Månedlige arkiver: september 2017

HARDtrening på Torsdag 28. september 2017

21 medlemmer viste både fart og styrke under kveldens HARDtrening! Med behagelig høst temperatur lå forholdene svært godt til rette. Under kveldens løpe/ kondisjonsdel ble det kjørt pyramideintervall,  fra 1 minutts varighet opp til 4 og ned igjen, totalt 7 drag. 5 øvelser under kveldens styrkedel; ett-bens knebøy, salamander, rette V-situps, sidehopp, og skrå sit-ups. På slutten et lite innslag av » Fonda» der vi jobbet med innsiden lår. En behagelig øvelse fra starten av men som svir mer og mer 😉 Uttømmende styrke på mage ble avslutningen på nok en kveld der medlemmene viste styrke og innsatsvilje. Du angrer aldri på en HARDtreningsøkt og du går alltid hjem med et stort smil om munnen 🙂

HIT tar høstferie men ingen ligger på latsiden av den grunn. Kom dere ut, nyt høsten og husk Dameøkt lørdag 7. oktober, se Nettsiden og Facebook for mer informasjon og påmelding.

Treningshilsen fra Kine og Einar

HARDtrening på Tirsdag 26. september 2017

34 deltakere med gule vester lyste opp i høstmørket og skapte god stemning på Brønnøya. Etter en rolig oppvarming og transportetappe, ble det kjørt 6 drag a 3 minutter. Med så mange deltakere ble det god dynamikk, og muligheter for å henge seg på en med litt høyere fart enn en selv. Og denne muligheten var det flere som benyttet seg av. Mange har også lært seg å disponere kreftene godt, og sørge for at alle dragene gjennomføres med god kvalitet.

Avslutningsvis kjørte vi styrke på friidrettsanlegget på Nesøya. Her kom vi i gang samtidig med regnværet, men dette la ingen demper på innsatsen, snarere tvert imot. Tre styrkebolker ble kjørt med kjente øvelser som push-ups, rygghev, amerikaner, russian twist, utfall, planke med tap, spensthopp, triceps, sideplanke og roing.

Hildegunn hadde sin første klassiske HIT-økt, og mestret oppgaven på strålende vis.

Vel møtt til ny økt på torsdag med Kine som HI.

Instruktørhilsen fra Espen og Einar


DAMEtrening på Lørdag 23. september 2017

21 flotte og spreke damer, èn kvinnelig Hovedinstruktør, èn mannlig Hjelpeinstruktør og èn LAGfotograf startet lørdagen med en eksklusiv HARDtrenings økt kun for damer!

HIT er ikke så skummelt som det kan se ut til og det tror vi gikk opp for flere i dag. Det trenes effektivt i en time men det er så hardt som du gjør det til, du vet ikke om du ligger foran eller bak for vi holder til på et avgrenset området. Om du tar 10 eller 20 push-ups spiller ingen rolle for det er ingen som teller. Men vi heier og pusher, og målet er god følelsen og en kropp som fungerer.

Dagens damer tok utfordringen på strak arm. Etter en oppvarmingsrunde i Aall-løypa med påfølgende styrke ved rekkverket ble det kjørt 5 løpeintervaller med annenhver 1 og 2 minutters varighet. Første gang i Aall-løypa for mange men det ga tydelig mersmak ut fra kommentarene å tolke 🙂  Deretter effektiv forflytning ned til øvre kunstgress hvor vi fortsatte med 3 ulike styrke stasjoner. Mye fokus på styrke bein. Hver stasjon en varighet på 2 minutter. Imponert over innsatsen, spesielt av » parsaging» som er en seig og tøff øvelse for bein og overkropp. Ny runde med løping med 2 x 2 minutters drag med fartsøkning hvert 30. sekund. Over på ny runde styrke for overkropp og kjerne muskulatur. Litt ekstra for kjernen på slutten og damene imponerte stort!

HIT takker for oppmøte, innsatsen og hver enkeltes bidrag til å skape god stemning. Vær stolt av egen innsats, for det har dere all grunn til. Og husk ta dere tid til å kjenne på god følelsen 😉 Håper å se dere snart igjen, allerede på tirsdag er det nye muligheter!

Treningshilsen fra Kine og Einar (og Espen)


 

Tanker om DAMEtrening med HIT?

