Månedlige arkiver: februar 2019

HARDtrening på Torsdag 28. februar 2019

22 medlemmer stilte opp for Laget og HARDtreningsøkt #875!

Siste økta i februar 2019 var en Type 1 økt, overvekt av løp. 15 min. med intro og oppvarming inkl. styrke i nærområdet. Rett løs på friske 5 x 5 min. / 1 min. aktiv pause. Trasè Ø-bane til Bhg. på snø, kunstgress og asfalt. Løkke og motbakke i begge ender. Deretter styrkedel på 15 min. med 5 øvelser x 4, 15 sek innsats, 15 sek. pause:

  • Armheving: Veksle mlm halveis ned og opp, halvveis opp og ned
  • Saxing: Veksle mlm horisontal/overlappe og vertikal utslag evt sykling
  • Diagonalstrekk: Veksle mlm høyre/venstre og venstre/høyre, frekvent
  • Sideveis planke: Veksle mlm høyre og venstre side, med fotløft helt/delvis
  • Rygg: Veksle mellom å heve overkropp og underkropp, frekvent

Helt til slutt; Laget øver intenst videre på Parvis Rygg mot Rygg.

Takk for at du tok deg så godt ut med HIT!

Hilsen Einar og Espen

HARDtrening på Tirsdag 26. februar 2018

Mens Johaug tar gull på bortebane, drar 25 medlemmer seieren i land på hjemmebane! Kveldens HIT startet med en intervaller på 2-4-8-4-2 minutter, 1 minutts pause. Med andre ord, samme varighet som damenes10 km i Seefeld. Herlig innsats i bakken opp mot blokkene, og spennende utforkjøringer ned mot friidrettsbanen. Alle holdt seg på beina, til tross for svært oppkjørte løyper og krevende forhold.

Etter løp ble det uttømmende styrke. Spensthopp (5×20/10), planke (4×30/10), roing (4×30/10), squat med hopp (5×20/10), pushups (5×20/10), mage bein opp/ned (4×30/10) og til slutt plankevarianter i 3 minutter.

Takk for strålende innsats og vel møtt HIT på Torsdag.

Treningshilsen fra Espen og Einar

Skal, skal ikke? Bestem deg.

Sitter du fortsatt på gjerdet og lurer på om HARD Intensiv Trening (HIT) er noe for deg? Om du er «kvalifisert» til å delta, om du må begynne å trene før du kan begynne å trene? Om det rett og slett kan bli litt for HARDT? Sekundene, minuttene, timene, dagene, ukene, månedene og årene går, ditt spørsmål består. Ung/gammel, trent/utrent, kvinne/mann/, elite/mosjonist, tykk/tynn, høy/lav, bred/smal – alle er velkommen til en utendørs kveldsøkt med HIT. Det gir en god dose frisk luft, styrker hjertet og lungene, og brenner kalorier. Du kan risikere å komme på offensiven. Som vi sier: «Klarer du oppvarmingen, klarer du økta!». For å oppleve stemningen og energioverføring på økta må du nesten bestemme deg for å våge å være der. Sammen med de andre. Det blir liksom ikke helt det samme her foran skjermen. Hvorfor gule vester? Tre gode grunner: (1) Sikkerhet. Vi er mange, vi trener på alle årets tider, og vi forflytter oss – også i mørketiden. (2) Kommunikasjon. Ditt navn på vesten for din del, for instruktørene sin del og for de andre deltakerne sin del. (3) Uniformering. Vesten avklare roller, nøytralisere variasjoner og distraksjoner. Rød = Instruktører og Gul = Deltaker/medlem. Da var HIT noe mer avklart. Du kan få trene hardt nok med oss. Hardhetsgraden bestemmer du mest selv. Vi har forskning og erfaring i ryggen når vi sier at HIT gir resultater. Men som alt annet må du øve for å bli god på noe. Vi øver fast 2 dager i uken, hele året. Det hjelper en god del, på veldig mye. For å få det til må du først bestemme deg for at evnen skal få begynne jobben med å innhente viljen. Tren lenge nok utendørs til alle årstider så får du det uansett bedre på flere måter. Kom deg i Lagoppstillingen.

Hilsen Styret i HIT

IMG_8967

HARDtrening på Torsdag 14. februar 2019

19 amorøse stilte opp for å erklære sin kjærligheten til Laget på Valentine`s Day!
Etter en kort innledende ensidig flørt mellom instruktører og medlemmer var det tid for 10 min. kurtisering i form av oppvarming. Da var det gått litt varmgang i de fleste, nok til å starte opp den første felles styrkeblokken a`4 øvelser (høye kneløft, knebøy m/ tåhev og armutslag, skøytehopp, og hoppende utfall evt. vareheis, ) a´30 sek / 15 sek p x 2 runder – rettet mot muskulatur i jordnære bein. Godt førsteinntrykk av pust & puls.

