Månedlige arkiver: mai 2020

DAMEtrening på Lørdag 30. mai 2020

24 viljesterke damer tok seg godt ut under en blå himmel på selveste pinseaften!

Disse damene sluntrer ikke unna, selv om det er langhelg og strandvær. De velger helt rett, for med 60 min. effektiv og funksjonell trening stiller de sterkere, både fysisk og mentalt – en investering for ALLE!

I Aall løypa snudde vi det hele på hodet og startet på  et 5 min. drag, trakk fra 1 min. for hver drag og endte opp med en rasende rask avslutning med 60 sek. på full gass. Totalt 19 min. bevegelse inkludert aktive pauser, en investering!

Deretter «dips på rekkverket» og «skrå utfall bak» før DAMElaget tok turen ut på det evige grønne. Der kunne vi sole oss videre samtidig som vi investerte i en sterk og stødig kropp. Det eldre du blir dess viktigere er det med styrketrening. I dag la vi aksjer i rompe og lår, og magen fikk seg en oppstramming den også.

Avsluttet økten med flere omganger av » idioten», den er morsom – og tung! «Frem og tilbake-løping» med ilagte styrkeøvelser som økes i antall for hver vending.

Hyggelig gjensyn med Mazal & Co. = Tine, Camilla-Charlotte og mor Alice (som taklet litt knall & fall med stoisk ro – og litt sprit 😉 Gjensyn med dagens følge allerede neste lørdag?

Topp innsats og god stemning, vi sees om en uke – det gledes allerede! 🙂

PINSEhilsen fra Kine og Einar
❤️lag for Folk Flest!

HARDtrening på Torsdag 28. mai 2020

27 medlemmer valgte å ta seg ut for å holde seg inne med Laget og borte fra C19!

HIT-økt nr. 988. Sol og 23 grader – nok en FANtastisk maidag! C19 tilpasset økt og løype, god avstand! 15 min. oppvarming i Gjøs-løypa og Aall-løypa. Klar for kveldens utfordring #1:

Rekkevidde-test for egen motor og maskin i Aall-løypa!
12 min. sammenhengende løp/Cooper-test. Hvor langt kommer du denne gangen, og kommer du lenger neste gang? Laget teller kún Fullførte 1/4-deler av Løypa (125m). Løyperekord før kveldens HIT-økt: Kvinner (Reidun W.) = 4 runder, Menn (Jan F./Bjørn L.) = 5 1/4 runde. Hvor langt kom dagens raskeste kvinne(r) & mann/menn spør du – HI & HJI har svaret:

Hilde Gjelsvik: 4 og 3/4 runde & Oscar Jonsson + Jan Fagerheim 5 og 1/4 runde! Kong Oscar fikk GUL HIT 1000 LEDERtrøya til odel og eie etter økta, Innsats = Gevinst. Laget leverer over evne, dvs. LANGT over landsgjennomsnittet! Den enkelte presterer og konkurrerer mot seg selv, andre og hverandre. Hva er det verste som kan skje? At du ikke løper så fort og så langt som viljen ønsker. Og det er ingen KRISE, heller ikke for evnen! Evnen følger etter viljen, med tiden. Folk trekker og drar hverandre mer enn man klarer alene. Våger mer med flere! Med rekkevidde-testen i kroppen var Laget et steg nærmere toppen av kransekaka. Klar for utfordring #2:

12 x 45 sek. / 15 sek. pause over Tartan og Gress!
Flagg og kjegler – her var det ikke spart på noe! Bestem deg før hvert av de 12 dragene for hva du vil. Man velger sine slag. Hvor mye du vil få til. Bare kom deg over den blå linja innen tiden er ute! Gull, Sølv og Bronse ble delt ut 12 ganger. Noen gjengangere på pallen, men hvert drag gir nye medaljevinnere. Flere tok seg kraftig i nakkeskinnet, gikk ned i jordkjelleren og hentet ut bortgjemt kunststykker og viljestyrke.