Hvorfor reise hit & dit når du kan få det servert kortreist, ukentlig, hele året – i din egen bakgård? Kom i godt slag – tirsdag – torsdag – (lørdag?) – med ditt lokale Lag av friskuser!

Dette er trening som passer alle, trent eller utrent. Du må nesten møte opp og prøve selv, som 21 damer gjorde i dag på prøveøkt med HIT 🙂 De klarte seg godt, alle som èn. Ulik form selvsagt, men effektiv trening sammen likefult. Neste gang (dette må vi vel gjøre igjen snart?) – om alle mobiliserer seg og sine – går ALLE inn for rekordoppmøte med 30 DAMER (!) og mye positiv oppmerksomhet! Da får alle garantert ekstra inspirasjon, og treningsarbeidet går om mulig enda lettere. Vær du trygg. Laget vil med nok pågang av viljesterke kvinner sørge for at alle som har behov får tilgang til riktig(ere) og gunstig(ere) sko, bekledning og utstyr – spesielt godt egnet for utendørstrening. Jo flere VI får med på Laget, jo mer får den enkelte tilbake. Meget mulig også en ny lørdagsøkt! 🙂 Gi oss tilbakemeldinger på hitrening@gmail.com. Det Liker vi!

 

HARDtrening på Torsdag 21. september 2017

16 medlemmer i aksjon i kveld! Høsten har kommet og mørket har senket seg men god temperatur og flotte treningsforhold. Totalt 7 intervalldrag med en varighet på 2 og 4 minutter annenhver gang. Dragene på 4 minutter var ilagt push-up og sit-ups. Medlemmene ble under oppvarmingen utfordret til å ta så mange push-ups/ sit-ups som mulig på 30 sekunder. Det de ikke visste var at det var nettopp dette antallet de skulle utføre av disse to øvelsene underveis i draget 🙂 Deretter over på stasjonstrening med 6 øvelser a 45 sekunder per øvelse. Rakk 2 runder før vi avsluttet med kveldens siste utfordring: Løp så langt du klarer i løpet av 1 minutt! Dette gjorde vi 3 ganger og alle som èn kom lengre 2. og 3. gang 🙂

Minner om Dameøkt på lørdag 23. september kl.09:30, håper å se både nye og gamle fjes 🙂

Treningshilsen fra Kine og Einar


HARDtrening på Tirsdag 19. september 2017

26 deltakere fikk bryne seg på en omvendt pyramide på vakre Brønnøya!  4-3-2-1-2-3-4 minutters drag med 1 minutts pause var første del av økta. Deltakerne ble oppfordret til å ta det lett og fint på første draget, og det var mange som underveis disponert kreftene godt. Med transporten til og fra Brønnøya regnes dette som en løpstung økt, eller Type 1 økt på HIT-språket (mer løp enn styrke). For type 2 er forholdet 50/50 mellom løp og styrke, og Type 3 er mer styrke enn løp. Det varieres mellom økttyper og innhold, men – de er alltid intervallbaserte.

Vel tilbake fra Brønnøya, ble det kjørt tre sett med styrke. Hvert sett besto av fire øvelser og arbeidsinnsatsen var 30 sekunder pr øvelse, og det ble kjørt to runder før en kort pause.

HIT inviterer til en dameøkt for nye og mer erfarne medlemmer lørdag 23. september 2017. Inviter gjerne en venninne – vi ønsker oss flere på trening.

Gratulerer til våre medlemmer som presterte så bra under Oslo Maraton, og da spesielt Jan Fagerheim som tok NM-bronse i sin klasse! Det unike med HIT er mye spennvidden i Laget, og hvordan vi lar oss inspirere av hverandre over tid. Vi bytter på å løfte hverandre opp og frem 🙂

Treningshilsen fra Espen og Einar


Er HIT for meg som IKKE er i form? Ja, det er det.

Ung/gammel, trent/utrent, kvinne/mann/, elite/mosjonist, tykk/tynn, høy/lav, bred/smal – alle er velkommen til en usminket og ujålete kveldsøkt med HIT! Du får jevnlig gode doser frisk luft – hele hele året – som er bra for immunforsvaret ditt, du styrker hjerte og lunger, muskler, og forbrenner kalorier. «Klarer du oppvarmingen, klarer du økta!». Så ja, dette klarer du 🙂

Hvorfor gule vester? Tre gode grunner: (1) Sikkerhet. Vi er mange, trener på alle årets tider, og vi forflytter oss – også i mørketiden. (2) Kommunikasjon. Ditt navn på vesten for din del, for instruktørene sin del og for de andre deltakerne sin del. (3) Uniformering. Vesten avklare roller, nøytralisere variasjoner og distraksjoner. Rød = Instruktører og Gul = Deltaker/medlem.

