Månedlige arkiver: mai 2019

DAMEturmarsj 2019

Takk for hyggelig samtale med HIT og MARSJledelsen på Sundvolden i dag!
Vi kan i år som i fjor tilby følgende SUPERdeal for TURlaget med familie & venner.

Frisk Rabarbradrikk til alle ved ankomst på tunet kl. 15.45.
Hovedretter som da kan forhåndsbestilles og som vi håper faller i smak fra kl. 16.30 er:

(1) Bakt laks med sesongens grønnsaker, Solørpoteter og blåskjellsaus
(2) Svinenakke med Solørpoteter, grønnsaker og fløtesaus
(3) Selleribiff med Solørpoteter og urteolje

Dessert: Rabarbragrøt med råvarer fra egen hage!

Pris Kr. 100,- per person for Rabarbradrikk, valgfri forhåndsbestilt Hovedrett (1, 2 eller 3) og Dessert. Vi holder av 5 rom som Damene kan benytte til skifte og dusj.

Gleder oss til å høre fra TURlaget med familie/venner. Vi legger inn bestilling så snart dere har fått bekreftet hvem ønsker hva innen påmeldingsfristen fredag 24. mai.

PÅMELDING til DAMEturmarsj 2019? Send e-post til hitrening@gmail.com med ditt fulle navn + nummer på hovedrett du ønsker, og tilsvarende på evt. familiemedlemmer og venner.

For nærmere TURBESKRIVELSE, klikk HER. For RÅD & TIPS, klikk HER.
For aktivitetsprogrammet til HIT i perioden mai-august, klikk HER.

Lykke til! Vi ønsker alle velkommen HIT til oss. (http://www.sundvolden.no/)!

Med vennlig hilsen
Britt Alise Leirvik
Arrangementskoordinator
www.sundvolden.no

Skjermbilde s

www.sundvolden.no

HARDtrening på Torsdag 16. mai 2019

24 gjorde seg fortjent til 17. mai ved å forhåndsfeire på 16. mai med HIT-økt nr. 899!

Sol og 23 grader – fantastisk! Oppvarming i Gjøs-løypa før litt styrke mot autovernet ved Vendla Bhg. Mer oppvarming i Aall-løypa, som får en stadig høyere standard. Hvor skal dette ende? Tilbake til autovernet for et par siste styrkeøvelser før kveldens utfordring #1:

Cooper-Test i Aall-løypa!

12 minutter sammenhengen løp. Hvor langt kommer du, og kommer du lenger neste gang? Hvor langt kom dagens raskeste kvinne og mann? Svar: Reidun W. kom 100 m inn i sin 4. runde og Jan F. kom 100 inn i sin 5. runde! De avsluttet C-Testen sammen ved «Split- Furua».

Imponerende innsats av ALLE i løypa. Laget leverer. Den enkelte presterer og konkurrerer mot seg selv – ved hjelp av andre. Vi trekker og drar hverandre til nye høyder! Våger mer enn andre.

Etter en vågal og frisk TEST tok de 24 turen ned til tartan og gress. Først; styrke på tvers av banen: «Vandrende sittestilling», «Salamander» og «Sideveis ullteppe». Kålormen får vente.

Dernest; klart for kveldens utfordring #2: 12 x 45 sek. med 15 sek. pause! Full fest dagen før dagen – her ble det ikke spart på noe! 4 flagg, 4 vendebøyer. Bestem deg foran hvert drag, kom deg over den blå linja i tide – som om det gjaldt livet. Gull, Sølv og Bronse ble delt ut 12 ganger. Noen gjengangere på pallen, men hver runde ga også nye medaljevinnere. Man velger sine slag. Flere tok seg kraftig i nakkeskinnet, gikk ned i jordkjelleren og hentet ut bortgjemt viljestyrke.

På tampen en sekvens med armhevinger og mage for å få et innrykk av hvor landet ligger for Laget etter 12 lange og 12 korte. Fedrelandet ligger godt forankret i grunnfjellet. Ingen over, ingen ved siden. Avslutning i sluttet sirkel. Hurra for Morten i blokka, Kongen på slottet – og fedrelandet. Gratulere med de 205 Norge! Kveldens HIT 24 har gjort seg vel fortjent til festen.

