Månedlige arkiver: desember 2017

HARD Intensiv Trening i aktivitetsåret 2017

Idrettslaget HARD Intensiv Trening (HIT) har som formål å drive funksjonell og effektiv trening utendørs året rundt – for folk flest. Siden oppstarten i 2011 har HIT gjennomført over 800 kvalitetsøkter kontinuerlig uten èn kansellering eller et avbrudd, alltid med 2 instruktører! Det er en rekord vi er stolt av, og som vi er trygge på står seg lenge og vel.

I 2017 leverte HIT totalt 97 økter med et snitt på 25 medlemmer per økt! Årets første økt  samlet 35 medlemmer en vakker tirsdagskveld i januar. Nb! Første HIT-økt i 2018 blir tirsdag 2. januar.

I HIT er det 40% kvinner og 60% menn. 45% av medlemmene har postnr. utenfor Nesøya. I Q4-2017 engasjerte Laget 4 instruktører. 250 personer har deltatt på økter med HIT. Den månedlige treningsavgiften for HIT i 2017 har vært kr. 90 per økt x antall økter per måned. Treningsavgiften vil forbli uendret i 2018.

Søndag 20. august arrangerte Laget for 4. gang «En HARD Dagsmarsj» gjennom Asker & Bærum: 14 timer, 54 terrenggående kilometer, 7 topper og 2.000 høydemeter. 58 meldte seg på, 25 meldte seg av, 33 stilte til start og 30 fullførte – herav 14 kvinner og 16 menn! En fordobling fra sist; vi gleder oss over at langt flere våger mer enn før. Målet var å få flest mulig av de påmeldte til start (57% fremmøte), og sette disse i stand til å gå lengst mulig (90% fullførte).

HIT arrangert i forkant av En HARD Dagsmarsj 3 «mobiliseringsmarsjer» av ulik lengde og varighet, 2 på Krokskogen og 1 fra Nesøya til området Skaugum/Sem. I tillegg til turmarsjer har det også vært organisert rolig langkjøringsøkter i helger. I november lanserte også Laget et forslag til Turmarsj for Barn og Unge vinteren 2018 fra Nesøya til Hoppbakken på Skui.

I september tok styret beslutning om å kjøre pilotprosjektet «DAMEtrening på Lørdag» ut året. Totalt har 61 Damer deltatt på minst èn eller flere av disse 11 øktene. På det meste møtte 28 damer til samme økta. 5 av damene har valgt å melde seg inn i HIT for «HARDtrening på Tirsdag» og «HARDtrening på Torsdag». Målet er 70 Damer på DAMElaget og 25-30 på DAMEtrening. God respons og positive tilbakemeldinger har fått HIT-styret til å beslutte en videreføring av «DAMEtrening på Lørdag» inn i januar 2018.

I romjulen fant styret det mest fornuftig å arrangere BONUStrening etter samme lest som DAMEtrening, men åpen for både kvinner og menn samt medlemmer og ikke-medlemmer. BONUStrening vil være aktuelt når det er viktig for Laget å sikre tilstrekkelig fremmøte.

HIT har fått på plass Grasrotandel; send SMS «Grasrotandelen 898562352» til 2020 (tjenesten er gratis). Du kan når som helst bytte grasrotmottaker. Laget har også fått Vipps på mobil fra DnB (#129718 / HARD Intensiv Trening) som kan benyttes under DAMEtrening på Lørdag, BONUStrening, og En HARD Dagsmarsj 2018. Enklere og bedre for de som har lastet ned Vipps.

Laget har i 2017 hatt møter med bla. Helsedirektoratet, Gjensidigestiftelsen, Sparebankstiftelsen og Den Norske Turistforening (Nb! DNT 150 år i 2018) for ulike innspill og synspunkter relatert til fysisk aktivitet og bedre folkehelse for folk flest.

HIT er en frivillig organisasjon hvor en viktig oppgave for styret er å sikre forbedringer og forenklinger på alle områder i driften av Laget. Alternative løsninger for medlems- og betalingsadministrasjon er et område styret vil se nærmere på i 2018.

Gruppedynamikk, effektivitet og intensitet på øktene er kjernen i Lagets virksomhet. Konseptet revideres årlig for å sikre «Beste Praksis». Endringer har vært implementert de siste par årene i tråd med nye studier/forskningsresultater. Laget er opptatt av kontinuerlig forbedring i form av å gjøre kontrollert inn- og utfasing av ulike konseptelementer. Faste rammer, variabelt innhold.

