Månedlige arkiver: desember 2014

Foreninga Norway Military Training (NMT) endrar namn!

Etter siste NMT-økt for året (NMT på Laurdag 20. desember) endrar Idrettsforeninga Norway Military Training (NMT) namn til HARD Intensiv Trening (HIT).

Hensikta med namne-endringa er å gjere konseptet tydelegare slik at det framstår meir attraktivt og relevant for potensielt nye medlemmer. Bruken av begrepet “militær trening” har av erfaring synt seg å heve terskelen for å prøve treningstilbodet, samt vanskeleggjort rekruttering av nye instruktørar. I tillegg til endring av namn, vil det også bli endringar i leiing/administrasjon, interne rutiner, treningstilbodet og medlemskontingenten.

HIT vil konsentrere seg om å levere harde og intensive treningsøkter tysdagar og torsdagar året rundt. Gjennomføring av dei harde treningsøktene er det dei fleste opplever vanskeligast å få til åleine, og der trening i gruppe med gode instruktørar, gjev effekt. Harde treningsøkter har frå starten i 2011 vore foreninga si kjerneverksemd.

1 års pilotprosjekt med laurdagsøkter har synt oss at det er krevjande å oppretthalde eit slikt tilbod. Oppmøtet har vore stabilt, men betrakteleg lågare enn på tysdags- og torsdagsøktene. Dei fleste medlemmer og instruktørar har familie og born som skal følgast opp, og mange reiser bort i helgar. Vi har difor beslutta å legge ned det faste laurdagstilbodet. HIT oppfordrar likevel medlemmene til å gjennomføre ei roleg langkøyringsøkt i helgane, og ynskjer difor å legge til rette for at instruktørar og medlemmer, sjølve kan invitere til fellestreningar i helgane via nettsida og Facebook.

Den årlege «NMT-marsjen» vert i 2015 vidareført som «En HARD Dagsmarsj» (august/september), og det samme gjeld for «Spesialøkt i oktober», der vi tidlegare har hatt foredrag og trening med Øystein Sylta.

Medlemskap i HIT er individuelle, og kontingenten for 2015 vert kr. 450 per månad. Medlemmer i same husstand får tilbod om eit hovudmedlemskap til 450 kr i månaden, og 250 kr i månaden for sekundære husstandsmedlemskap.

Styret ynskjer saman med instruktørane å utvikle foreninga vidare. Vi håpar flest mogleg av våre medlemmer vel å bli med på HARD Intensiv Trening gjennom vinteren.

Frå 1. januar 2015 ber vi nye medlemmer registrere seg på www.hitrening.no for 1 månad gratis prøvemedlemskap. Nye instruktørar kan melde si interesse på hitrening@gmail.com.

Mvh Styret i HIT ved Einar Aall, Espen Gjøs og Erlend Eimhjellen.

Lysbilde1

Flyttemelding – Fra NMT til HIT!

Etter siste NMT-økt Lørdag 20. desember endrer foreningen navn, nettadresse og e-post:

HARD Intensiv Trening (HIT)
www.hitrening.no
hitrening@gmail.com

Søk opp «HARD Intensiv Trening – HIT» på Facebook.

Mvh HIT-medlemsservice

NMT på Lørdag 20. desember 2014

18 NMTèr stilte opp for økt nummer 460 – den siste. 36 måneder uten èn eneste kansellering! Det er en rekord som blir vanskelig å slå. Så det var med godt skjult vedmod at Aall fikk satte troppen i bevegelse retning Hvamodden for en planlagt Photo-shoot med et lys, en stemning og et skue du ikke får andre steder enn ute. Vintersolverv er rett rundt hjørnet, solen stod lavt! I 5 minusgrader og rolig langkjøringstempo bar det videre til Brønnøya og Pilodden. Det ble en svipptur innom Søndre Brygge hvor vi måtte varme oss med litt styrke. Deretter bort Viernveien og opp bakken til Brønnøyaåsen hvor vi uventet for mange brakk inn på en ny sti som vi fulgte helt bort til Bregneveien. Derfra bort til enden på Børnnøya ved Store Ostsundet hvor vi tok en runde opp/ned betongtrappen som egner seg godt for bruk under egentrening på lørdagene over nyttår. Hvor mange trinn? Herfra fulgte vi Ostsundveien-Vendelveien tilbake til brygga/broen over til Nesøya. Underveis tok de sprekeste på seg oppdraget som «frontrunners», noen lange fartsdrag. På Nesøya måtte vi selvsagt innom Aall-løypa (!) før vi endte opp i SPA-anlegget til Nesøya IL. Her kunne vi lese av en tilbakelagt distanse på over 12 kilometer – ny lørdagsrekord! Lungebrølingen i sluttet sirkel (en viktig øvelse) kan vi også si var på et tilfredesstillende støynivå. Takk til alle som har fulgt oss disse årene, og takk til alle dem som har latt det gå sport i aldri å kansellere noe som helt noen gang = NMT-Instruktørene. Det har blitt en sjelden fin samling av flotte mennesker med mange kvaliteter, blant annet viljen og evnen til å være sammen om å trene ute hele året. De beste treningsopplevelsene er oftest dem du deler med andre!

Mye kan sies om mange. Akkurat i dag gledet det å se innsatsen til Anne-Katrine (igjen!), og hvordan Maria er tilbake lett på foten og utålmodig i front – i motbakken, på langdistanse. Marit, Marit og Jacqueline sterke og uanstrengt. Systematisk og målrettet innsats over lang tid betaler seg alltid! Styr unna for mye av det gode i jula – akkurat passe!

