Månedlige arkiver: august 2015

HARDtrening på Torsdag 27. august 2015

Trolsk stemning under HIT-økt #514 med til sammen 23  deltakere i aksjon! Under et tak av løvblader og til lyden av regn ble det gjennomført pyramideintervall på 2 – 3 – 4 – 5- 4 -3 – 2 minutters drag, 1 minutt pause mellom dragene for å hente seg inn – og samtidig nyte skogens ro. Type 1økt – klar overvekt av løp! Ikke mye ro når fløyta gikk for nok et drag. Mye bra fart i bakken, og tydelig at konkurranseinstinktet slår til både hos den ene og den andre 🙂 Etter nedtrapping på returen til idrettsanlegget rakk vi en rask runde med styrke.

Treningshilsen fra Kine og Øyvind

IMG_5859 IMG_5870 IMG_5872 IMG_5873 IMG_5874 IMG_5875 IMG_5876 IMG_5879IMG_5861IMG_5863

HARDtrening på Tirsdag 25. august 2015

25 spreke HITere kan på nytt kvittere ut en hardtreningsøkt i treningsdagboka! En HARD dagsmarsj ble vel gjennomført søndag 23. august (55 Km på 13 timer og 30 minutter), men det hindret ikke enkelte i å bli med på en ny beinhard økt med 10×2 minutters intervaller og styrke etter AMRAP prinsippet. Mange sterke parløp. Få repetisjoner gikk tapt under styrkedelen. Tross skuffende lite nedbør var det som alltid god stemning og topp innsats.

Treningshilsen fra Espen og Einar

IMG_5816 IMG_5817 IMG_5818 IMG_5819 IMG_5820

Råd & tips til En HARD Dagsmarsj

Momentliste – saker & ting å tenke på (ingen bestemt rekkefølge):

  • Anbefalt skotøy er lette marsj-/fjellstøvler og/eller terrenggående (mengde)løpssko
  • Egnet antrekk. Kle deg lett. Ikke ta med for mye! Byttetrøye/sokk?
  • Orienter deg på kartet, ha en Exit-plan (hoppe av)! Husk penger.
  • Lytt til kroppens signaler! Gi marsjledelsen beskjed tidlig. Vær ærlig.
  • Ta med sekk med vann og næring. Vi går bare dersom opphold/pent vær!
  • Ikke for stor sekk med for mye innhold. NB! Du kan etterfylle vann (vekt)!
  • Lad mobiler/(GPS) klokker! Ingen lademuligheter underveis.
  • Sørg for en balansert/fordelt sekk, og tilpasset/strammet. Viktig.
  • Stell beina dagene i forveien. Klipp tånegler. Smøre. File. Plastre?
  • 10-15 min stopp for service/mat/drikke på Skui (18K) i regi av Følgebil.
  • Følgebil med oppmøte på avtalte punkter underveis, avlasting/»langing»
  • Marsjledelsen medbringer diverse remedier. Men: medbring ditt eget behov/forbruk.
  • Marsjleder kan stemme deg ut! Vi følger en plan som skal overholdes (+/- 14 timer).
  • Ha bestemt deg på forhånd for hvor langt du skal gå, helt eller delvis. Vær tydelig.
  • Strekket Skui-Sem er et langstrekk i skog og mark (ca. 22K). Bestem deg på Skui (18K)!
  • Spis godt og fornuftig dagene i forveien. Bygg opp lager. Spis og drikk jevnt underveis.
  • Ikke gå med nyinnkjøpte sko! Inngåtte sko. Gnagsår kan felle deg. Stell hælene dine.
  • Innersokk (liner) og yttersokk? Kompressjonsokk? Mye styrt av skovalget ditt.
  • Ta med smertestillende (ex kombo ibux/paracet) om du vet du kan komme til å trenge
  • Compeed for gnagsår. Liten blemme kan velte stort lass. Husk å lufte beina undeveis.
  • Vi har tekniske stopp, og stopp på utsiktspunkter. Gjør som du blir fortalt (ex. luft ut sko).
  • Behov for å gjøre ditt fornødende? Gi beskjed til marsjleder. Det løser seg elegant.
  • Compeed. Våtserviett. Papir. Smertestillende. Sjokolade. Nøtter og rosiner. Sukker/salt.
  • Fokus i krevende partier. Vær konsentrert/oppmerksom om å fote seg! Lytt til instruks.
  • En skade (ex. kraftig overtråkk) kan medføre «logistikkutfordringer» for hele gruppen.
  • Følgebil har vann, Skui (18) har vann, Sem (40) har vann og Hvamodden har vann (53).
  • Gå økonomisk! Ingen krumspring. Hvil når du kan. Slapp av, tenk på hvordan du går.
  • Ikke lag «marsj i marsjen». Se deg over skulderen. Vi går som et Lag, sammen.
  • Vi hygger oss. Bytt plass/posisjon når det passer. Bytt «turpartner», gå litt alene.
  • Obligatorisk bilde av TURlaget på Stovivollen og Hvamodden. Et minne vel verdt å lagre!
  • Marsjledelsen tar hånd om Track & Trace (GPS)! Du/vi avtaler hva vi deler/publiserer.
  • Det er fult mulig å hoppe på marsjen og hoppe av marsjen. Men ledelsen må få beskjed!
  • Nyt turen, naturen, menneskene og stedene. La deg inspirerer til gjenbesøk. Ta det inn!
  • Unngå å bli tørst. Da er du alt litt sent ut. For din ytelse, jevnt påfyll av mat/drikke.
  • Ikke spis «uvant mat/gel» og denslags. Ta med matpakke! Vær venn med mage/tarm.
  • Ta med ekstra hælinnlegg? Myke/harde såler – vi er forskjellige. Bytt sko underveis?
  • Følg marsjledelsens instrukser! Logistikk med mange mennesker på langtur er krevende.
  • Fra Skaugumåsen ser du den hvite skjellsanden på Hvamodden! Da gir du deg ALDRI.
  • Vårt mål er at ALLE var enige om at det hadde vært en fin tur! Èn for alle, alle for èn.
  • Dagen derpå. Er en arbeidsdag for de fleste. Litt støl. Stølest Dag 2. Det går over!

