Månedlige arkiver: januar 2019

HARDtrening på Torsdag 31. januar 2019

18 stilte opp for Laget og HARDtrening på siste økta i januar – Type 3 (Overvekt styrke):
Minus 4 grader og lett snøfall. Oppvarming i den flotte 8-talls signaturløypa med dobbeltspor satt i snøen over friidrettsbanen og gressletta under en tidligere HIT-økt. Viktig med gjenbruk.

Ned på oppstillingsplass for styrkeøvelser Del 1 – på 2 linjer rettet mot hverandre for 8 felles styrkeøvelser, alle med 2 x 20 sek. innsats og 10 sek. pause:

  1. Høye kneløft
  2. Push-ups m forflytning
  3. Spensthopp med klokkerotasjon
  4. Ro-Ro eller «sitt på vippen»
  5. Skøytehopp
  6. Russian Twist/Scam
  7. Ryggvipp arm og bein
  8. Hurtigtrippløp – på stedet

Opp på i snøen for 2 x 6 minutters kontinuerlig 8-talls løp, med innlagt retningsendring. 1 min . pause mellom dragene. Fartsøkning (+10-15%) siste 60 sek. av hvert drag.

Ned på oppstillingsplass for styrkeøvelser Del 2 – på 2 linjer rettet mot hverandre for 8 felles styrkeøvelser, alle med 2 x 20 sek. innsats og 10 sek. pause:

  1. Ut og sammen/sax v
  2. Sykle h/v skrå ut
  3. Opp og ned/sax v
  4. Ut-sammen hopp/sprellemann
  5. Hoftehev sideveis H
  6. Hoftehev front
  7. Hoftehev sideveis V
  8. Hoftefeste, hoppende utfall

Deretter 2 par-øvelser, 4 runder a`30 sek, 10 sek. pause:

  1. Trillebår over oppstillingsplass
  2. Sit-ups med boksing

Avslutning med a) 10 sek. på-10 sek. push-ups og høye kneløft, og b) en 2 min. planke-bonanza med tapping av armer og bein.

Hilsen Einar & Espen

100 på Laget – hele året!

Hvorfor?

Med 100 på Laget hele året blir HIT robust og solid, og det styrker og løfter konseptet opp på et nivå som også gir oss økt oppmerksomhet og større gjennomslagskraft hos organisasjoner som kan bidra med og ha interesse av å videreutvikle Laget.

Styret i HIT ønsker et krafttak for å nå de ytterste og innerste kretser som jobber med fysisk aktivitet i befolkningen. Et kunnskaps- og faktabasert grunnlag fra 100 HIT-medlemmer tar ikke feil av de mentale og fysisk helsegevinstene som Laget direkte og indirekte bidrar til, og som styret mener er overførbart til folk flest.

INVITER den eller dem du mener fortjener sitt eget beste til å prøvetrene gratis med HIT.
Treningstilbudet fra HIT er variert, prisgunstig, gir gode effekter, stiller 2 instruktører/PT til rådighet og følger dokumentert «Beste Praksis» – utendørs, hele året.

Utfordringen for noen kan være medlemskap hos flere, og at totalen per måned blir høy. For andre er ikke økonomi begrensningen, men viljen & evnen til å BLIMÈ ut. Velg bort, våg mer.

Registrer deg HER!

100 på Laget – hele året!

Hilsen Styret i HIT ved Einar Aall, Espen Gjøs og Kine Storholt.

HARDtrening på Tirsdag 29. januar 2019

8 kalde og 24 varme deltakere bakset med snø og pyramideintervall! 2-3-4-5-4-3-2 sto på programmet med et minutts pause. 8 kuldegrader og fine forhold for løp, og et lite parti med løs snø fikk pulsen et ekstra hakk opp. Tradisjonell styrkeøkt 4 x 4 minutter med 30 sekunders arbeid pr øvelse ble kjørt på kunstgressbanen. Push-up kne/albue, rygghev, amerikaner og russian twist i første runde. Utfall, push-ups, spensthopp og mage med løft i andre, og planke med tapping, roing, mountain climber og knebøy i tredje. Og til slutt gjentok vi første runde.