Hardt er relativt. Hardhetsgraden bestemmer du mye selv. Poenget er at du må ta i litt utover det helt ordinære. Det gjør du lettere sammen med andre. Vi har forskning og erfaring i ryggen når vi sier at intervalltrening gir gode resultater. Men, som alt annet må du øve for å bli god på noe. Vi øver to dager i uken hele året. Det hjelper en god del, på veldig mye. For å få det til må du først bestemme deg for at du vil få det til. Tren lenge nok utendørs til alle årstider så får du det uansett bedre på flere måter. Det er sosialt, du treffer nye positive mennesker – og du vil også oppleve at det er GØY og nesten på grensen til avhengighetsskapende 🙂

Du må altså slett ikke først komme i form før du kan begynne å trene med HIT 🙂

Førstkommende lørdag arrangerer vi en prøveøkt – for damer! Bli med da vel.

Hilsen Team HIT

HARDtrening på Torsdag 14. september 2017

22 HIT medlemmer visste godt at det blir akkurat så hardt som du gjør det til selv! Oppvarming i styrkeløpstraseèn med gress, gruss, plast, bark og asfalt som underlag. Rundløype; rundt Ballbingen, Skaterampen og Tufteparken. Først 12 min styrkeløp m/ 8 innlagte øvelser, hvorav 6 m/ fremoverrettet bevegelse. Etterpå ventet en todelt styrkesekvens: 4 ryggøvelser, arbeidsinnsats 20 sek, 10 sek pause. – 2 runder! Andre del bestod av 4 mageøvelser , arbeidsinnsats 20 sek, 10 sek pause. – 2 runder! Så ventet en friløpsdel på 6 minutter løp i samme trase, nå uten innlagte øvelser. Etter 1 min pause, dro vi like godt i gang en ny omgang med friløp, nå i 4 min. Pause. Ny styrkesekvens; Rumpe/Lår, på samme måte som for Mage/Rygg. Dessert ble ytterligere styrke; statisk lår og plankelek! I kveld var vi opptatt av å tenke på (1) Tåballer og rumpeballer, (2) Pust og puls og (3) Kvantitet og kvalitet. For å teste og utvikle oss la vi planmessig opp en ambisiøs økt med mange momenter, og da med bare èn instruktør. Erfaringene vil være gjenstand for evaluering. Helt til slutt; hyggelig å se både Sara og Helene tilbake i aksjon. Høyt nivå på innsaten fra mange i kveld. Takk!

Laghilsen fra Einar

Bilde fra september 2015

HARDtrening på Tirsdag 12. september 2017

24 medlemmer deltok på kveldens HARDtrening! Etter 15 minutters rolig oppvarmingsrunde i nabolaget ble det gjennomført en knall hard styrkeøkt. En god blanding av øvelser, totalt 8, for hele kroppen ble kjørt 8 runder med en arbeidsperiode på 20 sekunder/ 10 sekunders pause. Deretter en god porsjon » Fonda» og avslutningsvis planken i ulike varianter. Velkommen til Helene, bra jobbet! Alberto kom på visit igjen, og la et lite internasjonalt preg på økta 🙂

Nye muligheter på torsdag!

Treningshilsen fra Kine og Einar

HARDtrening på Torsdag 7. september 2017

Høsten har kommet med mørke kvelder, men det lyste innsats av 20 spreke HIT medlemmer! I kveld gikk solen ned 20:01, og vi var da nettopp ferdig med å løpe 4 x 4 minutters intervall i Aall-løypa. Resten av økta ble det styrke. Vi kjørte 6 bolker med uttømmende styrke – 2o sekunder arbeid og 10 sekunder hvile. Bolkene besto av øvelsene utfall (vanlig og hoppende), pushups (brede og smale), mage (roing og sykling), rompe/lår (amerikaner og squat), rygg (planke med tap og rygghev) og spenst (spensthopp og tåhev). Avslutningsvis ble det 3 minutter med en plankekombo.

Herlig innsats av en herlig gjeng. Vi ses.

Treningshilsen fra Espen og Einar