Månedlige arkiver: september 2018

DAMEtrening på Lørdag 29. september 2018

8 stilte opp for DAMElaget og Lørdagstrening! Overskyet, frisk høstluft. En lett og fin runde rundt Hvamodden for å ta inn hvor fint det er å være ute. Fra Friområdet Hvamodden tok vi oss videre til friområdet Hestesund for dagens intervalløkt. Først 4x2min. og 1 min. pause, retningsendring etter hvert drag. Deretter en styrkesekvens før avslutning med 2×4 min. og 1 min. pause, retningsendring. Rolig retur tilbake til Idrettsanlegget.

Neste HIT-økt er HARDtrening på Tirsdag 9. oktober 2018 fra kl. 1930 til 2030.

Lørdagshilsen fra Einar

HARDtrening på Torsdag 27. september 2018

HARDtreningsøkt på Brønnøya med 19 deltakere! 8 x 2 minutter på flatt underlag sto på programmet. Flere valgte å kjøre HARDT, mens enkelte valgte å ta hensyn til kroppens signaler og ta det litt penere. Uansett ble det en utholdenhetsøkt med god effekt.

Vel tilbake på idrettsanlegget ble det 4 runder med uttømmende styrke. 6 x 20 sekunder arbeidet pr. sett, med øvelseskombinasjoner som ryggcrawl + planke,  spensthopp + squats, smale + brede push-ups, og roing + russian twist. Og helt til slutt 3 x 10 sekunder med pushups.

Det begynner å merkes at høsten har kommet for fullt. Litt kaldere i været og litt mørkere. En DAMEøkt gjenstår før vi tar HØSTferie. Og neste HIT-økt kjøres tirsdag 9. oktober. Vel møtt!

Treningshilsen fra Espen og Einar

Det Lager seg ikke selv

HARD Intensiv Trening (HIT) har siden september 2011 levert over 820 treningsøkter utendørs året rundt – alltid med 2 instruktører – uavbrutt og uten èn eneste kansellering! Med et snitt* på 25 medlemmer per HIT-økt er vi størst* i Norge på intervallbasert kondisjon og styrketrening. Et stolt LAG som jobber funksjonelt og effektivt med LAGbygging i ordets videste forstand. En for alle, alle for èn. 

Fra snø, kald vind og 20 minus – via slaps, vått og 0 grader – til stekende sol og 30 pluss. Intervallpreget kondisjon og styrke med kropp og terreng som vekt/motstand, allsidig og variert, enkeltvis/parvis. Utnyttelse av terreng/faciliteter i nærområdet.  Å lede mellom 20-40 personer med ulike forutsetninger under ulike forhold krever god organisering, lederegenskaper, formell kompetanse og praktisk erfaring. Det er mange faktorer å tenke på i planleggingen og gjennomføringen av økter utendørs. 

Hva byr Laget på? HIT leverer 60 minutter med HARDtrening på Tirsdager og Torsdager fra kl. 19.30 til 20.30 og DAMEtrening på Lørdag fra kl. 9.30 til 10.30 som BASIS – året rundt. I tillegg arrangeres og faciliteres ROLIG langkjøring (2-3 timer) og TURmarsjer (3-6 timer) som annonseres spesielt. I 2018 arrangerte Laget for 1. gang “DAMEturmarsj” fra Nesøya til Sundvolden Hotel (33 kilometer, 7 timer) og for 5. gang “En HARD Dagsmarsj” gjennom Asker & Bærum: 14 timer, 55 kilometer, 7 topper og 2.000 høydemeter!

Vårt fokus er å bidra til bedre fysisk og mental folkehelse! Alle funksjonsfriske klarer en HIT-økt. Du lærer å disponere kreftene dine, og du får en forsvarlig og god progresjon. Laget er ærlig på hva som kreves av innsats over tid for at form og livsstilsendringer skal vedvare. HIT følger råd og anbefalinger fra de beste ressursene i Norge (FoU, PhD/Beste praksis), og vår treningsfilosofi er basert på den beste oppskriften til bedre folkehelse – for folk flest!

Ingen over, ingen ved siden.

