Månedlige arkiver: november 2017

HARDtrening på Torsdag 30. november 2017

Mange måter man kan forberede seg til julestria! HARDtrening er èn av dem, og kanskje den mest lønnsomme. 24 medlemmer gjorde sitt for at hodet og kropp skal være rustet til høytid!

Snudde litt om på økten i kvelden. Startet der vi som regel avslutter. Styrkeøvelser i kombinasjon med løping, slik damene gjorde på lørdag 🙂 Rett over på 6 styrkeøvelser der en øvelse repeteres 8 ganger i en  arbeidsperiode på ca 4 minutter. Mer eller mindre kontinuerlig jobbing med tøffe øvelser, vekselsvis fokus på bein, overkropp og kjerne. Det avsluttes med 2 x 4 minutters løpeintervall. Og som vanlig ingenting og så på innsatsen 🙂

Nye muligheter for Damene allerede på lørdag 2. desember. HIT desember er på luften og det fristes med Bonus-økter i romjulen 😉

Treningshilsen fra Kine og Espen

HARDtrening på Tirsdag 28. november 2017

27 deltakere deltok på en HIT ønskereprise – 45/15 løp i kombinasjon med styrke! Igjen fikk vi tid til fire bolker med 8 x 45/15 ispedd tre bolker med AMRAP styrke på fire minutter. Anette hadde sin første HIT økt, og klarte seg utmerket. Forrige gang var det også 27 deltakere, men det som var mest uvanlig med kveldens økt, var at Einar måtte holde seg hjemme 🙂

Ny økt venter på torsdag, med Kine som hovedinstruktør. Vel møtt!

Treningshilsen fra Espen og Kine

DAMEtrening på Lørdag 25. november 2017

20 DAMER (inkl. Einar 🙂 startet lørdagen friskt! Blå himmel, sol og et par minus. Kroppstemperaturen stiger i takt med stemningen. I tillegg til trening gir DAMEtrening på lørdag ekstra rom for hygge og kos, og ikke minst – latter. Vi deler gjerne en god historie eller en spøk mens vi jobber oss gjennom en serie med mageøvelser og » Jane Fonda» for spretten stuss. I forkant av dette ble det gjennomført oppvarming ispedd flere funksjonelle øvelser for å bli varme – ta i bakken, legge seg ned, rulle over osv.. Deretter jobbet damene i par. Mens den ene løp som en gaselle over kunstgresset jobbet partneren med øvelser for overkroppen – push-ups, skulderpress, hoftehev med skulder press. Og selvsagt ikke en økt uten løpeintervall! Dagens var 3 x 3 i 8-tall (eller Infinity). Vi er også glad i sirkler for det gir oss mange muligheter. Prøvde oss derfor på en ny variant som fungerte helt strålende. Det ble jobbet i sirkel med styrke mens 2 damer alltid var i farten rundt sirkelen. Et klapp på skulder så var det din tur til å løpe!

Man konkurrerer til vanlig bare med seg selv på DAMEtreningen, spiller ingen rolle hva naboen gjør annet enn at vi lar oss inspirere og motivere. » Artig læll» … er det avslutningsvis å kjøre i gang en liten lagstafett, for er det noe disse damene har i tillegg til godt humør og treningsiver så er det KONKURRANSE INSTINKT 🙂 I det øyeblikket du har sagt «først over streken» så koker det over av energi og heiarop. Heldigvis ingen dårlige tapere, og seieren går til ALLE!

Takk for at dere vil starte lørdagen sammen med oss, og takk for at dere bidrar til god stemning. Dere oser av energi – og det smitter 😉 I tillegg hyggelig med en gjestevisitt av Anne Mette fra Trondheim, du er velkommen tilbake når som helst 🙂

Nb! Årets LUNGEBRØL?!

Treningshilsen fra Kine og Einar

HARDtrening på Torsdag 23. november 2017

25 medlemmer kom seg ut på glattisen med HIT! Heldigvis fant vi et område som ikke var  så glatt, og fikk kjørt en omvendt pyramideintervall på kunstgresset. 4-3-2-1-2-3-4 minutter. Deretter ble det styrke. Mye styrke. Vi startet med tre styrkebolker med fire øvelser og totalt fire minutters arbeidstid. Deretter kjørte vi to runder uttømmende styrke 6 x 20 sek, p10. Mage først, så rumpe og lår. Og da var det gjort. Takk for god innsats.