Klar for kveldens utfordring #3! STYRKEsekvens med 6 «sylinder-øvelser», 15 sek på, 15 sek. av – i totalt 10 min.! Mål om fokus på kjernemuskulatur; 3 runder a´15 intensive sek per styrkeøvelse:

  1. RyggHEV (m/ gjerne m vri til siden h/v)
  2. ARMhev (maxfart, gjerne halvveis ned og opp)
  3. DYNAMITT-planke (opp/ned planke – bytt stand-arm, sprik fingre & knytt neve)
  4. RYGGcrawl (klaps på rumpa, motvirk rotasjon i hofta, knær av bakken, blikk ned)
  5. HofteHEV (press opp, så press siste 5-7% – hold i 2-3 sek)
  6. V-Sax (rett ut knær, trekk tærne mot deg, strak legg/rett fot. Store rytmiske utslag)

Avslutning i Åpen Sluttet Sirkel (C19) med felles LUNGEbrøl! Gratulerer til alle med nok en gjennomført HIT-økt. Det hjelper på mye. Nyt kvelden og følelsen av fysisk og mentalt velvære!

RESPEKTfull hilsen fra Einar (HI) og Espen (HJI)

12 min. løp i den 500 m lange Aall-løypa, hvor rekkevidden (distanse) måles etter ant. fullførte 4. deler!

HARDtrening på Tirsdag 26. mai 2020

35 deltakere fordelt på 2 treningsgrupper tok seg godt ut på Hvamodden!

For å overholde anbefalingen fra helsemyndighetene ble treningsgruppen på nytt delt i to. Gruppe 1 startet med en solid bolk med uttømmende styrke, mens Gruppe 2 fullførte 4 x 4 min. intervalløp. Deretter ble rollene byttet og alle fikk dermed tatt seg like godt ut – på alle måter.

Denne kvelden tok vi i bruk området rundt det Gule Huset for styrketrening og deltakerne kunne nyte den flotte utsikten over Oslofjorden mens de snappet etter pusten.

Styrkedelen ble kjørt som 6 x 20 sek. arbeidsinnsats / 10 sek. hvile og besto av følgende øvelseutvalg:

  1. Utfall – vanlig og hoppende
  2. Push-ups – brede og smale
  3. Roing
  4. Amerikaner / tåhev
  5. Planke tap / planke hoftevridning
  6. Squat m hopp / knebøy tåhev
  7. Push-up kne-albue (4 x 20/10)

Felles avslutning for treningsgruppene i åpen Sluttet Sirkel (C19 tilpasset).
Takk for innsatsen, og for at dere bidrar til en forsvarlig gjennomføring av økta.

Treningshilsen fra Espen og Einar

35 medlemmer i åpen Sluttet Sirkel – på Hvamodden.
Einar Aall, Albertine Gjøs og Espen Gjøs.

DAMEtrening på Lørdag 23. mai 2020

23 stilte opp for Laget og C19 tilpasset DAMEtrening!

13 grader og overskyet. SolOPPgang kl. 04.22 og SolNEdgang kl. 22.07 gir oss 17 t og 45 min. med Dagslys. Tiden er inne, for å være ute! Fysisk aktiv hele året, utendørs.

Henda i været for damer som liker å trene ute hele året i alt slags vær! Det finnes ingen bedre måte å starte lørdagen på enn sammen med denne gjengen friskuser som lett lar seg lede gjennom løpeintervall i Aall- løypa og styrke fra topp til tå. 

I dag ble det servert en variert økt, alt for enhver DAMEsmak. Etter lett oppvarming ble det vekselsvis kjørt 2 og 4 min. drag, totalt 5 til sammen. Etterpå tok DAMElaget seg ned til øvre kunstgress og fortsatt effektivt videre med løpedrag inkludert pit-stop med styrkeøvelser. Smaken er som baken, delt i to – men er det noe vi damene liker så er det styrke for rompe, lår og mage. Avsluttet derfor med en lett dessert av dette før i vi i covid-19 vennlig sirkel takket for oppmøte og innsats.