Mvh Styret i HIT

HARDtrening på Tirsdag 25. september 2018

25 medlemmer fikk i kveld sparket godt i fra seg i bakkene på Brønnøya! 3 x 6 intervall drag i motbakke gjør at hjertepumpa jobber litt hardere, noe som igjen har positiv virkning på formutviklingen, og da snakker vi om utvikling i riktig retning 🙂 Det var mye bra fart gjennom alle 3 dragene, tydelig at de ga jernet oppover for å så hente seg igjen på vei ned. Etter retur til idrettsanlegget og Ø-bane kom vi raskt i gang med styrke. I kveld totalt 5 styrkeblokker, 3 øvelser skulle gjøres i 8 repetisjoner, sammenhengende i 3 minutter. Hver blokk var satt sammen av ulike øvelser og de fleste muskelgruppene fikk brynt seg godt. Det har for øvrig blitt høst, så nå må man kle seg mer etter vær. Et par hansker, lue/ pannebånd i baklomma er ikke å forakte 🙂 Nye muligheter fart og spenning allerede på torsdag. Vel møtt!

Treningshilsen fra Kine og Einar


DAMEtrening på Lørdag 22. september 2018

13 damer + 1 herremann fikk på DAMEtrening! Knud hadde dratt sin vei og strålende sol fra delvis skyet himmel la til rette for perfekte treningsforhold. Som vanlig lett jogg til dagens «hotspot» som var Hestesund. Instruktørene vet at DAMElaget trives der. Starter på med 3 x 2 minutters løpeintervall.  Ingen øvelser underveis i dragene denne gangen. Deretter over på dagens først styrkeblokk. 3 stasjoner med 2 øvelser i hver stasjon, som ble gjennomført  2 runder før forflytning til neste stasjon. Nye 3 x 2 med løp og en ny styrkeblokk. Vi trener funksjonelt og det er moro å bruke det man har rundt seg i terrenget. En benk gir utallige muligheter, det gjør også et tre ( se bilder nedenfor)

Strålende innsats av DAMElaget som er like positive og blide hver eneste gang 🙂

Treningshilsen fra Kine og Einar

HARDtrening på Torsdag 20. september 2018

19 medlemmer fikk et etterlengtet gjensyn med Brønnøya, mens en kom for sent og måtte løpe alene på idrettsanlegget. HIT skal være effektivt og vi setter alltid i gang klokken 19:30 etter en kort introduksjon. Pass på å være på plass i tide. Flytebroen til Brønnøya var på plass og dermed kunne vi ta i bruk perlen i Oslofjorden. Vi løp 20 x 45/15 i bakken ved Hovedgården, og pulsen var ble høy for de fleste. Både med og uten pulsklokke.

Etter en rolig tur tilbake til idrettsanlegget ble det fire runder med styrke. Vi fikk kjørt øvelser for bryst og armer (push-ups, både smale, med sideflytt og rotasjon), mage (sit-ups varianter, roing, russian twist), rygg (crawl, hev og diagonalstrekk), og rumpe/lår (spensthopp, amerikaner, squats).

Veldig hyggelig å kunne ta i bruk B-øya igjen. Det setter mange pris på, og det blir helt sikkert flere turer dit. På lørdag er det både DAMEøkt og NESØYAløpet. Og kanskje blir det også ROLIG langløp på søndag.

Treningshilsen fra Espen og Einar


Påmelding til Nesøyaløpet, Lørdag 22. september 2018

12052416_798659693578332_7606706732927472910_o

Foto: NIL nettside v/ Navigo Too. Fit med HIT – Johnny Duedahl i fint driv!

Ynskjer å minne alle spreke HIT-medlemmer, med familie, om Nesøyaløpet, det sjette i rekka, som går av stabelen laurdag førstkomande. Dette er eit koseleg arrangement for heile storfamilien. Her er også rikeleg muligheit for å få «målt seg mot dei beste», for dei som ynskjer det! Eg anbefalar alle å møte opp i ti-tida, for henting av startnummer etc. Premiering til alle. Det vankar også flotte deltakarpremiar frå våre samarbeidspartnarar i Nesøya Idrettslag.