Trenings- og julehilsen fra Einar og Espen


IMG_9504 IMG_9505 IMG_9507 IMG_9508 IMG_9509 IMG_9510 IMG_9511 IMG_9512 IMG_9513

NMT på Torsdag 18. desember 2014

22 NMT’ere på plass kl 1930 i kveld! Kveldens økt ble gjennomført på fotballbanen slik at økten ble effektiv og kortreist.  Intervalldelen bestod av 6x4min intervaller. Vi kjørte med 1min pause mellom øktene. Etter dette kjørte vi styrke. Den bestod av fire øvelser med 45 sek jobbing og 15 sek pause som vi kjører i to runder. 1) Sideveis pushups, 2) rygg craw, 3) Situps 90 grader med ett ben og det andre rett ut 4) opp/ned planke.  Til slutt var det klart for en herlig dessert. 1min albuekrabbing, 1min harehopp, 1min løping. HELT til slutt kjørte vi så 30 sek albuekrabbing og 30 sek løping som ekstra dessert. Husk at NMT på Lørdag er siste NMT-økt!

Vi øktes! hilsen Jørgen og Kine

IMG_9471 IMG_9464 IMG_9462 IMG_9461 IMG_9460-2 IMG_9460 IMG_9459 IMG_9458 IMG_9456

NMT på Tirsdag 16. desember 2014

NMT økt nummer 458 er gjennomført og 25 deltakere fikk gleden av en tradisjonell løpsintervall på 10 x 2 minutter kombinert med en AMRAP styrkevariant ala Øyvind Buer. Avslutningsvis ble det også tid til en dessert med eksplosiv styrke og spurter.

Sterk innsats av mange og dere er flinke til å hjelpe hverandre gjennom å veksle på å dra.

To NMT økter gjenstår og vi håper flest mulig kan delta på disse i en ellers så travel tid med juleforberedelser. Både fordi kroppen trenger det og fordi du fortjener det.

Treningshilsen fra Espen og Erlend

16426_745195902224584_5889888957989017377_n 10478155_745195918891249_1941854869265725994_n

NMT på Lørdag 13. desember 2014

Julen nærmer seg med stormskritt. Derfor ekstra viktig å ta et avbrekk fra alt som skjer av shopping, julebord og andre nødvendigheter i disse hektiske før juls tider. En rolig langkjørings økt med 13 NMT’ere en deilig lørdags morgen er som balsam for sjelen. For noen har dette blitt en avhengighet som vi ikke kan leve uten. Selv om NMT konseptet endrer karakter og lørdags øktene faller ut skal dere ikke se bort fra at rekken av lørdagsblide trimmere fortsatt vil være å se på Brønnøya i det nye året som kommer. Dog uten gule vester men fortsatt like blid 🙂 koselig og ikke minst GOD STEMNING!!!

Til alle dere lørdags NMT’ere….takk for selskapet, de gode samtalene, latteren og all den energien vi sammen har skapt 🙂

Lørdagshilsen fra Kine og Erlend

IMG_1866 IMG_1865

 

 

NMT på Torsdag 11. desember 2014

27 medlemmer på kveldens økt som bestod av 3 lange og harde 8-minuttersintervaller med innlagte styrkeøvelser vristhopp (20), PushUps med klapp (2) og Elghufs i motbakke. Intervallene ble vekselsvis avbrutt av 4-minuttes styrkeblokker der 3 øvelser skulle gjentas så mange ganger som mulig. Først PushUps (6), RyggCrawl (12) og SitUps m/ hoftehev (6), så Amerikaner (6), Russian Twist (12) og MountainClimber (12) før PushUps (6), RyggCrawl (12) og SitUps m/ hoftehev (6) avsluttet hoveddelen av økten.

Deretter gjennomførte 1 minutt med Kålormen, 1 minutt Salamander og 4 kortsidespurter.

– Øyvind og Tord Arve –

IMG_9326 IMG_9323 IMG_9320 IMG_9319

NMT på Tirsdag 9. desember 2014

33 NMT’ere på plass kl 1930 i kveld. Dagen økt ble gjennomført på fotball banen slik at økten ble effektiv og kortreist.  Intervall delen bestod av hele 8 stk intervaller. 2min, 3min, 4min, 5min, 4min, 3min,2min og 1min. Vi kjørte med 1min pause mellom øktene. Dette er en tøff pyramide intervall med hele 24 min effektiv løping. Etter dette kjørte vi styrke. Den bestod av fire øvelser med 45 sek jobbing og 15 sek pause som vi kjører i to runder. 1) Sideveis pushups, 2) rygg crawl, 3) Situps 90 grader med beina, 4) opp/ned planke.  Til slutt var det klart for en herlig dessert. 1min salamander, 1min harehopp, 1min løping. Og HELT til slutt kjørte vi 1min 1 min løping som ekstra dessert. God innsats av alle (spesielt jentene jobbet godt i kveld) og vi gleder oss til å se alle igjen på torsdag kl 1930. Husk at desember økter er en ren bonus!!!

Vi øktes hilsen Jørgen og Espen

IMG_9287 IMG_9288 IMG_9289 IMG_9290 IMG_9291 IMG_9292 IMG_9293 IMG_9294 IMG_9297

 

NMT på Lørdag 6. desember 2014

For en fantastisk dag og for en deilig langkjørings økt! Med til sammen 13 NMT’ere holdt vi oss mest mulig i den solfylte delen av Brønnøya i dag. Nok en gang kom vi godt over 10 km løpt. Og i tillegg litt styrke av ymse slag. En skikkelig god følelse økt 🙂

Lørdagshilsen fra Kine og Tord-Arve

10690224_10152403149361010_515059978923441034_n