Styret vil rette en STOR takk til alle våre viljesterke og engasjerte medlemmer som utgjør Laget. Takk for følget i 2017 og velkommen tilbake i 2018. Takk også til våre trofaste følgesvenner, samarbeidspartnere – og medlemmenes partnere. Én for alle, alle for én. Utendørs, hele året.

Fortsatt god jul & godt nytt år!

Nesøya, desember 2017

HARDtreningshilsen fra Styret i HIT
Einar Aall/Styreleder, Espen Gjøs/NK og Styremedlem og Kine Storholt/Styremedlem.

 

BONUStrening på Lørdag 30. desember 2017

Alle kan trenge et realt spark bak iblant! Intet unntak for BONUSlaget på 16 medlemmer (10 damer + 6 menn), som rundet av aktivitetsåret 2017 med økt nummer 97 på friområdet i Hestesund. Minus 5 på land, minus 2 i vann (noen hadde pakket badebaggen ;-).

En rå og kaldfrisk morgenoppstilling den 12. mann verdig. En hard kjerne av kvinner og menn som vet hva som må til, og som finner (gru)glede i det. Krever erfaring og øving for å mestre. Kamal hadde bla. klart å bytte ut Sandalene fra Strandlivet i Nice til Snowjoggers for Strandlivet i Hestesund. Rask omstilling der altså, og han tok omstillingsevnen med seg inn i resten av økta! Og Kristine L. da, som var tøff nok til å snøre på seg Icebuggen uten betenkningstid – nesten.

Laget fant veien til Hestesund, smøg seg lettbeint gjennom skaresnøen i det som på forhånd var klargjort, kvalitetssikret og tidsestimert til å utgjøre dagens løpstrasè. Rake, flagg og kjegler.

Oppvarmingsføtter pulveriserer underlaget og gjør det mer fremkommelig og klart for høyere fart og intensitet: 10 min. kontinuerlig løping på variert og kupert underlag, og med 2 innlagte styrkeøvelser. Ingen retningsendring, disponere krefter i uvant løype, observer pust & puls. Stopp og starteffekt er vi glade i. Alle ble fort varme i kulda på stranda; klare for styrkeøvelser tilpasset strandløver og løvinner. 2 x 3 stasjoner, hver med innsatsperiode på 2 min.: (1) statisk 90 gr. mot selvvalgt furu nr. 1-17 + skyv fra furu > bytte etter 1 min., (2) Dips + Knebøy ass-2-ice > bytte hvert 30 sek., (3) Sax v, diagonalstrekk h, sax h, diagonalstrekk v > bytte hvert 15 sek. Ulike byttetider krever våken sekundant. På Runde 2 satt det endelig også for sekundanten 😉

Ferdig! Så, nytt løpsdrag på 5 minutter. Retningsendring og 2 nye innlagte styrkeøvelser på hhv. stranda og ved benken. Sterke legger, lår og rumper jobber seg systematisk og metodisk fremover. Mennesker i fysisk aktivitet – sammen – ute i frisk natur er et vakkert skue. Skulle nesten tro at mennesker og aktivitet utendørs var ment for hverandre.

Raske sammen sitteunderlag, drikkeflasker med og uten logo (Rittleder Bjørnar V. har fått på plass Logo for Norgescuprittet på sykkel i Spikkestad, august 2018!) og – avgårde! Retur til Nesøya Idrettsanlegg for en stadig mer prestisjepreget konkurranse, for: etter strandliv følger selvsagt «Bryggebygging». Laget deles i 3 like store biter som legger planker ved hjelp av sideveis bevegelse fra 16 m til midtstreken. Du må nesten være med for å forstå dette bedre 😉 En enerådig jury trakk seg slett ikke tilbake og erklærte umiddelbart at vinnern tok sølv, sølv tok gull og bronse fikk beholde bronsen. Da var klokken 10.30, Laget slutttet sirkel og brølte sitt  lungebrøl. Beboerne i RF-vei fikk stilt sine klokker, og HIT-året tok slutt. Ny start venter tirsdag.

Takk for økta – trening gir mening. Året har vi oppsummert HER.

Årets siste treningshilsen fra Einar og Kine!


BONUStrening på Onsdag 27. desember 2017

Friske forhold og høy intensitet til tross for romjul og høytid. 12 deltakere fikk hva de kom for på kveldens BONUSøkt og selve jobben gjorde de selv 🙂 Variert innhold med flere korte løpeintervaller, totalt 16 drag. Styrkeøvelser i ulik kombinasjon. Avsluttet med en real dose for mage og rygg 🙂 Ny BONUSøkt på lørdag. Kan anbefales så blir ikke oppstarten på nyåret så tøff 😉 Også hyggelig at Jan hadde med seg svigersønn fra Nederland. Her er alle velkommen!