Når de melder dykk «mann- og kvinne-sterke» på, bruk gjerne HARD Intensiv Trening som idrettslag/klubb. Hadde vore utruleg moro om HIT vart største klubb på Nesøyaløpet! 🙂 

TIDSSKJEMA NESØYALØPET LAURDAG 22 SEPTEMBER 2018:

Kl. 11:30 Barneløp på 500m
Kl. 12:15 10km med tidtaking
Kl. 12:20 5km med tidtaking
Kl. 12:30 «Familie-løp» på 5km uten tidtaking

PÅMELDING: 

https://reg.eqtiming.no/?EventUID=30873

Om de har spørsmål, er det berre å kontakte underteikna på mail
erlendeimhjellen@hotmail.com eller mobil 90 12 20 34

– Erlend Eimhjellen/ Friidrettsgruppa i NIL –

HARDtrening på Tirsdag 18. september 2018

23 medlemmer på kveldens Hardtrening! Fine treningsforhold med lett fønvind og fortsatt mange plussgrader i luften. Kvelden startet med 2 runder lett oppvarmings løp i Aall-løypa. Deretter intervall løp 4 – 2 – 4 – 2 – 4 på basket-/ gressbane, motsatt vei av hva som ble løpt sist. Kveldens styrke bestå av god gammeldags stasjonstrening med 5 ulike øvelser; spensthopp, » vippa», skøytehopp, statisk knebøy med utoverotasjon av kne og planke med benopptrekk. 30 sekunders jobbing hver stasjon, rakk 2 raske runder før vi avsluttet med en liten Xtra-bonanza for lår, mage og rumpe. Hello Jane! 🙂

Kveldens brøl ble dedikert bursdagsbarnet Øyvind Halvorsen som har vært en del av laget nesten siden høsten 2012!

Treningshilsen fra Kine og Einar

HARDtrening på Torsdag 13. september 2018

17 medlemmer fikk prøve seg på en omvendt pyramideøkt (4-3-2-1-2-3-4). Vi løp på gresset ved friidrettsbanen og tok en sveip innom Tufteparken og rundt ballbingen. God intensitet og fart. Styrkedelen besto av en klassisk styrkesirkel – 4 sett, 4 minutter, 4 øvelser med 30 sekunders jobbing. Dynamisk planke, situps, push-ups , diagonalstrekk, utfall, amerikaner, og mage med et løft var noen av øvelsene vi rakk. Avslutningsvis ble det tid til en kombinasjonsøvelse – 6 x 1 minutt med håndballspillerløp og planke, og harehopp og roing. Takk for god innsats.

Treningshilsen fra Espen og Einar

HIT søker hardbarkede instruktører!

HARD Intensiv Trening (HIT) har siden høsten 2011 løpende levert 820 harde økter utendørs – året rundt – uten èn eneste kansellering. Med et snitt på 25 medlemmer per HIT-økt er vi størst i Norge på vårt. Vi er et stolt lag som jobber hardt sammen.

Fra snø, kald vind og 20 minus – via slaps, vått og 0 grader – til stekende sol og 30 pluss. Det å lede mellom 20-40 deltakere med ulike forutsetninger under ulike forhold krever spesielle egenskaper, formell kompetanse og praktisk erfaring. Det er alltid mange faktorer å tenke på i planleggingen og gjennomføringen av HARDtreningsøkter utendørs.Slutte sirkel.jpg

HIT (tidl. Norway Military Training) har vært gjenstand for bred og positiv omtale i lokal (Budstikka, Asker og Bærumsavisen) og riksdekkende media (Verdens Gang, Aftenposten, Forsvarets Forum og Finansavisen).

Behov for dyktige instruktører:

Vår utfordring er tilgang til kvalifiserte instruktører med de riktige personlige egenskapene. HIT gjennomfører alltid øktene i instruktørpar med tydelig rollefordeling, og innefor godt definerte rammer. Dette bidrar til forutsigbarhet og høy kvalitet i hver økt.

Vi søker en instruktør til å fylle rollene som Hovedinstruktør (HI) og Hjelpeinstruktør (HJI). Er du et overskuddsmenneske med noe ledererfaring, idrettsfaglig utdannelse og selv aktiv på treningsfronten? Da hører vi fra deg!

Meld din interesse til hitrening@gmail.com

Mvh styret i HIT