Månedlige arkiver: mars 2019

DAMEtrening på Lørdag 30.mars 2019

15 uovervinnelige utgjorde DAMElaget under årets første DAMEtrening i slutten av mars! 2 nye betyr at DAMElaget nå teller totalt 80. Alle gleder seg til «vårsleppet» over påske!

God 15 min. intro/oppvarming; et par runder i Aall-løypa med retningsendring og styrke (4 øvelser i 20 sek. (armhevinger, høye kneløft, dips, knebøy med lite hopp) ved autovernet. Så, klart for 2 runder friløp i Aall-løypa med mål om at Runde 2 skal være >15% raskere enn Runde 1! Første Dame ferdig inn i hvileplanke. Etter totalt 4 runder (2 Km) med «ut-i-naturen» følelse i den 500 m lange rundløypa bar det lett og ledig ned på det eviggrønne kunstgressdekket.

På Øvre Bane startet DAMElaget opp med 2 styrkeøvelser – Armhevinger + Rygghev – bytte hvert 15 sek. i 1 min.. Ny runde, da med øvelsene Hoftehev + Sykling. Over på løp i 8-tall, 3 x 1 min., 30 sek. pause med stigende fart (50-60%, 60-70% og 70-80%). Hva gjør økt belastning med pust & puls, hvordan disponere krefter og justere fart til egen kapasitet.

Parvise styrkeøvelser. 1) Armheving med klapp, 2) Sit-ups med klapp og 3) Samhopp med grep og bakkeberøring, 30 sek. innsats, 15 sek. pause. Nytt løp i 8-tall, 3 x 1 min., 30 sek. pause med stigende fart (50-60% og 60-70%). Siste løp var erstattet med dessert: 2 hopp frem, 1 hopp tilbake på tvers av banen i 1 min. (i praksis 1.09, til duoen Cherry/Jaqueline krysset sidelinja).

Etter litt selvpålagt ubehag følger et velfortjent velbehag. Hva lærte vi: (1) La evnen bli kjent med viljen. (2) Våger du mer, tåler du mer. (3) Den som øver blir bedre.

Helt til slutt, kanskje den mest undervurderte kraftanstrengelsen: LungeBRØLING! Greit å få luftet ut litt. Imponerende av «nykommerne» Lauren & Anne som valgte å BLIME Laget ut. Fast innslag er LAGbilde. Det må til når alle tar seg så bra ut som de tross alt gjør! Takk for Deling og Invitering, HIT er glad for all den hjelp vi kan få med å nå UT til flere Damer.

DAMEtreningshilsen fra Einar (og en ekstrahilsen til Kine som har bursdag i dag!)

HARDtrening på Torsdag 28. mars 2019

27 godt over landsgjennomsnittet trente medlemmer stilte opp for Laget og HIT-økt #882 under ledelse av Einar Aall (HI) og Espen Gjøs (HJI) – siste HARDtreningsøkt i mars 2019!

En inspeksjonsrunde av Aall-løypa i 10 varmegrader. Styrkeøvelser ved autovernet, 20 sek innsats x 2 (skyv fra bryst kort bane, skyv fra sideveis h/v kort bane, opptrekk kne og hofte h/v og dips). Hver øvelse og hver repetisjon med mål om å styrke skjelett, indre organer, det kognitive, hjerte, lunger, muskler og sener!

Forflytning til Friidrettsbanen for 2 x 3 min. rektangulært løp m innlagte øvelser: håndballkeeper h/v, utfall, harehopp, baklengsløp og stigningsløp. Kort pause før raskt over på intensiv styrke, På/Av 10 sek. m a) Armhevinger og b) Sykling, begge øvelser 1.30 min.

Stasjonstrening m 4 + 1 stasjoner, 2 min. innsatsperiode, bytte mlm øvelser hvert 30 sek.:

Stasjon 1: Armhevinger halvveis ned/opp + RyggCrawl.
Stasjon 2: Skøytehopp/alt.2-trinns Tåhev + Hoftehev.
Stasjon 3: Sideveis planke h/v m underarmsbøy
Stasjon 4: Hoppende utfall + Knebøy m tåhev.
Stasjon 5: Kontinuerlig 2 min. stigningsløp

Styrkerektangel. Bytte mlm 3 øvelser (D-strekk h/v og Amerikaner) v veksling av løpere. Pause i 30 sek., ny runde m 3 nye øvelser (Armhevning bred, Sax V med leggstrekk og 2-trinns Rygghev). Dessert statisk knebøy 90 gr. i 90 sek.

Om dette var siste HIT-økt i mars, så er ikke måneden eller uken slutt. DAMEtrening på Lørdag om 15 Damer finner Påmeldingsknappen. Inviter og Del! Alternativt utsetter Laget oppstart til april. Samløpe m ROLIG langløp på Søndag? Mulighet for selskap på inntil 30K (helt eller delvis). Ta kontakt, Laget formidler info. Neste HIT-økt er Tirsdag 2. april, da narrer vi ingen!