 

HARDtrening på Torsdag 20. august 2015

Med mye løping den siste tiden og den forestående årlige Dagsmarsjen 2015 på søndag så ble løpebena i stor grad spart på dagens økt. Kun en liten pyramideintervall i Aall-løypa 2 – 3 – 3 – 2 ble gjennomført, men med en mye høyere intensitet enn jeg kan huske å ha sett på en lang stund. Uttømmende utholdende styrke ble prioritert med 45 sekunder arbeid og 15 sekunder pause i sett på 4 per øvelse ble gjennomført. Eksentriske PushUps, SitUps m/ HofteHev, RyggDiagonal, Utfall og Amerikaner spesial mage/ rygg ble utført i tur og orden. Avslutningen med kortsidespurter med 2 x PushUps og Planke avsluttet det hele med start hvert hele minutt 10 ganger. Håper det kjennes godt i bryst, mage og overkropp de neste dagene. Èn ny i dag: Britt! Hun klarte seg meget bra 🙂 Flere må gjern slå følge – vi har plass til 10 nye medlemmer.

Hilsen Øyvind og Jørgen

IMG_5668

IMG_5665

IMG_5649 IMG_5650 IMG_5654 IMG_5656 IMG_5658 IMG_5661 IMG_5662 IMG_5663 IMG_5664

En HARD Dagsmarsj 2015

Søker du å toppe formen med et gangbart mål?

Søndag 23. august inviterer HARD Intensiv Trening (HIT) for 3. gang kvinner og menn over 18 år til å delta i en utfordrende marsj gjennom Asker & Bærum: 7 Topper – 55 Kilometer – 13 Timer! Du må ha sterk vilje og fysiske forutsetninger, for din utholdenhet og styrke vil bli satt på prøve. Vi setter i marsj fra Nesøya Idrettsanlegg presis kl. 07:00 med målgang i friområdet Hvamodden på Nesøya senest innen kl. 20:00 (13 timer). Fra Nesøya i Asker Kommune går turen til Slependen hvor vi krysser grensen til Bærum Kommune. Vi bestiger Kolsås Søndre (342 moh) før nedstigning ved Lille Kolsås, rundt Glitredammen og gjennom Gommerud på Rykkinn hvor vi tar oss opp på Eineåsen (300 moh). Deretter ned til Rykkinveien og bort til hoppbakken på Skui (ca. 20K). Marsjen fortsetter herfra i retning Risfjellkastet, opp Peterskleiva til Ramsåsen (429 moh) og derfra via Stovivollen (381 moh) og Grønland (420 moh) til Haveråsen (437 moh). Så rundt Store Sandungen (320 moh) og opp til det høyeste punkt i Asker, Bergsåsen (459 moh). Nedstigning gjennom Hagahogget og videre mot Semvannet og Sem Gjestegård før oppstigning til Skaugumåsen Søndre (429 moh), nær 40K. Herfra går vi videre via Grosetkollen (259 moh) gjennom Åstad Naturresrevat og ned mot Billingstad (nytt tràsevalg i år!) og Slependen hvor vi møter vårt eget spor på Nesøyabrua før siste del av marsjen ut til fjorden og friområdet Hvamodden – en samlet marsjdistanse på 55K.

1236233_10151553077946010_483175406_n

HARDtrening på Tirsdag 18. august 2015

32 medlemmer var i aktivitet under kveldens HARDtrening! Instruktørene valgte å gjennomføre en type 2 økt men smak av type 3. Det vil si en god del løping i kombinasjon med styrke. Annethvert løpedrag ble kjørt med øvelser for over kroppen, deretter et 2 minutters drag med kun løping. Vært mye løping siden vi startet opp etter sommeren, derfor ønsker vi å by på litt variasjon med å dele opp litt i dragene. Etter en rask retur til idrettsanlegget var det magen som skulle få kjenne på smaken av hardt arbeid. Mye bra jobbing og treningsiver i strålende sommervær på Hvamodden.

Husk å meld dere på til en HARD Dagsmarsj førstkommende søndag – en opplevelse og et minne for livet 🙂

Treningshilsen fra Kine og Erlend

IMG_5577 IMG_5578 IMG_5579

HARDtrening på Torsdag 13. august 2015

28 medlemmer i aktivitet i kveld! Sola skinte og stemningen var god. Imponerende innsats på gjengen på løpsintervallen bestående av 2 og 4 minuttersdrag, 8 i antallet. Folk drar og blir dratt og hjelper hverandre med å gjennomføre økta med stil.

Minner om marsjen 23. august. Sjekk nettsiden for mer informasjons.

Treningshilsen fra Espen og Erlend

 

 

IMG_5384 IMG_5392 IMG_5393 IMG_5394
2015-08-13 20.17.49