Månedlige arkiver: august 2019

Om Laget HARD Intensiv Trening

Idrettslaget HARD Intensiv Trening (HIT) har siden høsten 2011 levert over 930 HIT-økter utendørs året rundt, alltid med 2 instruktører og uten èn eneste kansellering. Slå den!

Med et snitt på 25 medlemmer per HIT-økt er Laget størst i Norge på sitt. Et Lag av stolte og sterke individer som trener både intensivt og rolig sammen. Fra snø, kald vind og 20 minus – via slaps, vått og 0 grader – til stekende sol og 30 pluss. Intervallpreget kondisjon og styrke med kropp og terreng som vekt/motstand, allsidig og variert, enkeltvis og parvis. Utnyttelse av terreng og faciliteter i nærområdet.

Å lede mellom 20-40 deltakere med ulike forutsetninger under ulike forhold krever grundig planlegging, god organisering, og praktisk erfaring. Det er mange faktorer å tenke på for å sikre en god gjennomføringen av økter utendørs. Laget har viljen og evnen til å levere kvalitetsøkter samtidig med et løpende fokus på evaluering og utvikling.HIT (tidl. Norway Military Training/NMT) har vært gjenstand for positiv omtale i lokal (Budstikka, Asker og Bærumsavisen) og riksdekkende (Verdens Gang, Aftenposten, Forsvarets Forum og Finansavisen) media.

HIT leverer fast 60 min. HARDtrening på Tirsdag og Torsdag fra 19.30 til 20.30 som BASIS året rundt. I tillegg annonseres og arrangeres DAMEtrening på Lørdag (60 min.), samt ROLIG langløp (2-4 timer) og TURmarsj (3-7 timer) i helger. I august arrangerer Laget “Dagsmarsj” gjennom Asker & Bærum (55 kilometer, 14 timer, 7 topper og 2.000 høydemeter) og i juni “Damemarsj” fra Nesøya over Krokskogen til Sundvolden Hotel (33 kilometer, 7 timer og 1.000 høydemeter).

Fokus for Laget er å bidra til bedre fysisk og mental folkehelse! Alle funksjonsfriske kan klare en HIT-økt. Du lærer å disponere kreftene dine, og du får en forsvarlig og god progresjon. Laget er ærlig på hva som kreves av innsats over tid for at form og livsstilsendringer skal vedvare.

HIT følger anbefalingene fra de beste ressursene i Norge (FoU, PhD/Beste praksis), med en treningsfilosofi basert på den beste oppskriften til bedre folkehelse – for folk flest!

Aktivitetshilsen fra HIT

DAMEtrening på Lørdag 31. august 2019

10 stilte opp for DAMElaget og HIT-økt #930!

Destinasjon Hestesund Friområde. Sol OPPgang i dag 0608, Sol NEDgang 20.24 = 14 timer og 15 min med Dagslys. Transport til H-sund, deretter 2 runder i H-løypa ved ankomst. Dagens meny:

Løp + AMRAP Styrke. 3 min. innsats, 3 øvelser, 8 rep. per øvelse:

H-LØYPA – Hjerte & Lunger: Kontinuerlig løp i 3 min. med fartsøkning på stranda
BENKEN – Armer & Bryst: (1) Dips, (2) Armheving m forflytning og (3) Smale push mot benk
FLATA – Rumpe & Lår: (1) SpenstHopp, (2) Knebøy m DD og (3) Skøytehopp (vektoverføring!)
BRINKEN – Mage & Rygg: (1) BeinOpptrekk, (2) Hoftehev A&B og (3) RyggHev-2 trinn
H-LØYPA – Hjerte & Lunger: Kontinuerlig løp i 3 min. med fartsøkning på stranda, R-endring.

PARøvelser: (1) Crunch & Punch og (2) Catch & Release, begge i totalt 4 x 30 sek.
FRIøp i 3 min fugt av LAGbilde på Brinken. Retur Nesøya Idrettsanlegg.
Sluttet Sirkel! Ta med ungdommen, har du vilje nok er du gammel nok. Honnør til Elvira og Sofia for 2 godt gjennomførte HIT-økter. Mye er mulig! Da var det helt slutt, og alle dro hver til sitt.