Takk for en fantastisk treningskveld ute i friluft! Livet leves best når du kjenner hjerte pumpe, lungene puste, musklene stramme og hjernen balansere mentale viljestyrke og fysisk yteevne.

HIT-hilsen fra Einar & Espen

Når viljen tviler på evnen

140 dager til Dagsmarsjen 2019!

Ikke èn dag for tidlig å bestemme seg på. Hvorfor? Derfor! 66 har klart det tidligere. De 1) bestemte seg i tide, og 2) de gikk helt, eller delvis. Trenger du betenkningstid, eller bestemmer du deg på gående fot?

Marsjen går for 6. gang for 55 kvinner og menn som våger å ta steget helt ut.
Meld deg på TURlaget HER før alle andre gjør det.

Allerede påmeldt og unner andre opplevelsen? Del og inviter andre med.
Gratulerer med å være ferdig viljebestemt på å gå. Da vet evnen hva den må gjøre.

Hilsen MARSJledelsen

Status DAMEtrening på Lørdag

HARD Intensiv Trening (HIT) har siden september 2017 gjennomført 40 effektive og intensive økter med DAMEtrening på Lørdag kl. 0930 – 1030 fra Nesøya Idrettsanlegg.

DAMEtreningen hadde over 12 mnd. (17/18) som mål å få med 75+ Damer på Laget, og et snitt på 20 per økt (grunnlag for fast lørdagstilbud). Status: 80 på Laget og 11 i snitt.

Laget arrangerte DAMEturmarsj 2018 fra Nesøya til Sundvolden Hotel (33K over 7,5T) som et ledd i å mobilisere og inspirere flere damer til både å delta på DAMEtreningen og TURlagene (ex. En HARD Dagsmarsj 2018, TURmarsjer), og på HIT-øktene på Tirsdag og Torsdag. Her har Laget hatt en positiv utvikling og effekt med flere nye HIT-medlemmer, og det gleder!

HIT og DAMElaget har jobbet hardt over tid for å lykkes, men snittet ble for lavt. HIT-styret har derfor besluttet at DAMEøktene vil bli annonsert spesielt (ikke fast) på samme måte som for ROLIG langløping og TURmarsjer (Se HIT treningstilbud).

God gammeldags dugnadsånd må til, så mye står også på Din HJELP med å DELE og INVITERE DAMEøktene som annonseres. DAMEtrening er for ALLE, du yter etter egen vilje & evne.

Hilsen HIT

HARDtrening på Tirsdag 26. mars 2019

29 ble med på 10 x 2 minutter som oppvarming til at de 22 skulle ut i et 2 x 45 minutters nabooppgjør (Norge vs Sverige)!

Vårfølelsen er i ferd med å komme for fullt, og det vises i raske ben og herlig innsats i bakkene. Fortsatt litt snø enkelte steder, men grønt (kunst)gress gir god fart og følelse. Etter løp ble det AMRAP styrke. Først 3 minutter med rygg (sideveis rotasjon h/v, planke-tap), deretter 2 minutter med bein (spensthopp, utfall og mountain climber), overkropp og sete (pushups, amerikaner, knebøy), mage (russian twist, situps med løft, roing) og en siste runde med rygg (rygghev, diagonal strekk h/v og crawl).

Nyinnflyttet øyboer Howard O. fra London hadde sin først økt og klarte seg utmerket. Well done. Hyggelig at også Hilde G. & Gaute L. er tilbake i Lagoppstillingen. Som på Ullevål under kveldens EM kvalifisesringskamp hadde også vi en svenske med på laget. Så får vi se hvordan det går når Norge skal møte Sverige til EM-kvalifikasjonskamp.

Treningshilsen fra Espen og Einar

Sluttet Sirkel

HARDtrening på Torsdag 21. mars 2019

Flammende innsats da 18 deltakere gikk på vannet under kveldens HIT-økt #880!

Dagen etter årets vårjevndøgn, onsdag 20. mars klokken 22:58! Full nedsmelting og flotte treningsforhold for 4-4-4-4-0 intervalløp med 30 sek. pause i «Trekanten» på Brønnøya. Flammer nok en gang, Laget feirer lys og varme. Styrkedelen tok oss tilbake til N-øya for et mer urbant og hardt underlag ved Vendla Bhg. Ingen briller, men raske øvelser med 30-20-10 sek. innsatsperiode. Alle store muskelgrupper, lunger og hjerte fikk en god dosering. Hjernen og det kognitive ble positivt påvirket, merkbart før, under – og etter økta. Sterke prestasjoner i mørket.

Ingen stedfortredere å spore i kveld. Kan du ikke møte selv, send en du ønsker alt godt i ditt sted. Møt helst selv, og tving gjerne med en venn eller venninne.

Treningshilsen fra Espen og Einar

HARDtrening på Tirsdag 19. mars 2019

31 deltakere fikk oppleve litt tørr asfalt og et snev av vår på kveldens økt!

