Månedlige arkiver: oktober 2013

Oppstart enkeltøkter tirsdag og torsdag + ukentlige økter på lørdager fom. november 2013

Styret i idrettsforeningen har besluttet at NMT fom. tirsdag 5. november går over til enkeltøkter under NMT på Tirsdag og NMT på Torsdag fra kl. 19:30-20:30. Vi tar lærdom av erfaringer fra 2012, og iverksetter dette tiltaket en måned tidligere i 2013. Årsaken er som tidligere å opprettholde tilfredsstillende gruppedynamikk gjennom den mørke årstiden.

Samtidig har vi gleden av å informere om at vi fom. lørdag 2. november 2013 starter opp med ukentlige NMT på Lørdag fra kl. 09:30-11:00. Oppstillingsplass vil være som vanlig ved klubbhuset, og øktene vil bli gjennomført på Nesøya og Brønnøya. Varigheten og lysforholdene på formiddagen gir økt rekkevidde og tillater mer preg av langintervall i tråd med anbefalingen fra Øystein Sylta.

Det vil også gjennom vintersesongen være aktuelt å gjennomføre spesialøkter (testøkter, gjesteinstruktører, Vestmarka ol.).

Mvh NMT-Styret

Foto: Privat

NMT på Tirsdag 29. oktober 2013

Oppmøte på kveldens økter var fantatisk bra med henholdsvis 35 og 11 deltakere. Da blir det god stemning!

Vi kjørte en pyramideintervall (1-2-3-4-4-3-2-1 minutter) med ett minutts pause, og til dette benyttet vi kunstgressbanen og den tøffe bakken opp mot Søndre vei. Intervalldelen inkluderte også to stasjoner med henholdsvis push-up og amerikaner. Deretter var det en tradisjonell styrkeøkt, før vi toppet det hele med 2 x 2 min med salamander, løp og push-ups.

Sterk innsats, og moro å se at deltakerne gir på litt ekstra opp bakken for å prøve å holde ryggen til mannen eller kvinnen foran. Og så er det alltid moro at nye folk stiller opp.

Velkommen til Halloweenøkt på torsdag med Carl-Fredrik og Tord-Arve!

Treningshilsen fra

Espen og Katrine

NMT på Torsdag 24. oktober 2013

Det var 25+2 og 12+2 deltakere fordelt på denne smidige høstkveldens 2 økter.

Hvis kveldens deltagere synes økten var tung: Ja, så var den det! Hvis noen lurer på om det var meningen den skulle være så tung: Ja, så var det det! Hvis noen lurer på om de har blitt sterkere etter dagens økt: Ja, så har dere det! Og nettopp det er hele hensikten.

Kombinasjonen av korte løpeintervall med fartsøkningsdrag kombinert med utholdende styrkeøvelser slår aldri feil når det gjelder å komme i ENDA bedre form. Under en slik økt hvor stor muskulatur i bein får kjørt seg ekstra hardt kan man få følelsen av at enden er nær….hvor deilig er ikke da følelsen at man stod løpet heeelt ut; holdt de avslutningsvis 4 x 2 minutter med spensthopp/statisk utfall, «forsvarsspiller håndballlandslaget», løpedrag, og ikke minst amerikaner/burpee.

Takk for kveldens fart, energi, positivitet og ikke minst utholdenhet!

Treningshilsen fra Kine og Erlend





NMT på Tirsdag 22. oktober 2013

En regntung oktoberkveld skulle kanskje tilsi et magert oppmøte på trening. Men NMTere er ikke som andre – de kommer seg ut og får seg en real økt med gode treningskamerater.

22+2 og 18+2 deltakere tok veien ut til Brønnøya for gjennomføring av dagens økt. Det ble nærmest en reprise av Sylta-økta, med 8 x 4 minutters interval (p 1min) med enkelte styrkeøvelser inkludert. Særlig tøff var vristhoppøvelsen som tok godt på leggene.

Hyggelig at stadig nye fjes finner veien til NMT treningene, og vi håper selvsagt at dere kommer igjen.