Takk for innsatsen, velkommen tilbake for HARDtrening på Tirsdag. Fortsatt god lørdag!

DAMEtreningshilsen fra Einar

HARDtrening på Torsdag 29. august 2019

25 til oppstilling for å løfte seg selv og Laget til nye høyder!

Delvis gjenbruk av en NMT-økt i aug. 2012 dannet utgangspunkt for kveldens HIT-økt. En godt planlagt prøvelse mentalt og fysisk, delvis inspirert av holdningene til utvikling og egne grenser hos de unge fremadstormende i norsk friidrett. Oppvarming i Gjøs-løypa, 2 sløyfer. Lett styrke med 3 øvelser i 30/20 sek. ved autovernet Vendla Bgh.: DobbelDipp Knebøy m/ lite Hopp, Skyv ifra og Armhevinger med forflytning. Rett på løp i Aall-løypa, 2 drag på 4 min – med retningsendring. 1 min pause. Gjennomløpning av kortere løype for 2 påfølgende drag på 8 min. med 3 innlagte «styrkesekvenser»: (1) Motbakkeløp i Aall-In, (2) Fartspådrag i Søndre Vei og (3) tre styrkeøvelser med 8 rep. ved passering autovernet. 2 min pause mellom dragene. Styrkeøvelser Drag 1: Høye Kneløft, DobbelDipp Knebøy med lite Hopp og KantHopp med samlede bein. Styrkeøvelser Drag 2: Dips, Skyv fra og Armhevinger m forflytning. Fysisk aktivitet gjør deg frisk, skjerper sansene!

Avslutningsvis parøvelsene (1) Fynd og Klem i 4 x 30 sek og (2) BeinKast, begge øvelsene i 4 x 30 sek på plen ved parkering til Vendla Bhg. Etter ytelse følger nytelse, på Lag med KIWI Nesøya!

Konklusjon: Laget er best i landet på disponering av egne krefter under intervaller som kombinerer løp og styrke. Ingen stiller flere, ingen øver mere. Kudos til tenåringene Elvira, Sofia og Andrea som fikk et minneverdig møte med pust og puls. Laget ønsker ungdom velkommen, har du vilje nok er du gammel nok! Hjelp Laget med å mobilisere for nødvendig vekst og fornyelse.

Minner om DAMEtrening på Lørdag. KIWI Nesøya stiller opp, gjør du?

Sensommerhilsen fra Einar og Espen

HARDtrening på Tirsdag 27. august 2019

35 deltakere og årsbeste på en forfriskende HIT-økt nummer 928!

Einar hadde fått med KIWI Nesøya på Laget og dermed vanket det noe godt underveis (Bris, eple, banan og bar). Herlig forfriskende. Men siden HIT følger prinsippet om yt før nyt, så måtte det først løpes intervaller i Aall-løypa: 2-4-2-4-2-4 med 1 minutts pause.

Etter løp fulgte en effektiv styrkeøkt etter AMRAP prinsippet. Tre øvelser pr bolk og tre minutter arbeidsinnsats, (1) push-ups med sideforflytning, ryggcrawl og situps med løft, (2) amerikaner, rygghev og situps, (3) squat med hopp, russian twist, planke med tapping, (4) knebøy, mage med horisontall saksing, push-ups med rotasjon, (5) sideveis knebøyvariant, hoppende utfall, diagonalstrekk.

Ninni og Theo hadde sin første HIT-økt, begge klarte seg utmerket. Bent Ove og Tormod var tilbake etter lengre skadeavbrekk. Gabriella og Albertine også med. Helt avslutningsvis ble det tatt et LAGbilde! Og som om ikke det var nok, ble det også et kveldsbad for 8 av deltakerne.

Takk for super innsats, og takk til KIWI Nesøya for bidraget med mer Sunnhet til Folket!

Treningshilsen fra Espen og Einar

DAMEtrening på Lørdag 24. august 2019

6 stilte opp for seg selv, Laget og DAMEtrening!