Vi minnes vårt Æresmedlem Børre Olsen som ble stedt til hvile fra Uranienborg Kirke i dag.
Han ville elsket å hate kveldens økt. Vi gir oss aldri, ikke en gang når vi må. Kveldens brøl var til deg.

Treningshilsen fra Espen og Einar

HARDtrening på Tirsdag 21. november 2017

Solide 30 medlemmer gjorde en real innsats under kveldens HARDtrening! Vi har fått et snev av vinter og et føre der det oppfordres til å ta forbehold. Sko deg  godt med pigger/ brodder, bli kjent med underlaget og være oppmerksom. Ull innerst, hansker og lue er et must, og ikke glem å drikk selv om det er kaldt. Kveldens intervall-løype ble lagt i en sløyfe fra oppstillingsplassen, opp bratthenget til barnehagen, en runde på parkeringsplassen og ned igjen. Med 5 intervalldrag på annenhver 2 og 4 minutter ble det nok å bryne seg på. Deretter gikk ferden ned på godt opplyst og kunstgressbelagt underlagt. Stasjonstrening med 5 ulike øvelser av tung karakter, 35 sek jobbing/ 25 sek pause – 4 runder i samme stasjon før forflytning. Det skal svi, det skal kjennes, og det gjorde det, denne gangen også! 🙂

Takk for super innsats, samhold og treningsglede!

Treningshilsen fra Kine og Einar

DAMEtrening på Lørdag 18. november 2017

21 SOLtilbedere møtte til lørdagsøkt, og DAMElaget økte med +2 treningsvillige DAMER (Helen + Trude; førstnevnte dro med seg sistnevnte) og LAGET teller nå 58 DAMER totalt!

Etter en 10 min. Intro/Oppvarming i det store «SPA-senteret» var det på forhånd klargjort en stor SOL med utgangspunkt i banens midtsirkel. 3 grupper ble fordelt på 3 løpebaner med ulik radius og ulik fartsgrense (40/60 og 80%), 2 løpsretninger, 1 min. løpsdrag og 30 sek. pause. Bytte bane på fløyte, totalt 9 løpsdrag. God sirkulær løpsdynamikk, god læring om belastning/ pust & puls, disponering og fartsjustering. Mantra: (1) Gi evnen tid til å innhente viljen. (2) Når du tåler mer, våger du mer. (3) Den som øver mest, blir best. Med tanker rundt «grensesprengning» opp og ensidig vedtatt var det bare å gjøre klar for STYRKE!

Sola begynte samtidig nå å treffe allerede strålende damer med sine solstråler! 4 saftige styrkebolker (Sete/lår, Mixed, Mage/rygg og Arm/bryst) etter AMRAP-prinsippet. Hver bolk med 3 øvelser a`8 repetisjoner, kontinuerlig i 3 minutter. Kvalitet før kvalitet; fokus på riktig utførelse og unngå «driftsstans». Uvant. Hardt. Krevende. Interiør og Eksteriør. Alle ble fridd fra det etter 16 min. Takk for det, du klarte det. Etter litt ubehag kommer velbehag. Da vil du våge mer!

Opp og stå! Gjør klar for Styrkeløp (EMOM- prinsippet). Løp fra midtlinjen til 16m, ligg ned på rygg – returner til midt, innta planken inntil 1 min er passert på klokka. Så 2 runder til med det samme. Klarte det også. Neste post: Samling rundt midtsirkelen for 1 min spensthopp (hjelp!) , 1 min knebøy og 1 min saksing (hjelp!). Finale; knallhard plankebrobyggingskonkurranse mlm Gruppe 1, 2 og 3! There is no I in TEAM (building). Helt til slutt; Samling i Sluttet Sirkel for gode Julebordtips og Lungebrøling. Deretter dro alle hver til sitt, litt mer rakrygget enn da de kom.

