Månedlige arkiver: januar 2020

HARDtrening på Tirsdag 21. januar 2020

Mens det norske herrelandslaget i håndball holdt unna mot islendingene, sleit 26 hardhauser seg til en seier på hjemmebane!

Som Norge gikk vi friskt ut i første omgang med 5 x 2 minutters intervall på kunstgressbanen med et minutts pause, og en hard styrkedel med 3 x 3 minutter med øvelser for rygg, bein og hofter / hamstring.

Hardkjøret satte sitt preg på andre omgang, men det ble satt fart fra start med 10 x 45/15 – effektivt kontringsspill og raske avslutninger. Sist del av omgangen ble tøff. Ny styrkebolk med 3 x 3 minutter styrke, denne gang med et knallhardt program med mageøvelser, push-ups og bein og rygg. Heldigvis holdt det helt inn, men trolig vil man kunne kjenne seg litt mørbanket i morgen.

Mens et isbad skal få de norske håndballføttene klare til ny kamp om 22 timer, så kan vi koste på oss en varm dusj. Ny hardtreningsøkt starter først om 47 timer.

Takk for RÅ innsats!

Treningshilsen fra Espen og Einar

Treningsavgift januar 2020

Aktive HIT-medlemmer vil om kort tid motta Vipps eFaktura (mobil/nettbank) spesifisert som 9 HIT-økter x kr. 100,- = totalt kr. 900,- for januar 2020.

Treningsavgift for 2020 er fastsatt til Kr. 100 x antall HIT-økter per måned. Andre fra samme husholdning og unge under 21 år får 50% rabatt på avgiften. Unge mottar IKKE eFaktura, men bes benytte Vipps kr. 50 per HIT-økt til nr. 129718 = HIT (Les Om pris HER).

Mottar ikke? Aktiver din Vipps eFaktura ved å åpne Vipps, klikk deretter Profil > Regninger og efaktura. Her kan du aktivere «Vis regninger i Vipps» og «Alltid Vipps eFaktura».

Mottar faktura men kan/ønsker ikke å trene med HIT? Send en kortfattet (gjerne ubegrunnet) utmelding til hitrening@gmail.com så unngår du betalingspåminnelser.

HIT medlemsservice

HARDtrening på Torsdag 16. januar 2020

25 valgte å følge NTNU-professorene Hoff og Helgeruds anbefaling i kveld!

15 min. oppvarming (inkl. øvelsene Høye Kneløft, Knebøy med Kneløftsrotasjon og ArmHev halvveis ned og opp og legghopp mot fortauskant i hhv. 2 runder a`30 og 20 sek).

Ø-Bane klargjort for 4 x 4 min. med retningsendring , annethvert i timeglasset og 4-kanten. Sekundering hvert 15 sek., 1 min pause mlm dragene.

Et innbyrdes oppgjør mellom viljen og evnen. Det tar et par minutter å oppnå full gjennomstrømning av 5 kg blod til hjertet. Deretter holdt vi oppe belastningen på hjertemuskelen og lungene i ytterligere 2 min. Intervallene øker hjertets slagvolum og elastisitet, som relativt raskt gir en merkbar bedring av oksygenopptaket i kroppen.

Etter 40 min. oppvarming og løpeintervaller; 20 min. m styrkeøvelser:

1) ArmHev (Helt ned, marker) + RyggHev h/v side + HofteHev Rett og Vinklet (2 x 20+20+20 sek)
2) Sideveis Planke H + Vertikal Sax + Sideveis Planke V (2 x 20+20+20 sek)
3) 4 SpenstHopp Klokkerotasjon + 6 Jumping Jacks (45 og 30 sek)

Helt til slutt; den prestisjetung LAGøvelsen (planke>utforkjører, arms avstand, over/under) hvor Damelaget, Herrelaget og Mixlaget braket sammen i et internoppgjør om retten til å smykke seg med tittelen Gull, Sølv eller Bronselaget! Så alvorlig at det er til å le av. Gull ble til Sølv, Sølv ble til Gull og Bronse forble Bronse. Sånn ble det, lev med det – til neste gang vi møtes.

Takk for nok en høyintensiv treningsuke. Ha en aktiv og opplevelsesrik helg!

Treningshilsen fra Einar og Espen

HARDtrening på Tirsdag 14. januar 2020

37 hardhauser bidro til årsbeste!

Og dette ble belønnet med en solid og HARD økt. Etter oppvarming sparket vi i gang en tøff pyramideintervall med 2-3-4-5-4-3-2 minutters drag og ett minutts pause. Litt varierende underlag, fra kunstgress, via grus og våt gress til tartan og noen sleipe skråninger i Tufteparken. Etter vel blåst utholdenhetsøkt suste vi videre med styrkeøkt bestående av 4 sett, 4 øvelser med 30 sekunders arbeidsinnsats – totalt 15 minutters styrke. Variert program med øvelser for hele kroppen.