Treningshilsen fra Kine og Einar

VIKTIG MELDING – HARDtrening i romjula!

HIT leverer 2 BONUSøkter i romjulen, onsdag 27. desember fra kl. 19.30-20.30 og lørdag 30. desember fra kl. 9.30-10.30. Pris kr. 100 for HIT medlemmer og kr. 150 om du IKKE er medlem. BONUStrening er ÅPEN for ALLE (kvinner/menn, medlem og IKKE-medlem) som vil være med oss UT og inn i varmen. Vipps på mobil til #129718 / HARD Intensiv Trening – HIT, eller betal i Nettbank til HIT-konto 6557.05.50947 (Mrk. Ditt navn).

HIT medlemsservice

HARDtrening på Tirsdag 19. desember 2017

23 deltakere markerer at det er fem dager til julaften ved å kjøre 5 x 5 minutters intervall! Enkelte fikk et lite sjokk når de fikk høre kveldens program. Forståelig, da 5 x 5 er en svært tøff økt. Men deltakerne vet å disponere kreftene, jobber seg jevnt og fint gjennom økten, og har det lille ekstra å gi på siste drag. Akkurat slik vi liker det.

Etter løp ble det tid til 3 bolker med tradisjonell styrke. 4 minutter, 4 øvelser og 30 sekunder arbeid pr øvelse. Til slutt rakk vi to sett AMRAP styrke, 1,5 min arbeid med 3 øvelser.

Da gjenstår det å ønske alle en riktig god jul. HIT minner om BONUStrening på Onsdag 27. desember kl. 19:30-20.30 og BONUStrening på Lørdag 30. desember kl. 9.30-10.30.

Treningshilsen fra Espen og Einar

DAMEtrening på Lørdag 16. desember 2017

18 SOLtilbedere møtte til lørdagsøkt, og DAMElaget økte med +2 treningsvillige DAMER (Charlotte + Ann Magritt; førstnevnte på egen kjøl/Annetine og sistnevnte med Ellen). LAGET teller nå 61 DAMER totalt! Gratulerer og takk til alle for Deling og Invitering.

Dagens søkt: Etter en god 15 min. intro/oppvarming med bla. 3 x 1 min. «rugle-/vagleløp» i snøen (40-60-80% innsats). HIT elsker denslags uro i underlaget over 3-4 mnd. før det faste og tørre underlaget vender tilbake. Du herdes, veldig! Etter litt basking i snøen var det stø kurs rakt inn i det store «SPA-senteret» hvor det på forhånd igjen var klargjort en stor SOL med utgangspunkt i banens midtsirkel. Men aller først: Parvise øvelser med innlagt partnerbytte! 3 batcher a`2 styrkeøvelser, 20 sek. arbeid fulgt av 10 sek. hvile – sammenhengende i en 2 min. arbeidsperiode. Med det i bagasjen ble damene delt inn i 3 grupper og fordelt på 3 løpebaner med ulik radius og ulik fartsgrense (40/60/80 – delvis innøvd i oppvarmingen) og 2 løpsretninger. Det ble kjørt 1 min. og 2 min. løpsdrag med «bare» 15 sek. pause. God sirkulær løpsdynamikk, god læring om belastning/ pust & puls, disponering og fartsjustering. Mantra: (1) Gi evnen tid til å innhente viljen. (2) Når du tåler mer, våger du mer. (3) Den som øver mest, blir best.

Etter noen strålende runder i «SOLEN» var alle enige om at tiden var inne for atter 3 saftige styrkebolker. Hver bolk med 2 øvelser, varighet 20 sek. og 10 sek. pause før bytte – kontinuerlig i 2 minutter. Kvalitet før kvalitet. Etter litt ubehag kommer velbehag.

Opp og stå! 3 grupper, Gjør klar for «Plankebygging» fra midtlinjen til 16m. Gull, Sølv og Bronse! Litt NMT skrømt inne i 16m, plankeretur med overhopp til midtsirkelen – NMT-style. Samling i sluttet sirkel i midtsirkelen for 1 min. felles innelåst knebøy og spensthopp. Siste og kanskje mest undervurderte kraftanstrengelse: LungeBRØLING! Greit å få luftet ut litt, ute.