Så ut på en kort romantisk luftetur for å løpe av oss litt øresus, og deretter raskt tilbake til spillplassen. Denne gangen 4 parøvelser/prøvelser rettet mot mage (rett og skrå, høyt og lavt): Opp & slå ut frustrasjon, kaste på bein på dør, armhev m klapp og hoppfallera. Innsatsperiodisering tilsvarende første styrkedel. Hardt mot hardt, parene utfordrer forholdet i en stadig mer stresset situasjon. Etterpå ut på nok en 3 min. forsoningssløyfe. Turn up the Heat.

Tilbake som par i hjerter for styrkeblokk nr. 3. Et variert øvelsesrepertoar for bærebjelkene i skroget, 20 sek innsats, 10 sek pause x 2 runder per øvelse. Alle hadde et godt blinkende øye til hverandre hele veien.

Avslutning med 3 min statisk knebøy, parvis rygg mot rygg. Par som faller fra hverandre før tiden eller som nekter å snu ryggen til hverandre finner tilbake til god stemning i form av knebøy.

Da var Type 3 økta over. Vinterferie neste uke. 2 HIT-økter gjenstår i uke 9 før mars står for tur.

Kjærlighetshilsen fra Einar & Espen

HARDtrening på Tirsdag 12. februar 2019

27 spreke og uredde personligheter holdt høy fart på glatt føre! Etter en rolig oppvarming fortsatte vi med 4 x 3 minutters løpsintervall med 1 minutts pause. Dette ble bare barnemat i forhold til hovedbolken på 3 x 8 minutters løps- og styrkekombinasjon. For hver runde skulle deltakerne gjør tre øvelser med 8 repetisjoner pr øvelse, i kombinasjonene (1) push-ups, diagonalstrekk og russian twist, (2), planke med tapping, roing og amerikaner og (3) push-ups, spensthopp og utfall. Herlig innsats og høy puls. Avslutningsvis fikk vi også kjørt triceps med 3 runder med dips, 30-25-20 sekunder. Gaute L. og Jørgen H. tilbake i rekkene. Cathrine og Kim biter seg fast. Det liker vi! Bare den harde kjerne står igjen, til slutt.

Takk for innsatsen. Treningshilsen fra Espen og Einar

HARDtrening på Torsdag 7. februar 2019

Liv & røre ute! Snøføyke og tett på null grader ingen hindring for 25 som er garantert å få svært gode resultater av HARDtrening utendørs hele året!  Vi ser muskelspill og rå kraft!

HIT-økt #870 bestod av 5 x 5 min. / 1 min. pause motbakkeløp på idylliske Brønnøya. Fort gjort å komme i god stemning med jul i både den ene og andre svingen. Underlaget var upåklagelig, inspirerte til ekstra innsats opp og ned. Med løpsdelen unnagjort løp vi på vannet igjen tilbake til N-øya for en parvis styrkedel med nesten utelukkende mage i 15 min. I februar skal «sylindret» opprettholdes og styrkes ytterligere. Bunnsolid gjennomføring fra samtlige 25. Kjenn på følelsen av å ha en sterk funksjonell kropp langt over landsgjennomsnittet!

Januar har hatt mye fokus på løpskraft og kapasitet. Det er tiden på året for det. I kveld fikk vi en klar bekreftelse på at mange er på rett vei, og vel så det. Siste kvartal 2018 la et godt grunnlag for mange. Gleder oss ekstra over at «de nye»; Kim, Cathrine og Ragnhild alle hang meget godt med i svingene og parleken. Vi har tro på at de vil finne fotfeste og bite seg fast fremover mot våren. Februar, Mars og April skal på plass, så blir det frislepp og magi resten av 2019.

Treningshilsen fra Einar og Espen

HARDtrening på Tirsdag 5. februar 2019

26 deltakere fikk med seg første økt i februar! Noen minusgrader, godt med snø og fine treningsforhold. I kveld benyttet vi den store parkeringsplassen i Søndre vei, og med røde og hvite blinkende lys ble det riktig så koselig. Og noen likheter med en landingsstripe. Intervalldelen besto av 2-2-3-3-4-4-4 minutter med 30 sekunder pause etter 2 og 60 sekunder etter 3 og 4. Moro å se at deltakerne motiverer og hjelper hverandre når det begynner å røyne på.

Styrkedelen ble også kjørt på parkeringsplassen. Vi startet med to runder med AMRAP styrke. To og et halvt minutts arbeidsinnsats, 8 repetisjoner pr. øvelse. Første runde med rygg (rygghev, diagonalstrekk og crawl) og andre runde med overkropp og kjernemuskulatur (push-up, amerikaner og planke med tap).

Til slutt en bolk med uttømmende styrke. 5-6 ganger 20 sekunder / 10 sekunder hvile og øvelsene roing, utfall, planke, spensthopp/squat-kombo og brede og smale push-ups. Innholdsrikt program og strålende innsats fra alle.

Treningshilsen fra Espen og Einar