16 grader og sol – fuktigheten fra tidligere denne uken var borte og glemt. SolOPPgang kl. 05.52 og SolNEdgang kl. 20.45 gir oss 14 t og 42 min. med Dagslys. I dag fikk vi D-vitamin «på kjøpet»!Økten startet med et par oppvarmingsrunder i Gjøs-løypa og 3 styrkeøvelser i 30-20-10 sek ved autovernet for aktivering og mobilisering av muskler, pust og puls: (1) Knebøy m dobbeldipp og et lite hopp, (2) Armhevinger mot fortauskanten, (3) Kanthopp med samlende bein og dobbelsats.

Dagens utfordring LØP del 1: Langt – Lengre – Lengst! 
Jevnlig vedlikehold har bidratt til å holde Aall-løypa i overraskende god stand tross mye aktivitet og mye vær. Hyggelig å kunne by Damene på gode løpsforhold for 3 x 3 min, alle fra Startpunkt.

STYRKE – Sax V, RyggHev, SidePlanke og SidePlanke V i 30-20-10 sek.

Dagens utfordring i LØP del 2: Rask – Raskere- Raskest!
Etter styrke gikk Damene løs på 3 x 45 sek. m 15 sek pause – velg en kjegle (5), løp – og rekk tilbake over «Blå Strek» innen tiden er ute. God løpsdisiplin! Godkjent disponering av egne krefter/rekkevidde. Kloke valg, offensive valg.

Mer STYRKE, for bakside lår, rumpe og mage. Spensthopp etter hurtigløp! Bygger skyvekraft for økt fart og rekkevidde. Avsluttet med ParØvelsene Crunch&Punch og LegThrow. Saftige saker.

Alle fikk samlet seg til «Sluttet Sirkel» og et behersket lungebrøl, og helt til slutt: LAGbilde!

Vipps på mobil til #129718 (HARD Intensiv Trening) kr. 100 for HIT medlemmer eller kr. 150 om du ikke er medlem av HIT. Kontakt oss på hitrening@gmail.com om du har spørsmål til HIT.

LAGhilsen fra Einar

HARDtrening på Torsdag 22. august 2019

23 viljesterke medlemmer stilte opp for egen helse, natur, miljø, Laget og HARDtrening!

Etter en hensynsfull oppvarming under transportetappen inn til motbakken i Nesøytjern Naturreservat (Forvaltningsplan, Fylkesmannen i oslo og Akershus) gjennomførte Laget et tilnærmet lydløs 20 min. sammenhengende motbakkeløp – under den «Grønne paraplyen». En stille og vakker osase, til nytte og glede for både mennesker og dyr. Bra vi har hverandre!

Motbakkeløp på naturlig løpeunderlag gir svært god kondisjonering og styrketrening av lår, legger og rumpe, balanse/kjerne – og mentalt. Stolt av Lagets medlemmer og alle deres opp og nedturer som ble innkassert i bakken! Neste del av programmet, styrke for overkroppen:

  • Par-øvelsen CrunchPunch, 4 x 30 sek.
  • Par-øvelsen LegThrow, 4 x 30 sek.
  • Hoftehev A og B, 15 sek. x 4
  • RyggDiagonal h/v, 15 sek. x 4 
  • Armhevinger, bytte mlm 2 varianter, 4 x 10 sek.
  • Dynamisk/statisk Planke, avslutt på hel eller halv!

Økten ble som alltid avsluttet med Sluttet Sirkel for oppsummering og informasjon før kveldens siste og kanskje viktigste øvelse: Lungebrøling! Takk for innsatsen, og ha en fortsatt god kveld.

Minner om DAMEtrening på Lørdag 24. august fra kl. 9.30-10.30.

Miljøvennlig folkehelsehilsen fra Einar og Espen

VIKTIG melding – Dagsmarsjen 2019 AVLYST!

HIT styret beklager å måtte melde at det ikke lenger er mange nok påmeldt til å gjennomføre Dagsmarsjen 2019 etter flytting av arrangementet fra søn. 18 til søn. 25 aug.

Mangel på dagslys gir ikke Laget flere muligheter for en tilfredsstillende gjennomføring. Det legges inntil videre ikke planer for gjennomføring av Turmarsjer, Dagsmarsj og Damemarsj i 2020.