Fast innslag: Smekkert & Lekkert DAMElagbilde! Da var samtlige 18 fint ferdige, og alle dro hjem – hver til sitt & sine. Dvs. Kristina løp.

OBS! Ny HIT-økt på Tirsdag 19. desember. BONUStrening på Onsdag 27. desember kl. 19.30-20.30 og BONUStrening på Lørdag 30. desember fra kl. 9.30-10.30. De 2 sistenevnte er Vipps-økter av typen «Åpen for Alle» (kvinner/menn, HIT-medlem/ikke HIT-medlem). Vel møtt!

HIT-hilsen fra Einar & Espen

HARDtrening på Torsdag 14. desember 2017

18 deltakere løp i ring i snøen, men endte sammen i sluttet sirkel. På programmet sto 10 x 2 minutters intervall med 1 minutts pause. En tøff økt som ble enda tøffere i løs snø. Etter løp var det styrke. Fem bolker med AMRAP styrke, hver bolk med tre øvelser, og kontinuerlig arbeid i to og et halvt minutt. Øvelsesutvalget besto blant annet av rygghev, diagonalstrekk, ryggcrawl, spenshopp, hoppende utfall, mountain climber, push-ups, amerikaner, planke, russian twist, situps med løft, roing og legghopp. Og til slutt ble det tid til en dessert med 2,5 min plankevarianter. 

Takk for innsatsen! Leonard hadde sin første økt med HIT, og mestret det godt.

Treningshilsen fra Espen og Kine

HARDtrening Tirsdag 12. desember 2017

23 medlemmer trosset travle førjulstider og satset friskt fra begynnelse til slutt under kveldens HARDtrening! Stjerneklar himmel, minusgrader, og flotte trenings forhold,  så lenge man klær og skor seg godt. Økten var delt opp i 4 blokker av ulikt innhold. Parvis løping og styrke, stasjonstrening, en intensiv ryggblokk før vi avsluttet med 16 minutter sammenhengende løping. Som vanlig rakk vi mye på en time, svette ble vi men aller mest ble vi fornøyd 🙂

Sees igjen på torsdag!

Treningshilsen fra Kine og Espen

DAMEtrening på Lørdag 9. desember 2017

13 damer på plass i dag som gjennomførte en frisk formtest med 4 x 4 i langløype pluss styrkesirkel med basis øvelser for bein, mage, rygg og bryst! Avslutningsvis travle parøvelser før en kombinasjon av sprint + planke. Tiden går fort når man har det gøy! Siri H. (ny) klarte seg såpass bra gjennom hele økta at vi mistenker Kari Hege for god «brief & prep» 😉 Bra!

Sees igjen til DAMEtrening på Lørdag 16. desember med Einar (HI) og Espen (HJI) i ledelsen, og dropp gjerne innom for HARDtrening på Tirsdag og HARDtrening på Torsdag 🙂

Treningshilsen fra Kine og Einar

HARDtrening på Torsdag 7. desember 2017

23 treningsvillige kvinner/menn fikk et etterlengtet arbeidsmøte med Øyvind Buer (HI). De som kjenner mannen vet at det betyr lite pauser og mye jobbing. Og sånn ble det!

10 min. oppvarming med løp og styrke. Så var det duket for 4 x 8 min. med styrkeløpkombo med 1 min. pause. Ulike øvelseskombinasjoner og retningsendring for hver «batch». Ekstra krevende å finne ut av egen tåleevne og disponere kreftene riktig underveis. Finne en jevn god fart og en frekvens/et antall repetisjoner som en kan tåle å stå i til fløyta går.

Avslutningsvis 10 min. med EMOM! Løp på tvers av friidrettsbanen, 2 push-ups, 2 spensthopp og 2 push-ups ved vending – tilbake til start og rett inn i plankeposisjon, inntil minuttet fylles. For å sette det hele på plass: 60 knebøy i åpen sirkel før sirkelen ble sluttet og alt var over.

Ellers: Hyggelig å ha Christoffer tilbake i rekkene. Øyvind på lufta igjen. Imponerende av Gina denne uken, mye innsats. Vi følger spent med. Mange godt sterke i meget god utvikling. Lavt sykefravær, velfungerende immunforsvar. 100 økter utendørs i året bygger «panser» mot mye.

Det er en økende gjeng med HITere og følgesvenner (Kvinner/Menn) som i disse dager melder seg på Amsterdam Maraton 21. oktober 2018 (Halv/Hel). Ta kontakt om det er noe for deg! Mål og mening.

Førjulshilsen fra Øyvind og Einar