Simen deltok på sin første økt etter å ha blitt rekruttert av Gunnar. Og med så god innsats og gjennomføringsevne, håper vi det frister med mer.

Takk for strålende innsats. Ny økt med Einar i lead på torsdag.

Treningshilsen fra Espen og Einar

Rolig LANGløp på Søndag 12. januar 2020

11 ble med på 25 km løp i Asker & Bærum!

Start 8.30 fra Nesøya Idrettsanlegg. Langløpslaget krysset kommunegrensen fra Asker til Bærum på Slependen. Litt lengre oppe i Sandviksveien ventet så en liten «Twist»; skoleveien til Christian via Gyssestad Gård og rett opp lia mot Jong Skole! Ned til Sandvika og Kjørbokollen på stien ut av Jongsveien. Stopp ved Fredsduen på den nye elvepromenaden før runden ute på Kalvøya. Vakkert på K-øya med soloppgang, terningkast 6. Innom nakenstranda fult påkledd, ingen frivillige i dag. Selv om badeflåten lå ute og et stort publikum hoiet borte på Høvikodden. Brått dukket Kari Hege opp, det var gøy! 10 meter`n på Kadetttangen var stengt for sesongen, Lagbildet ble tatt foran porten. Herfra langs Kyststien bort til H-odden, deretter Veritas. Herfra på «tverra» retning Tyrivng sin «treningstrapp» i enden av Engervann. Etter et trafikkert segment (Strava) på 303 trinn var vi oppe i Lillehageveien på Løkkeåsen. Løp ut Løkkeåsen til utsiktspunktet over Sandvika. Vakkert skue, en hyggelig fremling foreviget alle i Laget nok en gang. Fritt fall ned til Sandvika og Kaffebrenneriet på Løkketangen. Løkke til løkke. Opp til Jong igjen, denne gangen til retterstedet for halshuggingen av Peter Ringeneie i 1847. Ingen i Laget mistet hode, så med alle intakt løp vi frivillig rett frem inn i Rundtårnet på Slependen Stasjon. Nedoverbakke til Slependen, og løkken var lukket. Fin fart herfra og tilbake til Nesøya Idrettsanlegg i god behold. Takk for følget, nok en minneverdig aktivitet med mye virkning.

Mange flotte steder, installasjoner, stunder og bilder – det forsterker og forlenger opplevelsen!

Langløpshilsen fra Einar og Espen

KALDTbad på Lørdag 11. januar 2020

Oppmøte på Hvamodden kl. 9.30, det bades fra den litt mindre besøkte «HIT-stranda». Mange mener det er godt for mangt. Av egen erfaring mener Laget det er flere fordeler enn ulemper at man lar bla. bakdelene bli kraftig nedkjølt, derfor gjør vi det iblant. Det skjerper sansene, og det moderne livet verdsettes litt ekstra. Det virker forfriskende og oppkvikkende! Ta med nok varmt tøy som er lett å ta av og på. Ullsokker og ullundertøy. Noe ekstra å ha på hode, hender og føtter – gjerne også når du bader. Varm bukse og jakke, romslige klær fra ex. skibakken egner seg godt. Et brett å stå/sitte på. Varmt å drikke på termos. Bål først, bade etterpå. Prøv å holde ut, gjerne 1 min eller mer om du klarer. Ta kontroll på pusten, slapp av. Hender og fingre mot lår, fokuser på ingenting. Gradvis tilvenning og øvelse gjør mester, etter litt ubehag følger ektefølt velbehag!

Kvinnen med flest Oscar-priser gjennom tidene, Katharine Hepburn, dusjet iskaldt to ganger om dagen mesteparten av sitt 96 år lange liv. Som hun sa: «Det bygger karakter». Om ikke annet.

Badeandhilsen fra Einar og Espen

HARDtrening på Torsdag 9. januar 2020

27 hardhauser tok seg godt ut under heftig mental og fysisk trening!

Løpemeny, servert i 4-kant på «Ø-Bane»:

8 x 45 sek/15 sek + Styrkepakke 1
2 x 4 min/1 min (baklengs, sidelengs, kneløft) + Styrkepakke 2
8 x 45 sek/15 sek + Styrkepakke 3

StyrkePakker mlm hvert løp, servert i «startboksen»:

SP 1- Individuelle øvelser. 2 x 20 sek/10 sek per øvelse:
a) Høye kneløft, b) Skøytehopp og c) Stående utfall
SP 2 – Individuelle øvelser. 2 x 20 sek/10 sek per øvelse:
a) Hoftehev, b) Rygghev og c) Armhev (bred og smal)
SP3 – Parøvelse. 4 x 30 sek/15 sek og Bonus 2 x 20 sek:
a) Crunch & Punch

Takk for oppmøte og innsats! Vi ser frem mot mer av det samme.

