Månedlige arkiver: juni 2019

HARDtrening på Tirsdag 18. juni 2019

23 medlemmer stilte opp for laget på datoen for slaget ved Waterloo!

Og mens Napoléon tapte slaget i 1815, og det slik sett endte hans styre som keiser av Frankrike, så var det seier å spore blant deltakerne på kveldens økt. Fem drag av tre og et halvt minutt, med start hvert femte minutt sto på programmet. Marit S. tok front for en større gruppe, og trivdes så godt med det at hun holdt helt inn.

Styrkeprogrammet var av den uttømmende varianten. Seks ganger tjue sekunders arbeid, med øvelense dips (på gjerdet), sideplanke, roing og situps med løft, skøytehopp og utfallshopp, push-ups og planke og spensthopp og squat med hopp. Og til slutt ble det tid til litt ekstra kjør for kjernemusklene med et og et halvt minutts plankevariasjoner.

Flere kommenterte at det gikk tungt i dag. Og da er det imponerende at man kommer seg gjennom en slik økt. Takk for herlig innsats og god stemning.

Treningshilsen fra Espen og Einar

HARDtrening på Torsdag 13. juni 2019

Mens proffene kjempet mot hverandre på Bislett, konkurrerte 17 amatører sammen mot seg selv med HIT!

Og Bislett Games preg ble det på kveldens økt. En god oppvarming i Aall-løypa, ble etterfulgt av 12 x 45/15 forsøksheat på en rundbane ved friidrettsanlegget. Dette bidro til at alle kvalifiserte seg til utømmende styrke på tartandekket (6 x 20s med øvelsene push-ups, roing/russian twist og dynamisk planke og rygghev).

Finalheat med løp fulgte så med nye 12 x 45/15. En slik økt kan være tung å gjennomføre alene, men sammen kom vi alle i mål.

Og da passet det godt å feire med en ny uttømmende styrkevariant. Denne gangen 6 x 20s med øvelsene spensthopp/squats med hopp, jane fonda og legghopp/skøytehopp. Til slutt et minutts sideplanke.

Takk for herlig innsats og velkommen til neste økt.

Treningshilsen fra Espen og Leonard

HARDtrening på Tirsdag 11. juni 2019

28 deltakere stilte til start for en regnvåt pyramideintervall!

Aall løypa var preppet av sjefen sjøl, og klar for å ta i mot de løpsglade gjestene. 4-5-6-5-4 minutters pyramideintervall kjennes godt på kroppen og det er fordel å kjenne kroppen godt for å disponere rett. Det er tyngere opp pyramiden enn på vei ned.

Etter løp kjørte vi styrke på friidrettsbanen. Vi startet med 2 x 2 minutters AMRAM med øvelsene (1) 8 rygghev, 8 diagonalstrekk og 8 ryggcrawl og (2) 8 push-ups, 8 amerikanere og 8 knebøy.

Etter dette ble det uttømmende styrke med 5 x 15 sekunder og 10 sekunders hvile. Her fikk vi kjørt øvelsene utfall (med og uten hopp), push-ups (brede og smale), mage (roing og sykling), og hoftehev. Til slutt ble det 4 x 30 sekunder med sideplanke.

Bjørn L. hadde med en kamerat som klarte seg godt og som viste eksplosiv styrke på push-ups og amerikaner, og Marit S. var tilbake på plass i dag etter et solo halvmaraton i marka i går.

Takk for herlig innsats i regnet.

Treningshilsen fra Espen og Einar

DAMEtrening på Lørdag 8. juni 2019

10 stilte opp for seg selv, Laget og DAMEtrening på Lørdag!

15 min. oppvarming i den nypreparerte Aall-løypa og ved autovernet. Løp 4 x 4 min. m 1 min. pause mlm hvert drag. Rolig (50-60%) – Raskere (60-70%) – Rolig (50-60%) – Raskest (75-90%).
Rådyr med 2 Bambier observert i løypa under Drag 3, mens Buormen var ikke å se. Solskinn!

Ø-Bane for 20 min. styrketrening, et «batteri» av styrkeøvelser fra Topp til Tå. Innsatsperioder på hhv. 2 x 20 og 2 x 30 sek. Korte/ingen pause mlm øvelser. Terpe utførelse og ant. repetisjoner. Laget fokuserer på harde kjerner og rumper/lår av jern og metall. Sterke bein og rekkevidde,

Oppsummering i Sluttet Sirkel. Lungebrøling! Gina hadde en sin beste gjennomkjøring i dag. Lauren og Jacqueline fant tonen og farten sammen med justert innsats ut fra forkjølelse/skade. Marit og Kari Hege samløp til den store gullmedaljen. Maria tilbake i overraskende god løpsform, disponerte smart (mye NMT-erfaring). Kristina «fløy» avsted, med feststemte Monica i kjølevannet. Varmt, viktig å drikke nok før, under og etter løpsfest/løpstest.