HIT-hilsen fra Einar og Espen

Cherry – tett fulgt av Reidun og Albertine!

HARDtrening på Tirsdag 14. mai 2019

34 deltakere var med på åpningen av en oppgradert Aall-løype!

Etter møter med kommunen og iherdig dugnadsinnsats hadde Einar gjort klart for åpning av en innbydende og flislagt Aall-løype. Det passet da svært godt med tangering av årsbeste på oppmøtesiden med 34 deltakere! Slikt blir det god steming av. Og med pyramideintervall på programmet bestående av 2-4-6-4-2 minutters drag med 1 minutts pause (2 minutter etter 3. drag) ble det nok tid til å nyte både synet og duften av nylagt flis. Herlig innsats fra alle 34. Litt ekstra stas å ha Anna M. tilbake på Laget og frisk i frasparket.

Styrke ble av den uttømmende varianten og på friidrettsbanen. Her fikk vi kjørt hofte og hamstring, rygg med vanlig og sideplanke, utfall med og uten hopp, mage med øvelsene roing og sykling, squat med hopp og push-ups. 20 minutters effektiv styrkeøkt.

Ny mulighet for en siste økt før 17. mai feiring kommer med HARDtrening på Torsdag. Vi håper å se de aller fleste, kanskje med unntak av assisterende rigge-ansvarlig eller andre med viktige oppgaver for forberdelse av nasjonaldagen. Husk å sjekke deg for flått før du tar på finstasen.

Treningshilsen fra Espen og Einar

ØYhopping på Søndag 12. mai 2019

HARDhauser i sikte – røm land, røm strand!

Kommer den bølingen HITover over holmer og skjær, over stokk og stein, over tang og tare, krattskog og golfbane – da må vi søke tilflukt ute på bøljane blå! Men de er der også! HARDhausene kommer!

Fult så dramatisk ble det heldigvis ikke for øyboerne på Nesøya, Brønnøya, Langåra og Ostøya når 15+2 ØYhopperne bestemte seg for å trekke på redningsvester, spenne på badesko og legge ut på tokt – i sin egen skjærgård. Bakgården var alt dekket og mettet, nye eventyr ventet!

HOPPlaget samlet seg fra 8 på Nesøya Idrettsanlegg. 8.30 startet Laget på en miljøvennlig runde i Nesøytjern Naturreservat, og så opp til Øyas høyeste pkt. i Kolleveien på 52 moh. Retur Nesøya Idrettsanlegg 9.15 etter 5,4 km på Suunto klokka. Liten pause, på med vest og sekk – klar for løp til Søndre Brygge på Brønnøya 9.20 via Pilodden. Ankomst S-Brygge 9.45 etter nye 3 km.

Ved Søndre Brygge tok Flåtesjef T. Løken kommandoen med overflatefartøyet til «Broder`n» som tok HOPPlaget over til Butikken på Langåra i 2 omganger. Alle med vester spent på; HMS selvsagt i høysetet under overfartene. Sekker og vester ble plassert i båten, og alle var klare for løp på Langåra 10 med en full runde på «yttern`n», ca. 3,4 km. Etterpå «jaget» Laget Topp-punktet på 23 moh., og fant det! Senere mens Pulje 1 ble fraktet tilbake til Brønnøya benyttet Pulje 2 anledningen til å utforske løypa ytterligere med et intervallpreget rykk langs «ryggen av øya». Fantastisk på Langåra, så nært – men dog så skjult en skatt for de fleste. Må gjenbesøkes!

Førsteinntrykket av Langåra fordøyd, og alle tilbake til Søndre Brygge på Brønnøya klar for løp til Østre Brygge via Slottsveien 11.45, igjen ca 3 km. Mulig å velge båt for løp. Samling og avgang båt i 2 omganger fra Østre Brygge på Brønnøya 12. Dagens 3. overfart gikk trygt for seg over Store Ostsundet med samling for Laget i strandsonen på Ostøya 12.15.