Regnet uteble, det ble varmt! Det gjorde derimot ikke Irene og Line, velkommen med på DAMElaget – og, vi håper å se dere igjen neste lørdag 🙂 Kudos også til Edith, Guri, Ragna og Wenche som fant veien ut hit også denne lørdagen!

DAMENE tok seg ut til økta, de tok seg godt ut på økta – og de tok seg om mulig enda litt bedre ut etter økta enn da de kom. Best å ta seg ut – ute! Vipps Kr. 125 til #129718 / HARD Intensiv Trening. Kontakt hitrening@gmail.com om du har spørsmål til HIT.

DAMElaget teller nå 101 damer! Men; mye står også på Din HJELP med å DELE og INVITERE til øktene. Størst, best og billigst! DAMEtrening er for ALLE som vil; du yter etter egen vilje & evne.

LAGhilsen fra Kine (HI) og Einar (HJI)
Besøk www.hitrening.no. Følg HARD Intensiv Trening / HIT på Facebook!

HARDtrening på Tirsdag 19. mai 2020

Arrangementet «HIT-økt nr 985» med 37 påmeldte fordelt på 2 treningsgrupper var en C19-tilpasset kombinasjonsøkt med vekselsvis Løp og Styrke! Caramba!

LAGET tar koronasituasjonen og sikkerhet på alvor, og tydelig merking gjorde det enkelt for deltakerne å finne sin egen trygge bås. Antall påmeldte gjorde det nødvendig å dele arrangementet i 2 grupper som vekslet mellom løp (4 x 4 min.) og styrke (4 x 4 min.), totalt 8 x 4 min. arbeidsinnsats. I styrkeprogrammet var det 4 øvelser pr sett og 30 sek. arbeidsinnsats pr. øvelse:

(1) push-up kne til albue, rygghev, amerikaner, russian twist
(2) utfall, planke med beinløft, squat med hopp, mage med løft
(3) planke tap, roing, mountain climber, knebøy med tåhev
(4) push-up med rotasjon, sideplanke, skrå utfall, mage med løft og senking av bein

2 nye deltakere, Oscar (sønn til Ninni) og Jens Petter (rekruttert av Åsa), som begge tok frem innsats «langt over landsgjennomsnittet» – flott mestring av økta! Torsdag er Kr.Himmelfartsdag og dermed ingen trening. Minner samtidig om at det er åpent for påmelding til arrangementene «DAMEtrening på Lørdag» 23. mai og «LANGløp på Håøya» søndag 31. mai. Noter deg også planlagt TURmarsj på Søndag 14. juni – en saftig runde i skog og mark.

Vi ses neste uke for mer HARDtrening på Tirsdag 26. mai!

Treningshilsen fra Espen og Einar

Besøk www.hitrening.no. Følg HARD Intensiv Trening på Facebook / Instagram

STRAKStiltak! Endringer i priser og vilkår:

  • Laget starter opp med C-19 tilpasset Gruppe-arrangement max 40/2×20
  • Nye prøvemedlemmer trener Gratis kalendermåneden de starter.
  • HIT medlemskap 1/1 eller 1/2 = Vipps eFaktura per måned (forskuddsvis).
  • HIT Medlemskap = HARDtrening på Tirsdag og/eller HARDtrening på Torsdag.
  • HIT 1/1 = Kr. 100 per HIT-økt. Andre i husholdningen (over 18 år) = 50% rabatt.
  • Beløp Vipps eFaktura = Kr. 100 eller Kr. 50 x antall (varierer) HIT-økter per måned.
  • NYHET! 1/2 HIT = Fast månedspris Kr. 500. Tren 1 HIT-økt per uke, fritt valg.
  • Ungdom under 18 år, halv pris = Kr. 50 per HIT-økt. Vipps til #129718 (HIT).
  • DAMEtrening, TURmarsj og LANGløp = Kr. 125 per økt. Vipps til #129718 (HIT).
  • DAMEmarsj og DAGSmarsj = Kr. XYZ (spesial/prosjektpris) for Voksen og Ungdom.
  • DAMEtrening, LANGløp, TURmarsj, DAMEmarsj og DAGSmarsj = Åpent for ALLE!
  • Meld endringer i medlemsstaus (utmelding, mobil, epost ol.) til hitrening@gmail.com
  • Riktig og rettidig betaling sikrer effektiv admin. og nødvendig likviditet.
  • Vilkår for trening med HIT (Medlemskap = Aksept)
  • Retningslinjer for smittevern relatert til covid-19 og trening med HIT
Styret i HIT

DAMEtrening på Lørdag 16. mai 2020

24 feststemte varmet opp til Norges store festdag!