Laget vil i 2. halvår 2019 rette all innsats inn mot å sikre et tilstrekkelig antall HIT-medlemmer slik at kjerneaktivitetene HARDtrening på Tirsdag og Torsdag, DAMEtrening på Lørdag og ROLIG langløp på Søndag opprettholdes.

Mvh Styret i HIT

Styret i HIT ber om hjelp til å få ungdom med på Laget!

Uten fornyelse og tilvekst av nye medlemmer vil Laget ikke ha livets rett på sikt. Rekruttering vet vi er utfordrende av flere årsaker, samtidig som vi balanserer rundt kritisk masse for nødvendig gruppedynamikk. Sårbarheten øker når flere faste medlemmer er ute med skader og sykdom. Styret har derfor besluttet å fokusere tid og ressurser på bedre oppfølging av tidligere og eksisterende medlemmer, og å være selektiv i å nå potensielt nye medlemmer som ungdom.

Har du vilje nok er du gammel nok!

Laget har hatt bare positive erfaringer med gjesteopptredener av ungdom. HIT ønsker at viljesterk ungdom melder seg inn i HIT, og styret er av den oppfatning at spørsmålet om alder regulerer seg selv. Et bredt aldersspenn tilfører mye energi og dynamikk, og bidrar til å løfte verdien og effekten av treningsarbeidet. Ungdom med nok vilje er velkommen til å prøve HIT gratis ut måneden, og ved eventuell innmelding i Laget vil treningsavgiften være på 50% for alle medlemmer under 20 år.

Vi oppfordrer våre medlemmer og følgere til å dele og invitere. Hver lagdel teller!

Hilsen styret i HIT

HARDtrening på Tirsdag 20. august 2019

Med 30 deltakere ble det god stemning i Aall-løypa. I august har vi kjørt både 7 x 2 minutter og 6 x 3 minutter i Aall-løypa. Og da var det naturlig å følge opp med 5 x 4 minutter. Med en slik økt holder vi oss godt innenfor det ekspertene mener er effektive intervalløkter, og vi får 20 gode minutter pust og høy puls.

På styrkedelen videreførte vi et sett med kombinasjonsøvelser som vi har kjørt noen ganger i august. Litt variasjon på enkeltøvelser, men hovedtrekkene var det samme. Og når øvelsene gjentas, så blir vi både bedre på utførelse og sterkere. Settet besto av 5 kombinasjoner på 3 minutter hver; Rygg med diverse plankevarsjoner (6×30), magevariasjoner (6×25/5), push-ups (20/10), bein (6×30 sek) og hoftehev (4×30+4×15).

Tor-Åge hadde sin første økt med HIT og klarte seg godt og tok seg godt ut, på alle måter. Carolina også tilbake for nok en økt, det samme var Øyvind B., Bjørn L., Øyvind H. og Kim. Bra for Laget! Hyggelig at de aller fleste nå er tilbake fra ferie. Og etter ferie kommer gjerne erkjennelsen av at trening er ferskvare.

Velkommen til ny økt på torsdag.

Treningshilsen fra Espen og Einar

HARDtrening på Torsdag 15. august 2019

19 strandarbeidere var godt skodd for frisk innsats i Hestesund!

Flere var merkbart støle etter økta på Tirsdag. Øvelser, sammensetning og varighet traff som planlagt. I kveld ble det løpt 2-4-2 i to omganger, totalt 16 minutter i en 250 meter lang rundløype. Innlagte retningsendringer mellom dragene, samt innlagte øvelser på stranda under 4-dragene. Mellom løp ventet 2 styrkebolker, samt 1 etter retur til Idrettsanlegget.

Vi er svært tilfreds med nivået hos medlemmene etter ferien. Ikke så fornøyd er Laget med at 6-7 HITere er ute samtidig med sykdom/skader. For å bidra til fornyelse og tilvekst vil Laget minne om at treningsinteressert ungdom alltid er velkommen på HIT-økter. Har du vilje og mot nok, da er du gammel nok. Carolina og Albertine var med i kveld, og begge gjennomførte økta med stil. Tidligere har også Leonard, Gabriella og Lewis mfl. forsøkt seg med hell. Ta dem med ut!

Laget minner om at Dagsmarsjen 2019 er flyttet fra søndag 18. til søndag 25. august!

HIT-hilsen fra Einar og Espen