Flytt egne grenser, fullfør en utfordring eller to i helgen:

1. Isbading på Lørdag, 9-10. Opphold deg mlm 1-3 min i kaldt sjøvann!
2. LANGløp på Søndag, 8.30-11.30. Forflytt deg rolig i 2-3 timer fra A til B!

Treningshilsen fra Einar og Espen

HARDtrening på Tirsdag 7. januar 2020

34 treningsglade skapte god stemning på Brønnøya!

At meteorologene meldte om frisk bris satte ingen demper på treningsiveren. Snarere tvert imot. Det ble løpt frisk på 6 x 3 minutters intervalløp, og Vendelveien på Brønnøya var lun og behagelig, til tross for enkelte glatte holkepartier. De fleste holdt seg heldigvis på beina og alt gikk bra. Med været vi har kan det være fordel å investere i et par løpesko med pigger, eller sette i pigger i et par du har.

Vel tilbake på idrettsanlegget ble det tid til en kort bolk med uttømmende styrke med øvelser for rygg (6×30 sekunder med ryggcrawl, planke tap og planke med sideveis vri), bein (6×30 sekunder med squat med hopp, knebøy med tåhev og knebøy med sideveis bevegelse) og push-ups (6×20 med diamant, skuldertouch, smale, sideveis rotasjon, vanlige og sideveis flytt).

Takk for herlig innsats og velkommen tilbake til gamle kjente.

Treningshilsen fra Espen og Einar

Rolig LANGløp på Søndag 5. januar 2020

5 dristige la avgårde på årets første langløp fra Nesøya til Solli Gård!

Start fra Idrettsanlegget. Kystnært til Holmen, via Holmen Stairways bort til Olavstien og derfra jevn og speilblank oppstigning til Jansløkka Skole. Videre rundt Semsvann, og deretter opp Solliveien til Solli Gård. Da viste telleren 21Km. Løp tilbake til Rundkjøringen Solliveien/Vøyenveien for hjemtransport, totalt 27 km. Tur, natur og kultur!

Litt knall og fall, men nesten alle kom fra det hel i skinnet. Hardhauser tåler helt klart en trøkk eller tre. Takk til Knut Ivar som stilte opp for Laget med frisk musikk og servicevennlig hjemtransport.

Langløpshilsen fra Einar og Espen

HARDtrening på Torsdag 2. januar 2020

25 lagspillere tok seg ut for å bli betatt av fønvinden under årets første HIT-økt!

Plussgrader og fønvind bredde seg over det eviggrønne gresset. Var du kanskje med på årets første økt i 2019? HIT i 2019 ble rundet av på en representativ måte, så i kveld gjaldt det å fortsette arbeidet på Helårskroppen 2020 minst like intensivt. Øve på å evne det man vil få til.

Etter 10 oppvarming innen på banen gikk Laget rett løs på følgende sekvens:
4-2-4-2-4-2-4 min, 1 min pause. 4 min i «timeglasset» og 2 min «firkant». 2 innlagte styrkeøvelser under 4 min drag og fartsøkning hvert 30 sek under 2 min drag. De 2 siste dragene – friløp. Retningsendringer. Pust & pulsvariasjoner, fartsdifferenisering.

4 styrkepakker med 4 øvelser. 20 sek innsats per øvelse, kontinuerlig i 2 runder. 1 min pause mlm pakkene. Pakke 1: Sax V, RyggCrawl, Dynamisk Planke og RyggHev. Pakke 2: Kålorm, Supermann, Roing og Sprellemann. Pakke 3: Knebøy m Tåhev, LeggHopp, SkøyteHopp og Hoppende Utfall. Pakke 4: Armheving, Hoftehev 1 og 2, Sideveis Planke H og V.

Da var Laget i gang på det 9. året med kondisjonering og styrketrening! Fint lite dilldall, mye frisk luft. Felles smittsom innsats fra viljesterke individualister som sammen utgjør et Lag av mange muligheter. Tydelig at flere har holdt seg i gang gjennom fri/ferietid. Lite tap av evne, og mye sterk vilje. Ekstra Kudos til brødrene Joachim (13) og Johan (17) som begge tok seg godt ut – sammen med Cherry & de 22 andre på Laget. Søskenopptreden også med Albertine og Leonard på økta. Flott å ha Bjørn L. tilbake med friske bein, og SNØmannen Lars T.

Minner om Rolig LANGløp på Søndag. Oppmøte kl. 8.30 på Nesøya Idrettsanlegg for et typisk HIT Halvmaraton med varighet på ca. 3 timer og 30 minutter. Hold deg orientert og oppdatert på Messenger, Facebook og Instagram. ALLE som vil kan være med!

Ta deg godt ut med Laget i 2020!

Nyttårshilsen fra Einar & Espen