Det var en feststemt gjeng som dagen før dagen hadde bestemt seg for friske pyramideintervaller og styrke fra topp til tå på gressbanen. Det ble hett nok!

Når man ikke kan danse på bordene eller gå i tog kan man derimot løpe så fort man bare kan i Aall`en; en Corona-vennlig LØPEløype med gode muligheter for å holde avstand og med trygge forbiløpningsmuligheter.

Damene ligger aldri på latsiden og synes åpenbart det er gøy med pyramideintervall. Vi startet på 1 minutt, økte på med ett minutt per drag til vi kom til toppen av pyramiden på 4 minutt, for og så jobbe oss ned igjen til 1 minutt. Med smil om munnen og hestehalene til værs suste de elegant forbi to meget imponerte HIT-instruktører.

Som vanlig har vi ingen tid og miste, så etter en effektiv forflytning ned til gressbanen kjørte vi 3 ulike styrke-blokker. Først kjernemuskulatur med ulike varianter av planken. Deretter sete og innside lår, spisset til med en intensiv runde av» forsvarspiller» og spensthopp. Damene avrundet selvsagt på topp med 40 sekunder Norsk-amerikaner! 

Er det fest så er det fest, det skal kjennes dagen derpå! Vi kunne i tillegg ønske velkommen til 3 nye (Ellen, Guri og Ragna) festdeltagere som vi håper å se igjen allerede neste lørdag 🙂

Hilsen Kine og Einar

HARDtrening på Torsdag 14. mai 2020

24 stilte opp for seg, Laget og HARDtrening under ledelse av Øyvind Buer!

Øyvind har ikke fått klengenavnet «Innovatøren» uten grunn! Som på Tirsdag tok kveldens økt utgangspunkt i å etablere egen «Baseline», og da gjerne med litt drahjelp fra hverandre. Tirsdag var økta vektet mot Styrke (Type 3), i kveld var økta vektet mot Løp (Type 1). Begge øktene vil bli gjentatt før sommeren for å få en indikasjon på utvikling av egen tåleevne og rekkevidde. Vi er trygge på å få se en forskjell hos mange!

Aall-løypa var klargjort og inndelt i 4 «kvarte» soner: 0-125m, 125-250m, 250-375m og 375-500m. Løpeintervaller = 6 x 4 min, 1.30 min pause. Gruppe 1 med Start fra 0/500m og Gruppe 2 med Start fra 250m. Bruk pausen på å gå til nærmest Startpunkt. Kvarte deler markert med flagg, gå frem/tilbake til 250 m eller frem/tilbake til 0/500m for start. Hvor mange kvarte deler klarte du å løpe på hver av de 6 dragene? Det laveste antallet står som tellende resultat! Det er god og jevn disponering av egne krefter som gjelder. Jan Fagerheim løp 4 drag m passering 6 kvarte og 2 drag m passering 7 kvarte. Tallet for Jan blir da 6 kvarte!

Dobbeltspor, enveiskjøring, splitter og løperegler for å sikre tilfredsstillende avstand ble tydelig kommunisert og overholdt. Svært selvdisiplinerte grupper sørget for en trygg avvikling av denne delen av arrangement. Neste del av programmet var styrkeøvelser i båser/p-plassene ved Vendla Bhg. God markering, god avstand. Øvelser tilpasset underlaget. 3 øvelser, 8 runder i 20 sek., 10 sek. p. Igjen, dårligste resultat teller. Jevn disponering av antall repetisjoner. Tirsdag satt fortsatt i hos mange, men solid innsats.