Utendørs HARDtreningshilsen fra Einar & Espen


HARDtrening på Torsdag 16. november 2017

20 viljesterke medlemmer kom seg ut med HIT i regn og sludd! Holder jeg meg innendørs på en kveld som dette, tørt, godt og varmt? Eller søker jeg ut i det våte element for en hard treningsøkt? Valget kan være vanskelig på en kveld som dette, men hvor deilig er det ikke å komme hjem etter å ha løpt 6 x 3 minutter i slaps og slush, kjørt 4 x 4 minutter med effektiv styrke og avsluttet det hele med 2 x 1 minutts styrkekombinasjon til dessert?

Fantastisk innsats. Dette gjør deg ikke bare sterk i kroppen, men også sterk i hodet!
Du tåler mer, og du våger mer.

Minner om lørdagens dameøkt kl 09:30-10:30. Vi gleder oss!

Treningshilsen fra Espen og Einar

HARDtrening på Tirsdag 14. november 2017

27 voksne lot seg friste til å base i den første snøen med HIT! Med det første snøfallet åpner det seg nye muligheter for utendørs trening – muligheter som HIT gjerne tar. Det blir lyst, vi kan løpe på nye steder og det blir tungt å løpe i snøen. Dette fikk vi testet godt i kveld med en økt bestående av fire bolker med 8 x 45/15 ispedd tre bolker med AMRAP styrke på fire minutter hver. Sterk innsats og god stemning på kveldens økt gleder oss instruktører.

Om noen synes det blir kaldt å kjøre styrke på bar og snødekt bakke, så kan det være en ide å ta med en liten sitteplate.

Treningshilsen fra Espen og Einar

DAMEtrening på Lørdag 11. november 2017

Sol fra skyfri himmel og et partre plussgrader! Alt lå til rette for 24 standhaftige og sterke damer som tok turen til Nesøya med mål om èn time effektiv og funksjonell trening! Og effektivt ble det. Startet som vanlig med en lett jogg i Aall-løypa som også var dagens intervalltrase. Kroppen blir varm, samtidig får man slått av en hyggelig prat med «nabo’n»:) Deretter rolig oppvarmingsstyrke på rekkverket for å få vekket muskulatur. Det er tidlig lørdags morgen og kroppen må få komme i gang. Dagens intervall – 4 x 4 min – er en klassiker, og en av de mest  kjente formene for langintervall. For de som ønsket det var det lagt opp til en «pit-stop» med styrke underveis. Alle damene jobbet hardt og godt, og når denne kjøres igjen om noen uker skal dere se det går enda raskere! Det kan for øvrig ikke understrekes nok at om man løper eller går spiller mindre rolle så lenge kroppen er i bevegelse fremover. Mange brede glis og klapp på skulderen etter de 4 dragene, og det setter vi pris på 🙂 Ingen tid og miste, raskt over på styrke i form av stasjonstrening. 5 ulike stasjoner med et utvalg av øvelser for hele kroppen. Diagonalstrekk for å styrke ryggmuskulatur, suomo-hopp for spenst og styrke i bein, tricepspress for mage og armer, planke med hopp for spenst og styrking av kjernemuskulatur/overkropp, og seteløft for setemuskulatur. 4 repetisjoner per øvelse før forflytning til neste stasjon. Tiden går fort når man har det gøy. Heldigvis rakk vi prikke over i’en – en heftig og saftig runde med spensthopp 🙂 Målet oppnådd.

Takk for oppmøte, og takk innsatsen 🙂

Treningshilsen fra Kine og Einar

HARDtrening på Torsdag 9. november 2017

Super HARDtrening i kveld med totalt 31 medlemmer i aksjon! Fine treningsforhold med klar luft og stjernehimmel. Variert økt med vekselsvis styrke og løpeblokker. Første del en blanding mellom løp og styrke. Deretter en løpsdel der det var om å gjøre å gi bortimot max i 1 minutt, deretter 30 sek rolig jogg – så på`n igjen. Rett over på 2 blokker med styrke, 8 ulike øvelser der » suomohopp» var kveldens nyhet. Ny runde med 5 x 1 minutters max fart. Avslutter med fokus på kjernemuskulatur og overkropp. For å sikre oss at vi avslutter på topp kjører vi som vanlig ekstra hardt det siste minuttet – et minutt parvis spensthopp – og med det kunne vi nok en gang klappe hverandre på skuldrene, skryte av oss selv og ikke minst kjenne på tilfredshet og treningsglede!