Månedlige arkiver: oktober 2019

HARDtrening på Torsdag 31. oktober 2019

18 fryktløse lot seg ikke så lett skremme av en solid dose styrke og kondisjonering!

Siste Halloween HIT-økt i oktober. Friskt, opphold. Etter noen økter vektet mot kondisjonering var tiden inne for en Type 3+ økt med klar overvekt av styrke. Fokus på bevegelse, fleksibilitet, stabilitet, snert og skyvkraft på Ø-Bane med god belysning og grønt teppe.

Laget foretrekker avanserte knep fremfor knask, og tok derfor ambisiøst etter drilltroppen til Hans Majestet Kongens Garde med forsøk på parade og oppvisningsøvelser allerede under oppvarmingen. Oppmålt oppstilling, formasjon og presisjon i forflytning og innlagte drilløvelser (X-mann, TrippLøp, Ende til front og High5 i Kanalen. Den som øver jevnlig blir gradvis bedre.

  • Individuelle øvelser:
  • Att og fram er dobbelt langt, ligg ned/opp 321, løft arm/fot 842, Sax 302010
  • BjørneKrabb + KrabbeKrabb, 16m-Midt, bytt øvelse halvveis, retur
  • Salamander + DobbelDippKnebøyUtfall Kombo, 16m-Midt, bytt øvelse halvveis, retur
  • 4 min. stigningsløp (55>65>75>85%) løp i «Stor 4kant»
  • Partnerøvelser:
  • Forflytning. Skyv Bakover + PartnerBær (aktivere og stabilisere), 16-Midt
  • På stedet. Push-Up&HandShake + RyggHev&HighFive, 16-boks
  • Forflytning. TrilleBår + HoppeBukk (justere høyde/vinkel), 16-Midt
  • Lagøvelser:
  • StyrkeHjul, Annonsert løper utløser: ArmHev, HofteHev og RyggHev
  • GSB Lagkonkurranse, BroBygging, planker – over/under, 16-Midt
  • GSB Lagkonkurranse , DiagonalStrekk h/v – sidelengs rundt, 16-Midt
  • 2 min. med stigningsløp, baklengsløp, håndballkeeper og Hafjell DownHill

Utrolig hva man rekker på 60 min. Det beste Laget vant også i kveld: HIT! Ytelse før nytelse, tricks før treats. Fornøyd og hardtarbeidende gjeng med topp innsatsvilje. God stemning!

Kom-deg-ut-med HIT hilsen fra Einar og Espen

HARDtrening på Tirsdag 29. oktober 2019

23 gikk hardt ut på nest siste økt i oktober!

I kveld tok vi turen til Brønnøya for effektive 3 x 5 minutters intervall i bakken fra flytebroen. Deretter bar det tilbake til idrettsanlegget og en kunstgressbane med rim på, for uttømmende styrke. 5 x 20 sekunder med 10 sekunders hvile. Øvelsene var utfall, push-ups, roing, amerikaner, hoftehev og planke med tap. Helt til slutt ble det fire spurter til midtstreken hvor vi tok to push-ups, før vi returnerte til dørlinja for plankeøvelse.

Herlig innsats av en herlig gjeng.

På torsdag er det Halloween og ny HIT-økt. Ikke la deg skremme, møt opp.

Treningshilsen fra Espen og Einar

Rolig LANGløp på Søndag 27. oktober 2019

20 tobeinte og 4 firbeinte tok turen fra Nesøya over Brønnøya – og ut til Langåra!

Dette var en oppfølger av ØYhopping på Søndag 12. mai 2019. Den gang som nå var det bestilt strålende LANGløpsvær og maritime tjenester fra Familien Løken ved båteier Christian og båtfører Thorbjørn. STOR takk til begge som alltid stiller opp for å glede andre! Takk også til dem som tok med litt medbragte godsaker som kom til sin fulle rett på Langåra.

