Råd & tips til En HARD Dagsmarsj

Momentliste – saker & ting å tenke på (ingen bestemt rekkefølge):

  • Anbefalt skotøy er lette marsj-/fjellstøvler og/eller terrenggående (mengde)løpssko
  • Egnet antrekk. Kle deg lett. Ikke ta med for mye! Byttetrøye/sokk?
  • Orienter deg på kartet, ha en Exit-plan (hoppe av)! Husk penger.
  • Lytt til kroppens signaler! Gi marsjledelsen beskjed tidlig. Vær ærlig.
  • Ta med sekk med vann og næring. Vi går bare dersom opphold/pent vær!
  • Ikke for stor sekk med for mye innhold. NB! Du kan etterfylle vann (vekt)!
  • Lad mobiler/(GPS) klokker! Ingen lademuligheter underveis.
  • Sørg for en balansert/fordelt sekk, og tilpasset/strammet. Viktig.
  • Stell beina dagene i forveien. Klipp tånegler. Smøre. File. Plastre?
  • 10-15 min stopp for service/mat/drikke på Skui (18K) i regi av Følgebil.
  • Følgebil med oppmøte på avtalte punkter underveis, avlasting/»langing»
  • Marsjledelsen medbringer diverse remedier. Men: medbring ditt eget behov/forbruk.
  • Marsjleder kan stemme deg ut! Vi følger en plan som skal overholdes (+/- 14 timer).
  • Ha bestemt deg på forhånd for hvor langt du skal gå, helt eller delvis. Vær tydelig.
  • Strekket Skui-Sem er et langstrekk i skog og mark (ca. 22K). Bestem deg på Skui (18K)!
  • Spis godt og fornuftig dagene i forveien. Bygg opp lager. Spis og drikk jevnt underveis.
  • Ikke gå med nyinnkjøpte sko! Inngåtte sko. Gnagsår kan felle deg. Stell hælene dine.
  • Innersokk (liner) og yttersokk? Kompressjonsokk? Mye styrt av skovalget ditt.
  • Ta med smertestillende (ex kombo ibux/paracet) om du vet du kan komme til å trenge
  • Compeed for gnagsår. Liten blemme kan velte stort lass. Husk å lufte beina undeveis.
  • Vi har tekniske stopp, og stopp på utsiktspunkter. Gjør som du blir fortalt (ex. luft ut sko).
  • Behov for å gjøre ditt fornødende? Gi beskjed til marsjleder. Det løser seg elegant.
  • Compeed. Våtserviett. Papir. Smertestillende. Sjokolade. Nøtter og rosiner. Sukker/salt.
  • Fokus i krevende partier. Vær konsentrert/oppmerksom om å fote seg! Lytt til instruks.
  • En skade (ex. kraftig overtråkk) kan medføre «logistikkutfordringer» for hele gruppen.
  • Følgebil har vann, Skui (18) har vann, Sem (40) har vann og Hvamodden har vann (53).
  • Gå økonomisk! Ingen krumspring. Hvil når du kan. Slapp av, tenk på hvordan du går.
  • Ikke lag «marsj i marsjen». Se deg over skulderen. Vi går som et Lag, sammen.
  • Vi hygger oss. Bytt plass/posisjon når det passer. Bytt «turpartner», gå litt alene.
  • Obligatorisk bilde av TURlaget på Stovivollen og Hvamodden. Et minne vel verdt å lagre!
  • Marsjledelsen tar hånd om Track & Trace (GPS)! Du/vi avtaler hva vi deler/publiserer.
  • Det er fult mulig å hoppe på marsjen og hoppe av marsjen. Men ledelsen må få beskjed!
  • Nyt turen, naturen, menneskene og stedene. La deg inspirerer til gjenbesøk. Ta det inn!
  • Unngå å bli tørst. Da er du alt litt sent ut. For din ytelse, jevnt påfyll av mat/drikke.
  • Ikke spis «uvant mat/gel» og denslags. Ta med matpakke! Vær venn med mage/tarm.
  • Ta med ekstra hælinnlegg? Myke/harde såler – vi er forskjellige. Bytt sko underveis?
  • Følg marsjledelsens instrukser! Logistikk med mange mennesker på langtur er krevende.
  • Fra Skaugumåsen ser du den hvite skjellsanden på Hvamodden! Da gir du deg ALDRI.
  • Vårt mål er at ALLE var enige om at det hadde vært en fin tur! Èn for alle, alle for èn.
  • Dagen derpå. Er en arbeidsdag for de fleste. Litt støl. Stølest Dag 2. Det går over!