LAGbilde ved Annetine Aakesen som kom innom på hyggelig gjestevisitt med sykkel helt fra Bærums Verk. Alternativ trening, nok en smart dame! Mulig å utrette mye tross skade.

Takk til Kristina, Gina, Jacqueline, Monica, Kari Hege, Lauren, Marit og Maria – og Annetine, som våget å ta seg ut! Få gjør det. DAMElaget tar fysisk aktivitet på ramme alvor, best på sitt i landet.

Lørdagshilsen fra Einar

HARDtrening på Torsdag 6. juni 2019

22 valgte IKKE å følge anmodningen om å holde seg trygt inne fra vær og vind i kveld!

De valgte heller å komme seg UT for å holde seg inne med Laget. Kl. 18.08 gikk den siste kraftige regnbygen og det siste tordenværet av over Idrettsanlegget. Så ble det sol, sommer, 27 gr. og lummert. Løypa ble så tømt for vann og utbedret, klappet og test-klar fra kl. 19.30.

God oppvarming på 15 min. før fløyta gikk for nok en HIT/Cooper-Test i Aall-løypa: Løp så langt DIN kapasitet og innsats tar deg på 12 min. Din argeste konkurrent er DITT resultat fra sist Test! Rekordholderne på Test-øvelsen var Reidun W. med 4 og 1/5 runde og Jan F. med 5 og 1/5 runde. Alle strekker sin egen strikk, og flere strakk seg lenger enn sist! Det gjorde også Jan sammen med Bjørn L. Gutta flyttet den Gule Vesten fra Spilt-Furua til Løype-Tavla (+80m). Merete K. kom seg akkurat inn i sin 4. runde og halvveis opp «Aall-In» bakken. Nære på! Ellers mye sterk løping. Det var kùn Kim og Bjørn L. som gjennomførte Testen for første gang – gratulerer med en milepæl i bakken.

Etter en uredd og solid løpstest og løpstest på 12 min. bar det rakt ned til Ø-Bane for styrke. Parøvelser: Crunch & punch h/v, Spent Fjær/Katapult i tre retninger og SamRøre/ 2 omganger a` 2×30 sek. Løpssirkel Runde 1: ArmHevinger, HofteHev variant A eller B og RyggHev i gyngestolfart / full sirkel eller ca 3 min. Løpssirkel Runde 2: HurtigSprint på stedet, SkøyteHopp og KlokkeHopp / full sirkel eller ca 3 min. Parvise Trillebårer att og fram på tvers av banen. Avslutningsvis: Statisk RyggTavle mot RyggTavle, 90 grader i kneleddet. Vi øver på å bli riktig så gode på denne øvelsen. Bedre og bedre, gang for gang. Snart står alle fjellstøtt, da går vi videre.

Helt til slutt: Sluttet Sirkel og lungebrøling! Alle vel hjem, topp innsatsvilje i været som var.
Thorbjørn og Christian fikk overlevert hver sin flaskepost som takk for bidragene til ØYhopping!

Sommerlig utendørshilsen fra Einar og Espen (videre til viktig kamp)

HARDtrening på Tirsdag 4. juni 2019

Summer is coming!

31 medlemmer fikk med seg første økt i den siste måned med trening før sommerferien. Nå er det viktig å få med seg så mange HIT økter som mulig, før det blir en måneds opphold.

10 x 2 minutters intervall sto på programmet, og dette er en økt som kan kjøres på flere måter. Eksempler er (1) progressivt og med øktende intensitet på hvert drag, (2) annen hver rolig og hard, og (3) jevnt hardt og på terskelfart. I kveld dannet det seg flere flotte par, trioer og kvartetter, som samme suste gjennom en nypreppet Aall-løype. Herlig innsats.

Styrkeprogrammet fokuserte på kjernemuskulatur, noe som er svært gunstig med tanke på skadeforebygging. Vi kjørte øvelse for rygg (sideplanke 40 s, planke med en fot løftet 30 s), mage (roing 40 s, sykling 35 s, saksing 30 s og russian twist 25 s), pushups (25-20-15-10 s), hoftehev med en fot i bakken (2 x 30 s og 2 x 20 s) og til slutt squat med hopp (30-25-20-15 s).

Kontinuerlig innsats over tid gir gode resultater. Den siste tiden kan flere HIT-medlemmene vise til svært gode resultater og prestasjoner i løp i både inn og utland. Kristina satte pers på Stockholm maraton med sterke 3:43:00, Elin ble klassevinner på Beitostølen fjellmaraton, Olav (og Lewis) ble begge klassevinner på EcoTrail halvmaraton, Bjørn L. ble klassevinner på EcoTrail 10 km, Jan ble klassevinner på Fornebu-løpet, og her satte Geir A. og Anne Elisabeth pers på 10 km. Og Rikard gjennomførte like godt trippelen på Fornebu-løpet med distansene 3 km, 5 km og 10 km.

Vi håper flere kan la seg inspirere og melde seg på et løp eller en annen konkurranse for å teste formen.