Oustøya/Ostøya er sånn ca 1/3 kommunal skog, 1/3 privat golfbane og 1/3 hyttefelt. Laget angrep øya i den rekkefølgen etter et vaskekte strandhogg, og løp inn i skogen på Ostøya 12.30. Et paradis åpenbarte seg for ØYhopperne. Denne øya byr som Langåra på mye historie og mange inntrykk. Gjennom gammel skog som like gjerne kunne vært langt inne i tjukkeste Nordmarka over til Lille Ostsundet mellom Ostøya og Grimsøya. Sjø og strand. Herfra innom ærverdige Oustöen Gård som var planlagt endestasjon for Snarölinjen i 1919. Krysse golfbanen inn i hyttefeltet og ut Bryggeveien til «Bjørnen«. Liten pause og et nytt LAGbilde på sin plass! Gjennom hyttefeltet, krysse over golfbanen på nytt og inn i skogen tilbake til stranda og utgangspunktet for rundturen. Mens Pulje 1 tok overfarten tilbake til Brønnya benyttet Pulje 2 anledningen til å bestige øyas høyeste punkt på 55 moh. Det norske flagget ble plantet på toppen av varden, og nasjonaldagen ble behørig feiret i forkant av selve dagen med allsang.

4.og siste overfart fra Ostøya til Ø-Brygge på Brønnøya 14.15 og start siste løpsetappe 14.30 tilbake til Nesøya og Nesøya Idrettsanlegg, nok en distanse på ca 3 km. Her valgte turledelse å gjøre dagen litt ekstra eksotisk med et stivalg som «kjennere av Brønnøya» typisk selv ikke kjenner. Artig å runde av turen med en real landbasert blåtur i villnisset. Suprise for alle unntatt en. Skal også nevnes at vi tok en impulsiv sving innom «Broder`n» for å si takk for lånet av båten.

Ankomst Nesøya Idrettsanlegg på Nesøya kl. 15 etter en løpsdistanse på 3 mil (max).

Noen mønstret på og andre mønstret av underveis – akkurat som vi ønsker det. Muligheter for å tilpasse seg. HOPPlaget hadde følgende mannskap med på hele eller deler av turen:

Thorbjørn Løken, Espen Gjøs, Rikard Brobeck, Bjørn Hånde, Olav Kjemhus, Lewis Kjemhus, Anne Elisabeth Nilsen, Øyvind Halvorsen, Kari Hege Mørk, Kristina Marie Holm, Marit Silseth, Britt E. Villa, Marit Sund, Rune Sandsli, Sigrid Müller, Gina Burøy-Olsen og Einar Aall.

Takk for at dere valgte å BLIME Laget UT! ØYhopping Sesong 1, Episode 2 er på tegnebrettet, kanskje blir den realisert: Kalvøya, Borøya, Saraholmen, Kjeholmen, Grimsøya og Gåsøya frister. Reprise av 1. episode ble også foreslått. Uansett, det skjer mye og mangt i ukene som kommer!

HIT aktivitetsprogram, mai-august

ØYhoppinghilsen fra Einar Aall og Thorbjørn Løken

HOPPlaget på «Bjørnen», tilknyttet Oustøya! Oslo bakgrunnen.

DAMEtrening på Lørdag 11. mai 2019

12 stilte opp for DAMElaget og DAMEtrening på Lørdag!

Overskyet, oppholdsvær, omlag 6 grader. Etter først èn oppvarmingsrunde i Aalls-løypa tok vi en styrkesekvens ved autovernet: 3 øvelser, 2 x 20 sek. kontrollert innsats: Dips, Armhevinger og Høye kneløft. Deretter nok èn oppvarmingsrunde hvor utbedringsarbeidet velsignet av Asker Kommune er påbegynt. Rundløypa på 500 meter var selvsagt ny-preppet og dekorert med flagg for hver 100 meter. Grei referanse når en skal «beinfly» (èn fot i bakken) rundt i ring!