Laget løp fra Nesøya 8.10 med kurs for Søndre Brygge via Pilodden, en distanse på ca. 3 km. Her ble alle fraktet over i båt til midt på Langåra (Butikken, Norsk Folkehjelp). Runden på Langåra var lagt i 3 sløyfer for å sikre «høy nok dekningsgrad», og for å optimalisere opptaket av D-vitamin og varme fra Sola. LAGbilde i begge ender av Langåra; «Kanelstranda» på Nordre og «Sjøløven» i Søndre – og på «kaffeplassen», midt på! Viktig å inspirere andre til innsats og bidra til bedre folkehelse! Fantastisk fint å få løpe 8 km i fantastisk høstfarger på nydelige Langåra. Stille og rolig, skogsløyper og svaberg. Anbefaler å løpe i 8-tall, og benytte den lange fine løpsvennlige stigningsryggen over Nordre Langåra.

Etter landhogget på Langåra returnerte LANGløpslaget til B-øya for å fullføre runden på «ytter`n». Thorbjørn fikk fortøyd båten etter svippturen over fra Langåra, og løp Laget i møte. Deretter bar det tradisjonen tro innom øyboer bror Christian for å si «hei & takk for lånet av landgangsfartøyet», selvsagt via betongtrappen på 70+ trinn. LANGløpet gikk så videre i 2 sløyfer for å treffe 19 km, og da gjenstod i all hovedsak bare returen til Nesøya Idrettsanlegg og en obligatorisk æresrunde i Aall-løypa før nok et Halvmaraton var gjennomført. Veien til målet er målet på LANGløp.

Takk til alle som stilte klokken riktig og valgte å stå tidlig opp denne flotte høstdagen. Den beste starten på dagen er ofte den du deler på tur sammen med andre, alltid med nok tid til deg og dine etterpå. Håper å se deg med følgesvenn med på neste tur, husk at hver LAGdel teller.

LANGløpshilsen Einar, Thorbjørn og Espen

HARDtrening på Torsdag 24. oktober 2019

27 værbestandige, veltilpassede unge og voksne stilte opp for seg og Laget!

Været er kommet for å bli, lett duskregn. Etter 10 min oppvarming, 4kantløp 2 x 4 min / 30 sek p m R-endring (Baklengs, Sidelengs h/v, 3trinns h/v og Stigningsløp!). Parvis styrke (BÅREbær, PUSHback og SEKKbær ) fra 16m til midt. Bytt, retur. Gjenta. Løp 4 x 2 min / 1 min p i timeglass, med 2 fartspådrag sist minutt. Individuell styrke (Bjørnekrabb, Hopp 3 frem 2 tilbake og Håndball-Keeper). Løp 4+4 x 45 sek / 15 sek p, R-endring. Da var jobben nesten gjort og økta historie, bare 2 min ned Hafjell gjenstod! 90 gr. med tyngde og vektoverføring h/v og midt. Sluttet Sirkel!

60 min effektiv og funksjonell trening, intensiv og intervallbasert i tråd med Beste Praksis. Bare det beste er godt nok. Sofia, Elvira og Peder var med igjen , Laget liker unge som biter fra seg!

Minner om LANGløp på Søndag over Nesøya, Brønnøya og Langåra. Sosiale 21-23 km, morgenfriske 8-11, Sol OPP 7.25, rolig behagelig pratefart, går og stopper litt her og der. Tur, natur og kultur – medlemmer og Følgesvenner er alle velkommen! Bestem deg i tide.

HØSTtreningshilsen fra Einar og Espen

HARDtrening på Tirsdag 22. oktober 2019

30 hardhauser lot seg bevege av og på Brønnøya!

Mens Nesøya IL arrangerte Fotballens dag for store og små, tok HARD Intensiv Trening med Laget på en utflukt til vakre Brønnøya. Her fikk vi en god utholdenhetsøkt med 6 x 3 minutters intervall med 1 minutts pause. Vi oppførte oss godt, tok hensyn, var ikke til hindring og forsvant uten å legge igjen annet en travle fotavtrykk. Anmoder beboerne på B-øya om å bruke refleks.

Vel tilbake på idrettsanlegget var Fotballens dag historie, men vi hadde fortsatt en jobb å gjøre. Kveldens styrkeprogram var av den uttømmende varianten, men fire bolker 6 x 20/10 med øvelsene (1) Ryggcrawl, planke tap og planke med sidevri, (2) Spensthopp, squat med hopp og knebøy med sideveis bevegelse, (3) Push-ups vanlig, rotasjon og smale og (4) Roing, russian twist og beinløft.

