtte 20 deltakarar opp til trim og tram med Jørgen og underteikna. Skikkeleg langintervall med 3x8min løp og 2 min pause i relativt lang løpsrunde stod først på programmet etter oppvarming. Dette er uvanleg lange løpsintervall for oss i NMT, men det var lett å sjå at mange hadde prøvd dette i forrige veke. God, jamn fart på mange. Noterte meg at Espen G. logga 8 km i går! Det var glatt og vanskeleg underlag eit par stader i trasseen så det var nokre som gikk på stumpen, og eit overtråkk vart notert. Etter løpsintervall rakk vi to 4 minutts styrkerunder på kunstgraset.

Det vart nemt at alle på NMT bør melde seg på Nesøyaløpet til hausten, og det er eg meir enn einig i! Ikkje rart det kom opp etter kveldens seige løpsintervall 🙂 Ellers kjekt å sjå «The Merckolls» attende på trening! Hans Henrik gjorde ein god figur på Birken i helga som var, naturlegvis takka vere eit fantastisk grunnlag frå NMT 🙂

På tysdag i påskeveka er det også lagt til rette for ei god økt under leiing av Tor Magne Howlid og Einar Aall,- vel møtt, og god påske! 🙂

-Jørgen & Erlend-

 

NMT på Tirsdag 19. mars 2013

Kveldens NMT hadde en liten twist ved at det ble kjørt styrke både før og etter løpsintervall. Dette var uvant for flere og førte til at kroppen kjentes litt tung under løping. Men NMT skal være som en pose twist, og alle skal kunne finne sin favoritt. Variasjon er viktig.

19 deltakere kom seg vel gjennom fire runder med styrke (16 min effektiv) og 10 x 2 min intervall. For de som er interessert i å registrere antall løpte kilometer, så kan det opplyses om at Geir tracket totalt 7,2 km. Dette må sies å være svært bra, på 20 minutter intervall og 10-12 minutter rolig oppvarming.

Ny økt og nye muligheter på torsdag med Jørgen og Erlend. Vel møtt!

Treningshilsen fra Espen og Carl-Fredrik

NMT på Torsdag 14. mars 2013

Kveldens økt bestod av en god oppvarming som ble avsluttet med høy puls, før vi roet ned og forberedte oss på en skikkelig mental utfordring i form av laaaaaange intervalldrag på 3×8 minutter. Det fungerte utmerket, der hver enkelt fikk kjenne på kunsten å disponere krefter i høyt tempo over lengre tid.

Styrkedelen fokuserte på mage og rygg under kveldens økt.

God stemning, herlig respons på nytt intervallmønster og  knallbra innsats. Vi snakkes under NMT på Tirsdag hvor Espen Gjøs er HI og Carl-Fredrik er HJI.

Hilsen
Tord-Arve og Carl-Fredrik

NMT på Tirsdag 12. mars 2013

Klokken 20:30 i dag steg det hvit røyk opp fra Idrettsplassen på Nesøya samtidig som det kunne høres et høyt brøl fra en gruppe på 21 + 2 NMT’ere. Dette er et etterhvert kjent symbol på at det har vært gjennomført en hard, effektiv og høyintensiv treningsøkt i regi av NMT.

Treningen startet med rolig oppvarming med gjennomgang av intervalldelen, som inkluderte styrkeøvelsene spenst-/ harehopp og gående pushUps frem og tilbake på skøytebanen. Deretter fortsatte oppvarmingen i barkebakken med 2 x 2 minutter krabbing og elghufs.

Deltakerne rakk akkurat å bli varme nok til å gå løs på 4 x 4 minutter intervall i forlengelsen av basketbanen. Utfordrende underlag av snø og skare, tunge styrkeøvelser og korte pauser gjorde at alle fikk kjørt seg i denne delen av økten. For mange er det nokså frustrerende mens det pågår, men rett etterpå kjenner man hvor god trening det er. Det er nå vi bygger den grunnleggende utholdenheten mens kroppens stabiliserende musker jobber knallhardt og gjør oss i stand til å løpe enda fortere og lettere når vi kommer over på enklere underlag og farten øker.

Etter en tung og jobbete intervalldel hadde det blitt lovet en mer eksplosiv styrkedel med 10 sekunder arbeid etterfulgt av 10 sekunder pause. Og eksplosivt ble det! Men ettersom det var 9 – 12 repetisjoner av hver øvelse og øvelsene holdt på kontinuerlig i 2 x 6 minutter gikk det nok over til mer utholdende styrke etter hvert. Men det som det ikke var noen tvil om var at mange fikk kjørt flere repetisjoner av hver enkelt øvelse enn de har gjort tidligere. Og det var det som var hensikten med å dele opp styrkedelen i så korte deler. 6 repetisjoner a 10 sekunder innenfor 2 minutter for hver av øvelsene PushUps, SpenstHopp, Amerikaner og Russian Twist kjentes nok godt. Særlig når de kom på løpende bånd sammen med 2 minutter ryggdiagonal og planke alle veier.

Torsdag til samme tid får vi se om det stiger mer hvit røyk opp fra Idrettsplassen på Nesøya,

Espen og Øyvind

NMT på Tirsdag 5. mars 2013

En litt ivrig instruktør blåste første gang i fløyta 2min før tiden – noe som kanskje trengtes da hele 6 nmt’ere først møtte opp 2 etter tiden! Mens vi løp et par rolige runder i snøen på øvre bane ble vi fulltallige 25 (+2 instr). De fleste fikk opp varmen i barkebakken – krabbing og elg-hufs 🙂 Med litt intro styrke så var vi alle varme, og intervallene kunne begynne. 4x2min – og det var godt å få noen skikkelige spurter på gressmatta! Beinstyrke i løpsintervallene kombinert med en lang styrkedel kjennes nok god i morgen
– God NMT-stemning!

Vi sees igjen på torsdag under ledelse av Carl-Fredrik!
NMT-hilsen
Tor Magne og Jørgen