Treningshilsen fra Espen og Einar

Treningsavgift juni 2019

Aktive HIT-medlemmer skal i dag ha fått tilsendt Vipps eFaktura (mobil/nettbank) spesifisert som 8 HIT-økter x kr. 90,- = totalt kr. 720,- for juni 2019. Enkelte vil fortsatt få tilsendt PDF-faktura per e-post.

Mottar faktura men kan/ønsker ikke å trene med HIT? Send en kortfattet (gjerne ubegrunnet) melding til hitrening@gmail.com så unngår du betalingspåminnelser.

HIT medlemsservice

Om Laget HARD Intensiv Trening

Idrettslaget HARD Intensiv Trening (HIT) har siden høsten 2011 levert over 900 HIT-økter utendørs året rundt, alltid med 2 instruktører og uten èn eneste kansellering!

Med et snitt på 25 medlemmer per HIT-økt er Laget størst i Norge på sitt. Et Lag av stolte og sterke individer som trener både intensivt og rolig sammen. Fra snø, kald vind og 20 minus – via slaps, vått og 0 grader – til stekende sol og 30 pluss. Intervallpreget kondisjon og styrke med kropp og terreng som vekt/motstand, allsidig og variert, enkeltvis og parvis. Utnyttelse av terreng og faciliteter i nærområdet.

Å lede mellom 20-40 deltakere med ulike forutsetninger under ulike forhold krever grundig planlegging, god organisering, og praktisk erfaring. Det er mange faktorer å tenke på for å sikre en god gjennomføringen av økter utendørs. Laget har viljen og evnen til å levere kvalitetsøkter samtidig med et løpende fokus på evaluering og utvikling.HIT (tidl. Norway Military Training/NMT) har vært gjenstand for positiv omtale i lokal (Budstikka, Asker og Bærumsavisen) og riksdekkende (Verdens Gang, Aftenposten, Forsvarets Forum og Finansavisen) media.

HIT leverer fast 60 min. HARDtrening på Tirsdag og Torsdag fra 19.30 til 20.30 som BASIS året rundt. I tillegg annonseres og arrangeres DAMEtrening på Lørdag (60 min.), samt ROLIG langløp (2-4 timer) og TURmarsj (3-7 timer) i helger. I august arrangerer Laget “Dagsmarsj” gjennom Asker & Bærum (55 kilometer, 14 timer, 7 topper og 2.000 høydemeter) og i juni “Damemarsj” fra Nesøya over Krokskogen til Sundvolden Hotel (33 kilometer, 7 timer og 1.000 høydemeter).

Fokus for Laget er å bidra til bedre fysisk og mental folkehelse! Alle funksjonsfriske kan klare en HIT-økt. Du lærer å disponere kreftene dine, og du får en forsvarlig og god progresjon. Laget er ærlig på hva som kreves av innsats over tid for at form og livsstilsendringer skal vedvare.

HIT følger anbefalingene fra de beste ressursene i Norge (FoU, PhD/Beste praksis), med en treningsfilosofi basert på den beste oppskriften til bedre folkehelse – for folk flest!

Aktivitetshilsen fra Styret i HIT

DAMEtrening på Lørdag 1. juni 2019

11 stilte opp for se selv, Laget og DAMEtrening!

Laget valgte å kommentere været som var meldt – som var regnvær. Det var meldt mye av det. Litt YR ble det på tampen, men nesten litt skuffende lite når vi hadde regnet med så mye mer.

Etter 2 runder i Gjøs-løypa og 1 runde i Aall-løypa gikk vi løs på en fast styrkesekvens ved autovernet: 4 styrkeøvelser i 30-20 og 10 sek. per øvelse: (1) Knebøy m dobbeldipp og et lite hopp, (2) Armhevinger, (3) Kanthopp med samlende bein og (4) Høye/90 gr. kneløft.

DAMElaget løp disponert og differensiert 4-2-4-2-4 min. / 30 sek. pause. Retningsendring mellom dragene. Solid kondisjonering. Løp med terrenget, justere steglengde og frekvens.

Magestyrkesirkel: En løper rundt sirkelen og ved hver veksling bytter vi mlm øvelsene SaX v, Sideplanke h, Sideplanke v og SaX h. Varighet: 3 min. 21 sek. m/ 10 løpere.

RumpeLårStyrkesirkel: En løper rundt sirkelen og ved hver veksling bytter vi mlm øvelsene Armhevinger, Rygghev, Hoftehev rett/skrå. Varighet: 3 min. og 37 sek. m/ 10 løpere.

Rygg mot Rygg statisk 90 gr. øvelse. Vi øver til vi mestrer. Flere stod støtt denne gangen.

Stadig flere på DAMElaget har blitt merkbart tryggere på egen kapasitet og rekkevidde. Viljen er det lite å si på når man møter til DAMEtrening! ROLIG langløp og TURmarsj på flere fremover?Laget brølte, tok dagens LAGbilde og dro fornøyde hjem. Var du der ikke så gikk du glipp av det.

Husk FLÅTTsjekk!

Lørdagshilsen fra Einar