God innsats og bra oppførsel gjør det fristende å ta en ny tur på Brønnøya om ikke så alt for lenge.

Treningshilsen fra Espen og Einar

Skal, skal ikke? Bestem deg.

Sitter stille og lurer på om HARD Intensiv Trening (HIT) er noe for deg?

Om du er «kvalifisert» til å delta, om du først må begynne å trene før du kan begynne å trene? Om det rett og slett kan bli litt for HARDT, at moderat trening nok hadde passet deg bedre? Sekundene, minuttene, timene, dagene, ukene, månedene og årene går, dine spørsmål består. Ung/gammel, trent/utrent, kvinne/mann/, elite/mosjonist, tykk/tynn, høy/lav, bred/smal – alle er velkommen til en utendørs kveldsøkt med HIT. Det gir en god dose frisk luft, styrker hjertet og lungene, muskler og sener, ledd og brusk – og brenner kalorier mer enn noe annet. Du kan risikere å komme på offensiven. Og som vi sier: «Klarer du oppvarmingen, klarer du økta!».

For å oppleve stemningen og energioverføring ute med Laget må du nesten bestemme deg for å våge å være der. Sammen med de andre. Det blir liksom ikke helt det samme stille foran skjermen. Hvorfor gule vester? (1) Sikkerhet. Vi er mange, vi trener på alle årets tider, og vi forflytter oss – også i mørketiden. (2) Kommunikasjon. Ditt navn på vesten for din del, for instruktørene sin del og for de andre deltakerne sin del. (3) Uniformering. Vesten avklare roller, nøytralisere variasjoner og distraksjoner. Rød = Instruktører og Gul = Deltaker/medlem. 

Du kan få trene hardt nok med oss. Hardhetsgraden bestemmer du mest selv. Vi har forskning og erfaring i ryggen når vi sier at HIT gir resultater om du øver jevnt og trutt. Som alt annet må du øve for å bli god på noe. Vi øver fast 2 dager i uken, hele året. Det hjelper en god del, på veldig mye. For å få det til må du først bestemme deg, og deretter gi evnen tid nok til å innhente viljen. Tren lenge nok utendørs til alle årstider så får du det uansett bedre på flere måter. 

LAGhilsen fra HIT

IMG_8967

HARDtrening på Torsdag 17. oktober 2019

Oktoberløpsfest med 30 intensive løpsdrag a`45 sek./15 sek. p for de 28 medlemmene som deltok på HIT-økt nr. 944! Etter kontrollerbart ubehag følger velfortjent velbehag.

(1) 10 drag a`45 sek. med 15 sek. pause, fulgt av 3 runder med bytte mellom 3 øvelser hvert 20 sek. i 1 min. / 15 s pause. (2) 10 drag a`45 sek. med 15 sek. pause, fulgt av 3 runder med bytte mellom 3 øvelser hvert 20 sek. i 1 min. / 15 s pause . (3) 10 drag a`45 sek. med 15 sek. pause.

Jobben ble gjort, utførlig. Gratulerer til samtlige.

Hardtreningshilsen fra Einar og Espen

HØSTtilbud fra samarbeidspartner GetVital Sports AS

I Uke 42 får medlemmer av Laget 30% på ALT av varer i Nettportalen til GetvitalSports.
Unntatt fra tilbudet er allerede rabatterte varer/Outlet (30-70% rabatt). I portalen finner du ALTRA sko til løp og fritid, OOFOS sandaler, INJINJI tåsokker, HUUB våtdrakter og ULTIMATE DIRECTION drikkesvester og sekker.

NB 1. Du må være registrert i Nettbutikken.
NB 2. Kontakt hitrening@gmail.com for Rabattkode.
NB 3. Bestill èn størrelse opp fra din normale/ordinære skostørrelse!

Hør med andre HITère om deres erfaringer med produkter fra GetVital Sports AS. Ex. sko til ulik bruk (asfalt, terreng osv.) Se også under OUTLET, kanskje finner du sko (30-70%) i din størrelse.

Et medlemskap i HIT skal gi verdier i form av solid treningsutbytte, bedre helse og velvære, godt samhold og sosialt nettverk – og tilgang til fornuftige priser på utprøvd og anbefalt utstyr til bruk under og etter HARDtrening, ROLIG langløp og TURmarsjer.