Det var fin temperatur og flotte treningsforhold for 4-2-4-2-4-2-4 intervalløp med 1 minutts pause. Runden gikk med start fra klubbhuset og opp og rundt ved barnehagen. Einar hadde tatt med norske flagg og fakler, og ut i fra innsatsen på løpingen kunne det se ut som at dette ga god effekt. Styrkedelen ble kjørt på en grønn og noe fuktig stripe på øvre kunstgress. Uttømmende styrke med øvelsene planke tap, spensthopp, mage (roing og sykling), tåhev, sideplanke, tåhev og push-ups. Sterke deltakere med god utførelse på øvelsene.

Takk for herlig innsats og god stemning!

Treningshilsen fra Espen og Einar

Om Laget HARD Intensiv Trening

Idrettslaget HARD Intensiv Trening (HIT) har siden høsten 2011 levert 880 treningsøkter utendørs året rundt, alltid med 2 instruktører og uten èn eneste kansellering!

Med et snitt på 25 medlemmer per HIT-økt er vi størst i Norge på vårt. Et Lag av stolte og sterke individer som trener både intensivt og rolig sammen. Fra snø, kald vind og 20 minus – via slaps, vått og 0 grader – til stekende sol og 30 pluss. Intervallpreget kondisjon og styrke med kropp og terreng som vekt/motstand, allsidig og variert, enkeltvis og parvis. Utnyttelse av terreng og faciliteter i nærområdet.

Å lede mellom 20-40 deltakere med ulike forutsetninger under ulike forhold krever grundig planlegging, god organisering, og praktisk erfaring. Det er mange faktorer å tenke på for å sikre en god gjennomføringen av økter utendørs. Laget har viljen og evnen til å levere kvalitetsøkter samtidig med et løpende fokus på evaluering og utvikling.HIT (tidl. Norway Military Training/NMT) har vært gjenstand for positiv omtale i lokal (Budstikka, Asker og Bærumsavisen) og riksdekkende (Verdens Gang, Aftenposten, Forsvarets Forum og Finansavisen) media.

HIT leverer fast 60 min. HARDtrening på Tirsdag og Torsdag fra 19.30 til 20.30 som BASIS året rundt. I tillegg organiseres og arrangeres DAMEtrening på Lørdag (60 min.), ROLIG langløp (2-4 timer) og TURmarsj (3-7 timer) i helger.I august arrangerer Laget “Dagsmarsjen” gjennom Asker & Bærum (55 kilometer, 14 timer, 7 topper og 2.000 høydemeter) og “Damemarsjen” fra Nesøya over Krokskogen til Sundvolden Hotel i juni (33 kilometer, 7 timer og 1.000 høydemeter).

Fokus for Laget er å bidra til bedre fysisk og mental folkehelse! Alle funksjonsfriske kan klare en HIT-økt. Du lærer å disponere kreftene dine, og du får en forsvarlig og god progresjon. Laget er ærlig på hva som kreves av innsats over tid for at form og livsstilsendringer skal vedvare.

HIT følger anbefalingene fra de beste ressursene i Norge (FoU, PhD/Beste praksis), med en treningsfilosofi basert på den beste oppskriften til bedre folkehelse – for folk flest!

Aktivitetshilsen fra Styret i HIT

HARDtrening på Torsdag 14. mars 2019

21 medlemmer stilte opp for Laget, HARDtreningsøkt # 878 og jubilanten Espen Gjøs (46)!

Fortsatt i overgangen mellom vinter og vår og dertilhørende underlag, men denne gjengen har vært ute mange økter før og vet å tilpasse innsats etter forholdene. Allikevel, det gikk friskt nok for seg under kveldens 3 x 8 min. løpsdrag, tross innlagt «pit-stop» for styrkeøvelser. Fakler og flagg til ære for den evigunge Gjøs!

Festen fortsatte med en ren styrkedel. 8 øvelser ble gjennomført 3 ganger i 30-20-10 sek, 15 sek pause. Rekker mye og mangt når man jobber effektivt en time uten særlig opphold.

Etter 60 min. ventet Sluttet Sirkel og et «Hurra» jubilantbrøl»! Noe å ta med seg hjem! Deretter dro alle hver til sitt for å suge på karamellen. Nb. Etter høyintensiv utendørs tæring følger selvsagt fornuftig ernæring!

I dag stod sola OPP 6.37 og gikk NED 18.15, som ga oss 11 timer og 38 minutter med DAGSlys! Det lysner, snart er det vårslepp og lettelser i antrekk. Spennende å se hvem som tar seg ut!

HIT og jubilanthilsen fra Einar & Espen

HARDtrening på Tirsdag 12. mars 2019

26 deltakere la ned solid innsats i snøværet! Kveldens program var 6 x 3 minutters intervall etterfulgt av uttømmende styrke med rygg crawl / planke tap, spensthopp / knebøy, pushups med og uten rotasjon, spensthopp og utfall.

Vår ferske dobbelte norgesmester, Jan Fagerheim, stilte også opp på trening og sørget for å holde farten oppe på løpsdelen. Sterkt å ta seieren hjem på både 800 m og 1500 m – og det på en svært overbevisende måte! Norgesrekord er absolutt innen rekkevidde. Gjør Laget stolt!

Treningshilsen fra Espen og Einar