Ny økt og nye muligheter på torsdag, da med Kine i førersetet.

Treningshilsen fra Espen og Kine

NMT på Søndag 20. oktober 2013

Spesialøkt! En flott oktobersøndag satte en fin ramme for NMT spesialøkt # 2 i 2013 med løps- og styrketest. 2+10 deltakere brukte ekstra god tid på oppvarming og avsluttet med 4 diagonalløp på kunstgressbanen for å få opp pulsen. Da var vi klare for Cooper-test i Aall-løypa – 12 minutter løp.

Det er en utfordring å finne rett fart. Hvor hardt kan jeg starte og samtidig holde ut i 12 minutter? Enkelte var vel forsiktige i starten og hadde for mye å gi på slutten. Andre startet optimistisk og friskt, men fikk det tøft på slutten. Uansett er det god læring, og noe å ta med til neste test.

Etter løpstesten bar det ned på friidrettsbanen hvor dagens styrketest ble kjørt. 5 øvelser a` 50 repitisjoner på tid: Push-Up, Sit-Up, SpenstHopp, RyggHev og Amerikaner/Burpee. Beintøffe styrkeøvelser for hele kroppen. Utførelsen av de enkelte øvelsene varierte noe, men dette er uansett en test hvor den enkelte konkurrerer mot seg selv. Klarer man å holde et jevnt tempo, så vil dette lønne seg i lengden.

Takk for innsatsen! Vi ses på NMT-økter til uken.

Treningshilsen på en søndag formiddag fra Espen og Erlend


NMT på Torsdag 17. oktober 2013

Tung økt i lett høstregn.

Nesøya Noir i kveld med 24+2 og 17+2 deltakere, fikk oppleve langintervall med 3X8 min etterfulgt av en styrketrening som bød på tung belastning og få repetisjoner

Det er mentalt utfordrende med lange intervaller, men de fleste klarte å hold 90% intensitet over hele tidsperioden. Kroppen og hodet klarer det meste – bare man holder fokus. For den enkelte av dere er det viktig å finne sin egen fart og belastning, slik at utbyttet blir så bra som mulig. Det var dere flink til i dag.

Styrkedelen ble positivt mottatt på den måten at man kunne gi alt man hadde innenfor en kort tidsperiode, for så å få relativt bra med pause mellom hver styrkeøvelse. Innsatsen upåklagelig som vanlig. Ha en strålende helg 🙂

Hilsen Tord-Arve og Katrine

Økt 1- 19:00-20:00

Økt 2- 20:15-21:15

 Økt 1 – 3 x 8 min langløpsintervall med 2 min pause

 Økt 1 – Styrkeintervall

NMT på Tirsdag 15. oktober 2013

Til tross for viktige fotballkamper både på Nesøya og Ullevål stadion i kveld var det 23 + 2 deltakere, første økt, og 21+ 2 andre økt. Hverken toppkamper, høstmørke eller fallende temperatur stopper denne spreke treningsivrige gjengen. Det har vært mye bra innsats å se på øktene i det siste og det har åpenbart ført til formstigning blant flere. I tillegg til et inspirerende foredrag fra Øystein Sylta sist torsdag er det mye positiv energi der ute blant deltakerne og det øker selvsagt treningsviljen og ikke minst gleden.

Dagens økt bestod av en lengre oppvarmingsdel med innlagt styrkeøvelser. Den heretter nå kalte » ballettøvelsen» ( utfall til siden/ ta med overkropp) fikk både den ene og andre til å kjenne på steder vi ikke strekker på så ofte. Fra » ballett» til en klassiker 4 x4 min. løpeintervall. Utfordringen var å kjenne på teknikk, fart, utholdenhet, kondisjon, hvilken sone ligger jeg i / kan jeg ligge i/ vil jeg ligge i. Topp innsats!