Herlig innsats og treningsglede. Og et svært hyggelig gjensyn med Kine (Styremedlem HIT) som trengte en HARD treningsøkt. Velkommen tilbake 😉

Treningshilsen fra Espen og Einar

HARDtrening på Torsdag 24. januar 2019

25 jobbet for harde livet i 60 minutter og gjorde HIT-økt #866 til en fest!
Laget tok på seg arbeidet med å løpe 4 intervaller på 12-4-4-12 min. Kupert trasè, med innlagt motbakke og styrkeøvelser under 12 min. dragene. 4 min. dragene fikk en annen profil og gjennomføring. Mer løpsvennlig, ingen styrkeøvelser for å sikre høyere fart. Variasjon i fart og intensitet er viktig. Bryte mønsteret, disponere egen kapasitet. Notere oss også for flere kvinner enn menn på økta i kveld. Damene knekker koden og får resultater, jobber langsiktig.

Gratulerer til Cathrine som hadde sin første prøveøkt i kveld. Hun disponerte smart under både løp og styrke, sikkert godt hjulpet av sin triatlon-bakgrunn. Vi håper å se mer til tøffe Cathrine.

Dugnad: 100 på Laget i 2019!

HIT-hilsen fra Einar og Espen

HARDtrening på Tirsdag 22. januar 2019

29 medlemmer fikk temperaturen opp på Brønnøya på en kjølig januarkveld!
Kveldens program var 6 x 3 minutter intervalldrag med 1 minutts pause. Flotte treningsforhold og nesten hele Vendelveien for oss selv, med unntak av et par personer på ski og trukket av hunder.

Vel tilbake på idrettsanlegget ble det uttømmende styrke. 6 x 20 sekunders arbeidsinnsats med fokus på en muskelgruppe. Ryggcrawl/planke med tap, spensthopp og squat med hopp, brede og smale push-ups, og roing og russian twist. Og til slutt 1 minutt med skøytehopp for å opprettholde Storholt-tradisjonene!

Førstkommende søndag vil det inviteres til langløp, ca 21 km. Oppmøte og start på Nesøya idrettsanlegget kl 0900. Følg med på nettsiden og Facebook.

Takk for god innsats.

Treningshilsen fra Espen og Einar

Lite av mye. Mest HARDtrening. For folk flest.

Ingen vegger. Ingen tak. Ingen skuffer. Ingen skap. Ingen garderobe. Ingen bad. Ingen luktfjerner. Ingen magasiner. Ingen appelsiner. Ingen frokostbuffet. Ingen skotrekk. Ingen kroppsanalyse. Ingen dispenser. Ingen nettbutikk. Ingen butikk. Ingen tyverisikring. Ingen kampanjer. Ingen klippekort. Ingen sesongkort. Ingen årskort. Ingen gyldighetsperioder. Ingen tillegg. Ingen gebyrer. Ingen prismatriser. Ingen rabatter. Ingen fulle timer. Ingen legeerklæring. Ingen kontrakter. Ingen bindingstid. Ingen innmeldingsavgift. Ingen kontorer. Ingen eiere. Ingen brannøvelse. Ingen avspriting. Ingen ventilasjon. Ingen rengjøring. Ingen heis. Ingen peis. Ingen fruktkurv. Ingen apparater. Ingen vektklubb. Ingen bonusprogram. Ingen treningsmeny. Ingen resepsjon. Ingen husleie. Ingen ansatte. Ingen barnepass. Ingen strøm. Ingen kjøleskap. Ingen termostat. Ingen dusj. Ingen badstue. Ingen i ustand. Ingen inkasso. Ingen sittegrupper. Ingen musikk. Ingen TV. Ingen vervekonkurranser. Ingen mopp. Ingen sal. Ingen matter. Ingen stropper. Ingen baller. Ingen p-lapp. Eller ballonger. Lite av mye. Mest HARDtrening, utendørs – hele året rundt. For folk flest.

10606524_686915441385964_5367697229441279631_n

HARDtrening på Torsdag 17. januar 2019

9 kalde minusgrader og 22 varmblodige deltakere skapte knitrende god stemning i kveld!
Kveldens økt besto av 10 x 2 min. harde intervaller m/ 1 min. pause i en løype som kombinerte flatstrekk, et par småbakker og en sløyfe i løssnøen på Øvre Bane. Fakler og flagg langsetter løypa. Laget feirer at hver dag og hver økt er en fest!