Felles brøl på 2 linjer markerte slutten på HIT-økt nr. 983. Tettere på 1000!

Det jobbes med å finne alt. datoer for gjennomføring av ØYhopping. Meld din interesse (og evt. følgesvenner) i tråden under innlegget på FB-siden til HIT. Indikasjon på antall påvirker planleggingen en god del. Anta lør/søn i slutten av mai/starten på juni.

DAMEmarsj i ny utgave rører også på seg, i en planleggingsfase. Mer om det senere.

HIT har opprettet 6 nye Strava Segmenter i Aall-løypa! Lagte anbefaler Strava Premium med en årsavgift på ca. Kr. 500. Da åpner det seg en ny verden av lek med intervaller.

Ant. Følgere på Facebook/Instagram er satt til 500/100. HIT følger ingen! Èn inaktiv bruker blir slettet for hver ny Følger (justeres månedlig). Dette praktiseres inntil alle Følgere er å anse som aktive. Tilsvarende gjelder for medlemskap i HIT. Med > 100 medlemmer (maksimalt ant. basert på kapasitet og kvalitetskrav) på Laget blir et medlem tatt ut for hvert nytt medlem som meldes inn. Laget ønsker aktive medlemmer og følgere, ikke støttemedlemmer og passive følgere.

Hold deg aktiv, takk for følget – og takk for Laget!

Gradvis ForbedringsHilsen fra Øyvind & Einar

HARDtrening på Tirsdag 12. mai 2020

Samtlige av de 28 fremmøtte var forhåndspåmeldt til «The Twelve Days of Xmas»

En kort oppvarmingsrunde i Aall-løypa, som nå viser seg fra sin aller beste side. Allerede Torsdag skal det løpes intervaller i Norges beste løpeløype. Skogen snakker til Laget på sitt språk.

I kveld var derimot «sletta» valgt som arena for arrangementet, et modifisert program av siste «Buer-spesial»/Type 3 økt (overvekt av styrke) = The Twelve Days of Xmas. Sletta var klargjort på forhånd med en flaggborg nasjonaldagen verdig. Dobbeltspor (løp indre/ytre) og faste plasser/båser for styrkeøvelser. I hver bås, et ark med 12 nummererte øvelser. Oppdrag: Gjør øvelse nr 1 x 1 – løp 2 runder – gjør øvelse nr 2 x 2 og øvelse nr 1 x 1 – løp 2 runder – gjør øvelse nr 3 x 3, øvelse nr 2 x 2 og øvelse nr 1 x 1 – løp 2 runder osv. helt opp til øvelse nr. 12 x 12. Altså: Løp 2 runder mellom hver ny øvelse. Etter hver ny øvelse, gjør alle forutgående øvelser med like mange repetisjoner per øvelse som nr på øvelsen. Avslutning, så mange runder som mulig på 8 minutter: Løp 1 runde – 10 knebøy i båsen – løp 1 runde – 10 utfall i båsen – løp 1 runde – 10 utfall i båsen osv til fløyta går. Sluttet sirkel er inntil videre erstattet med åpen sirkel. Brøl er erstattet med Bølge.

Artig med svært skiftende vær underveis, som under LANGløp på Søndag! «Alt annet en meldt» ser ut til å være det nye nå. Kontraster og variasjon setter Laget pris på. Vær forberedt.

Hyggelig at så mange uttrykker glede av å komme seg ut og i gang med HIT. Tradisjon tro; en hilsen til Åsa N. (rekruttert av Trine T.) som hadde sin første HIT-økt. Hun taklet det godt, var forberedt – og virket til å trives i haggelbygene! Gaute i gang etter skadeavbrekk, bra. Gledelig å observere oppsiktsvekkende god form på mange, men stølhet må nok påregnes likefullt.

Takk for følge, takk for laget! Sees igjen til HIT på Torsdag for en Type 1 økt, overvekt av løp. Minner også om at det blir arrangert DAMEtrening på Lørdag, mulig også LANGløp på Søndag.

SYMPTOMfri hilsen fra Øyvind og Einar