Styrkeøkt med fokus stor musklatur i bein, balanse, kjerne musklatur. Nå har vi blitt god teknisk på planken og derfor på tide å ta den ett hakk lengre. Bra innsats men her har vi litt å trene på – og det skal vi 🙂

Som vanlig i undertegnedes regi må vi avslutningsvis sørge for at vi virkelig får kjenne på at vi har fått tatt ut det siste med en hærlig mix av spurt- og styrkeøvelser. En time går så altfor fort så hvorfor ikke slenge på ett minutt eller nesten til 😉

Velkommen til Lauren, som vi håper å se igjen på flere økter!

Treningshilsen fra Kine og Jørgen

Oppsummering i sirkel, Økt #1

Oppstilling til Økt #1 fra kl. 19:00-20:00

Oppstilling til Økt #2 fra kl. 20:15-21:15

 

NMT på Torsdag 10. oktober 2013 – Spesialøkt med Øystein Sylta

Kveldens NMT var en spesialøkt ledet av Øystein Sylta – en av Norges beste langdistanseløpere. Opplegget var todelt, og del I startet med et svært godt foredrag om beste praksis innen utholdenhetstrening. Her kunne Øystein vise til forskningsresultater, egne erfaringer og doktorgradsarbeidet han holder på med i samarbeid med langrennslandslaget.

Media skriver mye om trender innen løp og andre utholdenshetsidretter, herunder teknikk, forfotsløpig og utstyr. Øysteins budskap er imidlertid enkelt:

  • Tren mer
  • Tren hardt
  • Og gjerne i kombinasjon med helt rolige økter

Og hardt er her så hardt at du ikke orker å snakket annet i form av korte svar, men ikke så hardt at du ikke klarer å fullføre økten. Og rolig er snakketempo.

43 deltakere fikk som del II kjenne på kroppen Beste praksis for utholdenhetstrening. 8 x 4 minutters intervall med 1 minutts pause ble gjennomført med innlagte styrkeøvelser. Styrken var med henblikk på løpsteknikk, og inkluderte elghufs, mage/rygg, leggbaserte spensthopp og høye kneløft/spark bak. Dermed ble det totalt 32 minutter med høy intensitet (sone 4 – 90% av maks puls), noe som er en svært tøff økt og helt i henhold til beste praksis.

Sterk innsats av deltakerne. Og stor takk til Øystein som gjorde oss alle litt klokere og inspirert for videre treningsinnsats.

Treningshilsen fra Øystein og Espen

 






 

NMT på Tirsdag 8. oktober 2013

Kveldens økt bestod av 24 NMTere på først økt og 15 på andre økt. En «råtass-økt» hvor mange fikk kjenne på MAX-puls under intervallene. Vi kjørte 10 intervaller med 45 sek løp og 15 sek pause. Deretter rett på 4 min med effektiv styrke. Øvelsene bestod av a) push- ups med forflyning, b) spesial situps, c) skulderpress og d) russian crawl. Deretter 10 stk nye løpsintervaller og tilsvarende ny runde med samme styrke øvelser. Vi toppa økta med en god dessert: Løping i 2 min på tvers av fotballbanen m/ innlagt styrke. Veldig hyggelig å se Simon og Lene tilbake fra sykdom . Vi gleder oss til spesialøkt under NMT på Torsdag fra kl. 19-20 (foredrag) og 20-21 (økt) under ledelse av meritterte Øystein Sylta!

Vi øktes! Hilsen Jørgen & Øyvind

Velkomne til Nesøyaløpet laurdag 12. oktober 2013!

Vi ynskjer å minne alle gode NMT-arar om at det lokale mosjonsløpet Nesøyaløpet vert arrangert på laurdag 12. oktober. Dette kan vi nytte som ein god årleg test på vår uthaldande løpskapasitet, med konkurranse mot oss sjølve. Men ikkje minst er Nesøyaløpet eit hyggeleg familiearrangement med løpsglede for store og små i sentrum, uavhengig av prestasjon. Meld dykk på med heile familien snarast, via lenken under, så lettar de arbeidet med etteranmelding for sekretariatet på løpsdagen. Vi forventar å sjå dei av dykk som er skadefrie! 🙂 http://nesoyail.no/nesoya/3/nyheter/?tx_ttnews%5Btt_news%5D=495&tx_ttnews%5BbackPid%5D=88&cHash=ed35099277