Etter løp kjørte vi 5 styrkebolker, hver med 3 øvelser a`20 sek. x 2 runder på Øvre Bane.

(1) Diagonalstrekk h, rygghev, diagonalstrekk v
(2) Spenshopp, hoppende utfall og fjellklatrer
(3) Sideveis planke h, push-up og sideveis planke v
(4) Statisk knebøy, benopptrekk og roing
(5) Høye kneløft, skøytehopp og russian twist

Aldri har Laget hatt så mange i så god form, midtvinters! Det blir spennende å se hvordan den økte kapasiteten vil komme til nytte og anvendelse i 2019! Nykommer Kim hadde sin 3. HIT-økt i kveld, fint å se hvordan han bolter seg fast.

Avsluttet med et realt brøl i sluttet sirkel. NB. Laget mobiliserer til ROLIG langløp neste søndag!

Treningshilsen fra Einar og Espen

HARDtrening på Tirsdag 15. januar 2019

28 medlemmer fikk opp pulsen med pyramideløp i motbakke! Intervalldrag på 4, 5, 6, 5 og 4 minutter sto på programmet og det ble løpt fort både oppover og nedover. Noen glatte partier var det, men de fleste holdt seg på beina. Og de som måtte nedpå litt, gjorde det med stil. Det dannet seg flere fine grupper og dermed ble det lettere å gjennomføre en tøff økt som dette.

Styrkedelen ble innledet med tre runder med AMRAP (2 minutter). Tre øvelser med 8 repetisjoner på hver. Etter dette ble det uttømmende styrke – 5 x 15 sekunders arbeidsinnsats på samme muskelgruppe, og med øvelser for mage (roing/russian twist), rygg (planke), overkropp (pushups), bein (utfall med og uten hopp) og hele kroppen (amerikaner) fikk vi dekket det viktigste.

Takk for god innsats. Vi ses på torsdag.

Treningshilsen fra Espen og Einar

HARDtrening på Torsdag 10. januar 2019

26 valgte å IKKE FØLGE anmodningen i forkant om å holde seg inne! De kom ut for å holde seg inne med Laget, bare for å bli møtt med sukker, skare, vagling, basking og glipptak. Oppvarmingen var å lage ferdig dobbeltsporet i traseen. Strandløp på 3 min. – 1 min. pause – 10 x 45 sek. / 15 sek. pause – 1 min pause – 3 min. – 1 min. pause – 10 x 45 sek. / 15 sek. pause – 1 min . pause og til slutt 3 min. Format 8-tall på 3 min. drag og TIMEglass på 45 sek. Innerspor ble til ytterspor – krysninger og retningsendringer for mer dynamikk. Variasjon av løpeteknikker, mye pust & puls. Parvise styrkeøvelser på oppstillingsplassen. Sluttet Sirkel og lungebrøl. Alle vel hjem, topp innsatsvilje!

Vintertreningshilsen fra Einar og Espen

HARDtrening på Tirsdag 8. januar 2019

32 sterke og utholdende ga gass på årets andre HIT-økt! Kveldens program besto av 6 x 4 minutters intervalldrag i en runde opp bakken mot blokkene ved idrettsanlegget og ned igjen over friidrettsanlegget. Flotte treningsforhold og gode muligheter for å sette fart opp bakken, og enkelte hadde også noen herlige elgklyv i løssnøen. Det dannet seg flere jevne løpsgrupper hvor det ble byttet på å ligge i front.

Etter løp ble det uttømmende styrke. 6 x 20 sekunder på samme muskelgruppe, og med øvelser for rygg (planke tap og løfting av en fot), mage (roing og russian twist), sete/lår (knebøy og squat med hopp), overkropp (push-ups med og uten rotasjon) og bein (delvis statisk utfall). Dermed fikk vi tatt det viktigste. Og til slutt ble det også tid til noen seige minutter med planke.

Kim hadde sin første økt med HIT, og klarte seg meget godt. Så har han da også deltatt på En HARD Dagsmarsj og vet hva litt om hva som kreves.

Treningshilsen fra Espen og Einar