HIT medlemsservice

HARDtrening på Tirsdag 15. oktober 2019

30 dørgane jønåvåte deltakere holdt det i gang med 5 x 8 min. løp og styrkekombinasjon!

Om Giert hadde vært stolt av dere er ikke godt å si. Men vi i trenerteamet på HIT er i alle fall det. At så mange kommer seg ut på en kveld som dette er unikt. Gir virkelig Laget noe å skilte med.

Programmet var godt tilrettelagt for å holde seg varm. Etter en oppvarming på ca. 10 minutter satte vi i gang med 5 x 8 minutters løp og styrke. Med start på øvre kunstgressbane tok vi veien til parkeringsplassen ved barnehagen via skråningen, for så å runde ned ved rekkverket og returnere til kunstgresset. For hver passering av bortre 16 metersfelt ventet 3 øvelser med 8 repitisjoner. Øvelsene var (1) push-ups med skuldertouch, roing og squat med hopp, (2) diagonalstrekk, one foot dead lift og knebøy, (3) push-ups, saksing og planke tap, (4) sideplanke med rotasjon, russian twist og utfall (hopp eller vanlig) og (5) smale push-ups, mage crunch og spensthopp. Og som ikke det var nok, så rakk vi også 2 minutter i 90 graders hockeyposisjon.

Jorunn hadde med Peder som fikk sin første økt med HIT. Han mestret både økta, øvelsene og været på en utmerket måte. Av de «nye» unge var også Sofie og Signe på plass i kveld. Bra!

Takk for fantastisk innsats og godt humør på en våt og regnfylt kveld. Nå får vi bare håpe at Landslaget klarer å følge opp HIT og slår Romania i kvalik-kampen til EM. Heia HIT og Norge! Helt til slutt: BLIMÈ på Hytteplanmila på Ringerike og mål deg mot Jakob og Philip Ingebrigtsen.

Treningshilsen fra Espen og Einar

HARDtrening på Torsdag 10. oktober 2019

31 hardbarkede medlemmer stilte opp av fri vilje for gjentatte opp og nedturer!

Laget tok transportruten ned Søndre vei rundt blokkene og LITEN bakke, og derfra videre til Vendla og STOR Bakke i Kalkbukta for 3 x 5 min motbakkeløp, 1 min pause. Et stopp for styrke underveis med den hensikt å mobilisere kropp og hjerne til å håndtere gjentatte opp og nedturer. I Bakken ble det utplassert Kjegle nr 1 (nedre), Kjegle nr 2 (midtre) og Kjegle nr 3 (øvre). Løp fra start til K1 og returner, løp til K2 og returner, løp til K3 og returner. Gjenta! Valgfritt å kjøre bare t/r K1 eller K1 og K2. Tilpass egen kapasitet/evne og dagsvilje.

Ut av mørket og inn i lyset blant hardtarbeidende HITere kom selveste Idrettspresidenten Berit Kjøll og fikk bokstavelig talt nærgående og intens kjennskap til Laget. Det ble håndhilsing og de nå alt så berømte ordene falt: «Det er dette Norge trenger!». Laget sier seg helt enig.

Etter 15 min. realt HARDkjør i STOR Bakke med fokus på det mentale, hjerte/lunger og «nedre» muskelatur bar det samme vei tilbake til Idrettsanlegget. Et stopp for styrke med fokus på «midtre» og «øvre» muskelatur. Helheten må ivaretas. Litt duskregn virket avkjølende i varmen.

Topp innsats og intensiv hard jobbing godt over landsgjennomsnittet på samtlige! Nok et solid innskudd på evne-kontoen og Prosjekt «Helårskroppen 2020». Til deg som leser dette og følger Laget men som enda ikke riktig våger å være med HIT ut, les HER.

Svært hyggelig at stadig flere unge finner veien ut med HIT. I kveld var Brage og Johan med for første gang, og i tillegg møtte Jonathan, Sofia og Elvira. Vilje nok = Gammel nok. Enkelt og greit.

Minner om HØSTtilbudet fra Lagets samarbeidspartner GetVital Sports.

Treningshilsen fra Einar og Espen