Månedlige arkiver: april 2016

Søk opp spesialøkter m/ Øystein Sylta i 2013 og 2014 >>

Det er bare å begynne å se frem mot at vår «mentor» Øystein Sylta kommer for å presentere «siste nytt» på oppskriften for effekt og utbytte av  treningsfilosofien til HIT. Ny forskning og nye prosjekter gir grunnlag for kontinuerlig forbedring. Vi har bestemt oss fra starten at vi vil være med i fremste rekke. Der befinner Øystein seg – ingen over, ingen ved siden. Og som tidligere blir det å gå fra teori til praksis på samme kveld: Øystein Sylta vil lede HIT-økt #600.

IMG_8105 IMG_8104 IMG_80962014-10-21 19.02.56IMG_80962014-10-21 19.25.13

 

 

HARDtrening på Torsdag 28. april 2016

Kveldens 35 HIT deltakere fikk oppleve Nesøya naturreservat fra sin beste side, nemlig gjennom en god økt HARDE bakkeintervall! På papiret en økt som lignet på tirsdagens med 25 minutter kontinuerlig løp. Men denne gangen var det en drøy 200 meter lang og seig bakke som skulle forseres, før man løp samme bakke rolig ned. De raskeste fikk 10 bakkedrag og alle fikk kjørt seg godt. Etter intervalløkten løp vi rolig tilbake til idrettsanlegget hvor vi kjørte 3 runder med AMRAP styrke. Christoffer hadde med seg Christian, som gjennomførte sin første økt med stil. Velkommen tilbake.

Treningshilsen fra Espen og Erlend

IMG_6261 IMG_6265 IMG_6266 IMG_6267 IMG_6270 IMG_6271 IMG_6272 IMG_6273 IMG_6274 IMG_6275 IMG_6276 IMG_6277 IMG_6278 IMG_6279 IMG_6280

HARDtrening på Tirsdag 26. april 2016

Etter en presentasjon av trening med Pulsklokker, Suunto og Strava ble det gjennomført en økt med 36 medlemmer  i Aall-løypa, der PR (Personlig Rekord) i segmentet Aall Løypa 1 runde var målet. Økten ble gjennomført som en sammenhengende 25 minutters økt der man vekslet mellom 1 runde i Aall-Lypa så fort man kunne og en rolig runde rundt parkeringsplassen. Styrken ble gjennomført som 4 blokker med AMRAP(4).

Hilsen Øyvind og Kine

IMG_6228 IMG_6229 IMG_6230 IMG_6231 IMG_6238

IMG_6151 IMG_6153 IMG_6155 IMG_6165

HARDtrening på Torsdag 21. april 2016

33 deltakarar møtte opp til vårens første økt på Hvamodden! Lars hadde med seg Kari Hege som var med for første gong, ho synte imponerande innsats og gjennomføring. -Velkomen attende! Økta var tøff, med heile 30 x 45 sekunders intervallar med 15 sekund pause. Til slutt rakk vi 2x5min samanhengande styrkesirkel. -Godt jobba!

-Erlend & Øyvind-

IMG_6065

FullSizeRender_4 FullSizeRender_6 FullSizeRender_7 FullSizeRender IMG_6034 IMG_6035 IMG_6036 IMG_6037 IMG_6050 IMG_6052 IMG_6053 IMG_6058 IMG_6059 IMG_6060 IMG_6061 IMG_6062 IMG_6066

HARD Intensiv Trening (HIT) mot 5 år og 600 økter!

September 2011 startet vi opp med organiserte testøkter. Idrettslaget Norway Military Training (NMT) ble formelt stiftet november samme år. Over de neste 11 månedene utviklet vi konseptet og leverte trening på tirsdager, torsdager og lørdager – totalt 100 gratisøkter. Sept. 2012 startet vi opp med treningsavgift på kr. 350, Nettsiden ble lansert og VG gjorde en stor sak på oss.  Årene 2013 og 2014 ble alle øktene løpende evaluert, tilpasset og videreutviklet i tråd med klare anbefalinger fra Norges ledende forsker på utholdenhetstrening og fortsatt aktiv utøver i toppklasse, Øystein Sylta.

Mot slutten av 2014 gjorde styret en samlet vurdering av status og veien videre. Det ble besluttet å endre navn for å skape en tydeligere profil og beskrivelse av innhold. Det ble gjort enkelte strukturelle endringer for å øke fokus på kjernen i konseptet og effektivisere driften. 1.1.2015 endret vi navn fra Norway Military Training (NMT) til HARD Intensiv Trening (HIT). Siden har det gått 16 måneder med fokus på hardtrening tirsdager og torsdager. Det er den HARDE delen av treningsarbeidet det er godt å være mange nok sammen om, og hvor gruppedynamikken bidrar til å holde intensiteten og innsatsviljen på et stabilt høyt nivå.

4,5 år med en uavbrutt rekke av 577 HARDtreningsøkter har gitt instruktørene solid erfaring. De koordinerer, gir hverandre innspill og kvalitetssikrer planer. De vet det som er verdt å vite om å tilpasse økter til alle årstider, skiftende omgivelser, uforutsette hendelser, gjeldende vær og føreforhold og antall deltakere. Det kan som mye annet se enkelt ut når det pågår, men det er fordi det over tid er bygget opp nødvendig kunnskap og kompetanse rundt det å planlegge og gjennomføre økter. Vi lærer fortsatt, og utfordrer hverandre jevnlig på fornyelse og innovasjon innenfor det definerte rammeverket. Det jobbes alltid med å bli litt bedre enn sist! Alltid.