Etter omlag 1.500 m oppvarming og noe styrke fikk DAMElaget oppdraget med å løpe 2-4-2-4-2 min. drag, 1 min. pause. Variasjon mellom flaggene som markerer hver 100 m under 4 min dragene. Pust & puls, solid kondisjonering i en krevende skogsløype. Lite som minnet om sneglefart, mer som Holmenkollstafetten (lykke til, alle som skal)! Aktiverer hjerne og kropp, mye som skal koordineres og tilpasses i fart. Fote seg riktig, justere steglengenden og farten. 2/3 av økta kvittert ut. Nå ventet 15 min. styrke på Øvre Bane:

Parvis Mage-Boksing, 4 x 30 sek – 2 min.
Parvis Mage-Beinskyving, 4 x 30 sek 2 min.
Hoftehev variant A og/eller B (press, hold på toppen i 2 sek), 15 sek på og 15 sek av – 2 min.
Armhevinger Bred og/eller Smal, 10 sek. på og 10 sek. av – 2 min.
Planke, Follow the Leader – 2 min.

Instruktørrollen kjennes meningsfull rundt Damer med vilje og tæl! Nyttig med status på egen løpskapasitet, tåleevne og rekkevidde. Da blir det lettere å velge hel/delvis deltagelse på bla. HIT-økter, ØYhopping, TURmarsjer og ROLIG langløp. Bruk den økte ytelsen til mer nytelse!

Laget tok dagens bilde, brølte og dro fornøyde hjem hver til sitt. Var du der ikke, ja – så gikk du glipp av 60 min. med kondisjonering og styrketrening, funksjonelt og effektivt. Sånn er det bare.

Lørdagshilsen fra Einar

BLIMÈ HIT ut på Øyhopping – Sesong 1, episode 1.

SISTE NYTT: Grønt Lys for Øyhopping!

Åpent for ALLE som vil. Ta med en kollega, venn, sønn, datter, nabo, sambo, kjæreste.
Aktiv Sightseeing: Vikingtokt, flere strandhogg på èn og samme dag. Hold fast på arvesølvet!

Laget planlegger for ROLIG langløp på Nesøya, Brønnøya, Langåra og Ostøya søndag 12. mai fra kl. 8 til kl. 15. Redningsvest er påkrevd, deltaker medbringer. Sekk og vest oppbevares i båt under løp, med unntak av etappen fra Nesøya Idrettsanlegg til Søndre Brygge på Brønnøya og fra Østre Brygge på Brønnøya tilbake til Nesøya Idrettsanlegg.

Detaljer rundt den praktiske gjennomføringen jobbes det med – forbehold om endringer!
Skisse til «kjøreplan» ser slik ut:

Oppmøte på Nesøya Idrettsanlegg kl. 8
Start løp (ca. 6-7K, eller stå over og møt opp på anlegget 9.15) på Nesøya kl. 8.30
Start løp (ca. 3K) fra Nesøya Idrettsanlegg til Søndre Brygge på Brønnøya kl. 9.15
Båt fra Søndre Brygge på Brønnøya til Langåra kl. 9.45
Start løp (1 eller 2 runder a`ca 3K) på Langåra kl. 10
Båt fra Langåra til Søndre Brygge på Brønnøya kl. 11.30
Start løp (ca. 3K, evt. bli med i båten) fra Søndre til Østre Brygge på Brønnøya kl. 11.45
Båt fra Søndre Brygge på Brønnøya til Ostøya kl. 12.15
Start løp (ca. 7-8K) på Ostøya kl. 12.30
Båt fra Ostøya til Østre Brygge på Brønnøya kl. 14.15
Start løp (ca. 3K) fra Østre Brygge på Brønnøya til Nesøya Idrettsanlegg kl. 14.30
Ankomst Nesøya Idrettsanlegg på Nesøya kl. 15

HOPPlaget består sålangt av:

Espen Gjøs, Thorbjørn Løken, Christian Selmer, Rikard Brobeck, Bjørn Hånde (*), Olav Kjemhus (*), Lewis Kjemhus (*), Anne Elisabeth Nilsen, Øyvind Halvorsen, Kari Hege Mørk, Kristina Marie Holm, Marit Silseth, Britt E. Villa, Marit Sunde, Rune Sandsli, Sigrid Müller (*), Kine Storholt (*) og Einar Aall.