Styret har besluttet å jobbe hardt for å nå «HIT 5 år og 600 økter» i august 2016. For å sikre at vi lykkes trenger vi tilvekst av nye medlemmer og tilgang til kvalifiserte instruktører. Å bli medlem/være instruktør for kongerikets største* gruppe av hardhauser oppleves som en større utfordring for potensielle kandidater enn det vi nok selv aner. Årsaker til inn og utmeldinger av medlemmer er mange. Det avgjørende er uansett at flere melder seg inn enn ut av laget! Fornøyde medlemmer er vår viktigste kanal for ny-rekruttering, og det er aller mest disse som bidrar til nødvendig tilvekst gjennom sine nettverk.

Vi har nettopp lagt bak oss den 5. vinterperioden, mørketiden er over og våren er i anmarsj! Mennesker trenger å opprettholde et godt og oppdatert bilde av seg selv, jevnlig kjenne mesteringsfølelse i stort og smått – og la seg inspirerer av egen og andres innsatsvilje. God helse, form og velvære er ferskvare. Derfor er det viktig med god nok basistrening – hele året.

Nyt vår og varme, se fremover – unngå forfall: Sett av faste tider til vedlikeholdsarbeid!

* snitt antall deltakere per økt

331989_208139089263604_465709139_o

HARDtrening på Tirsdag 19. april 2016

Det var 33 trofaste deltakere som deltok på kveldens økt! I motsetning til forrige tirsdags 100 % styrkeøkt ble det i kveld kjørt halvt om halvt med 6 x 2 minutter løpeintervall i Aall-løypa og totalt 10 ulike styrkeøvelser fordelt på til sammen 4 runder med sirkeltrening. Avslutningsvis en  ekstra runde Fonda på » stussen». Totalt 1 time effektiv trening for kropp, og ikke minst sjel :)Det er fortsatt god plass under HITs » treningstak». Finn en som fortjener det og inviter han/hun med på trening! 😉

Treningshilsen fra Kine og Jørgen

IMG_5997 IMG_5993 IMG_5990 IMG_5978 IMG_5974 IMG_5969


Tech & Trenkurs for medlemmer og følgesvenner 26. april!

Hold tritt med teknologiske fremskritt! Skaff deg en elegant GPS-klokke (Global Positioning System) med skikkelig lang batteritid som registrerer data, og som du kopler til din PC/Mac for nedlastning når det passer. Ikke løp rundt med mobilen! Flere av oss benytter klokke fra Suunto (andre Garmin og Polar) som er knyttet opp mot Movescount.com (som drives av Suunto). Her kan din konto enkelt knyttes opp mot anbefalte Strava (eller Edmondo, Runkeeper mfl.) som opererer med «segmenter» nær sagt over alt. Last ned Appen Suunto Movescount, så kan du også lage de filmene du sikkert har sett på Facebook. Del turer og treningsopplevelser, da kan du fort inspirere både deg selv og andre til å komme i gang. På Strava kan du velge å konkurrere mot deg selv og/eller andre (kjønn, vektklasser og aldersgrupper). Gjør ditt beste med det du har, der du er. Det kan trygt anbefales, og gjør treningsarbeidet om mulig enda mer interessant. La deg inspirere til å gjøre litt mer og jobbe litt hardere – ta deg ut mens du kan! Meld deg på «Tech&Tren kurs m/ Suprise» 26. april fra kl. 18 (så får du alt dette og litt til vist og forklart).



HIT-medlemmer & følgesvenner på Strava – bli med du også!

Du finner nå denne Strava-«streameren» til høyre på nettsiden:

Det er lov å la seg friste! Den beste treningsopplevelsen er den du deler med andre! La deg inspirere til å finne dine egne utfordringer (segmenter) – her eller der, nær sagt hvorenn du er. Gjør ditt beste med det du har, der du er. Signer opp for et Premium medlemskap (ca. 400 kr for et år) og få tilgang til resultater mellom Menn og Kvinner, aldersgrupper og vektklasser. Sett deg mål – våg deg ut av komfortsonen iblant. Se resultatet av innsatsen, finn indre motivasjon. Sans mer, lev sterkere.

 

HARDtrening på Torsdag 14. april 2016

Solide 33 HIT-medlemmer på kveldens økt! Etter en ren styrkeøkt for 44 HARDE indvider under HIT på Tirsdag var det mange støle ben som gjennomførte en økt omtrent uten pauser. Første 50 minuttene vekslet mellom 8 minutter løping med innlagte amerikanere og 3 minutter styrke. Avslutningen bestod av 6 kortsidespurter med styrkeøvelser og planke. Hardt hele veien.

Hilsen Øyvind og Kine

IMG_5889 IMG_5886 IMG_5885 IMG_5884 IMG_5883 IMG_5880 FullSizeRender-57 IMG_5896

HARDtrening på Tirsdag 12. april 2016

Årets beste oppmøte så langt med totalt 44 deltagere – og vi har fortsatt plass til flere! Det har vært flere økter i det siste med hovedvekt på løping. Det var derfor på tide med en 100%  styrkeøkt. Etter en kort oppvarmingsrunde ilagt push-ups og dips, fikk alle brynt seg skikkelig på totalt 12 ulike styrkeøvelser med ca. 4 minutters jobbing per øvelse. Flotte treningsforhold og super innsats 🙂

Treningshilsen fra Kine og Jørgen

FullSizeRender