ÅPENT for ALLE som vil være med Laget ut!
Vipps kr. 100,- til #129718 / HARD Intensiv Trening – HIT.

Forbehold om godt nok turvær og navigeringsdyktige turledere.

Hilsen HIT Øyhopping ved Einar Aall og Thorbjørn Løken


SPESIALtilbud til Damene denne helgen!

Trent med DAMElaget, gått eller planer om å gå DAMEmarsjen?
Om du er medlem av HIT eller ikke medlem har ingen betydning.

I helgen får DAMENE 40% på ALT i Nettportalen til AltraRunning.no
– unntatt allerede rabatterte varer/Outlet (30-70% rabatt).

Sko, sekker, svømmedrakter, sokker, flasker, vester, sandaler …

Du må være registrert i Nettbutikken. Benytt Rabattkoden: HT40
Altra sko? HUSK å bestille èn størrelse opp fra din normale skostørrelse!

Hør med andre HITère om deres erfaringer med bla. løpesko fra Altra.
Se også under OUTLET, kanskje finner du sko (30-70%) i din størrelse.

HARDtrening på Torsdag 9. mai 2019

25 viljesterke medlemmer stilte opp for helse, natur, Laget og HARDtrening på Torsdag!

Etter en hensynsfull oppvarming under transportetappen inn til motbakken i Nesøytjern Naturreservat (Forvaltningsplan, Fylkesmannen i oslo og Akershus) gjennomførte Laget nok et tilnærmet lydløs 20 min. sammenhengende motbakkeløp – under den «Grønne paraplyen». En stille og vakker osase, til nytte og glede for både mennesker og dyr. Bra vi har hverandre!

Motbakkeløp på travelt underlag gir svært god kondisjonering og styrketrening (lår, legger og rumpe, balanse/kjerne – og mentalt. Stolt av Lagets medlemmer og alle deres opp og nedturer som ble innkassert. Med løp i box ventet siste del av programmet, styrke for overkroppen.

  • 4 min. Hofte A og Hofte B, 15 sek innsats x 4
  • 4 min Mage Tautrekk og RyggDiagonal h/v, 15 sek innsats x 4
  • 4 min. Biceps m dobbeldipp og triceps, 15 sek innsats x 4
  • «HIT 9. mai Plank Challenge». Gi deg på kùn hel eller halv!

Økten ble som alltid avsluttet med Sluttet Sirkel for oppsummering og informasjon før kveldens siste og kanskje viktigste øvelse: Lungebrøling! Takk for innsatsen, og ha en fortsatt god kveld.

Laget satser på å gjennomføre både DAMEtrening på Lørdag og Øyhopping på Søndag i helgen.

Miljøvennlig folkehelsehilsen fra Einar og Espen

HARDtrening på Tirsdag 7. mai 2019

33 deltakere fikk med seg en herlig rå kombinasjon av utholdenhet og styrke!

10 x 2 minutters intervall med 1 minutts pause, og 2 minutter mellom femte og sjette draget. I Aall-løypa blir dette tungt. Deretter uttømmende styrke med fokus på kjernemuskulatur, rygg (sideplanke og vanlig), mage (roing, sykling, saksing og russian twist), hoftehev (med to og en fot i bakken), push-ups og squats.

Hyggelig at folk komme tilbake etter et litt lengre opphold. Mai er en super treningsmåned, til tross for et litt kjølig vær om dagen.

Takk for herlig innsats og god stemning.

Treningshilsen fra Espen og Einar

Treningsavgift mai 2019

Aktive HIT-medlemmer skal i dag ha fått tilsendt Vipps eFaktura (mobil/nettbank) spesifisert som 8 HIT-økter x kr. 90,- = totalt kr. 720,- for mai 2019. 

Mottar eFaktura men kan/ønsker ikke å trene med HIT? Send en kortfattet (gjerne ubegrunnet) melding til hitrening@gmail.com så unngår du betalingspåminnelser.

HIT medlemsservice