Forfatterarkiv: Einar Aall

HARDtrening på Torsdag 19. mai 2022

27 stilte opp på løpsfantomet Ramn Erstad sin siste HIT-økt før utflytting til Karmøy!

Oppvarming:
Runder i Gjøs-løypa og Aall-løypa. Lett og ledig, fritt for flått & orm. Nyraket og klargjort.

HIT-Cooper Test:
Løp så langt DIN kapasitet og DAGSform tar DEG på 12 min. Tell antall FULLførte runder og fullførte 1/4-deler (125 m, 250 m, 375 m og 500 m). Helt ufarlig! DU konkurrerer mot DEG selv og DINE tidligere resultater. Verste som kan skje? At du ikke rekker så langt som viljen forventet eller dagsformen tillot! Personlig KRISE? Nei. Hva gjør du med det? Fortsetter å øve evnen. Testen gir deg en god indikasjon på egen rekkevidde/kapasitet.

Resultater: Godkjent rekkevidde i oppholdsvær og fin løpetemperatur!
Sist gjorde søskenparet Isla & Lewis Kjemhus gjorde storeslem; Isla tangerte Hilde G. med 5 FULLførte runder og Lewis satt ny REKORD for Herrer med 5 3/4 runder. Også i kveld rakk mange like langt eller lengre enn 31. mars – eller tidligere. Flere rakk også lengre enn sitt aller lengste, ny PR! Gøy med positiv utvikling, tar tiden tilbake. Resultater svinger typisk litt over tid, men på HIT som regel med en oppadgående trend 🙂

10 styrkeøvelser / 3 x 10 sek m 10 sek pause / Noen – Flere – Flest!

1. ArmHev
2. RyggHev
3. HøyBall
4. Freia Twist
5. RyggCrawl
6. HofteTwist
7. VertikalSax
8. TauTrekk
9. HofteHev
10. BeinHev

HareHopp (4 minus 2 i 40 sek.) + SpenstHopp (drøy dosering: 40 sek.)

Krum & Slå:
4 x 40 sek., to forsøk hver. SnittNivået ligger nå tett på 30 repetisjoner!

Avslutning på Sidelinjen – Bølge & Brøl! Gøy å få med de unge lovende igjen. Elicka og Nickan løste økta på en enda bedre måte enn sist – de unge lærevillige lærer, og utvikler seg. NB! Husk å sjekke kroppen for FLÅTT.

PÅminnelser:
PÅmelding til Dagsmarsjen 2022 / søn 21 aug (13 ledige plasser!)

Hilsen Einar og Espen

❤️ for Lag & Folk
Besøk www.hitrening.noFølg HARD Intensiv Trening på Facebook

Økt REKKEvidde på HIT-Cooper Test: Kathrine, Kim (m/ Ananas), Anne Katrine og Annetine + Nickan og Elicka!

LANGløp på Søndag 15. mai 2022

Vikersund/Hegge Kirke – Sylling Kirke, gjennom Finnemarka – og tilbake!

Kreativ rundtur til fots og på sykkel. Bil med Sykler til Sylling Kirke, lastet av sykler. Videre i bil på Modumveien (284) til Vikersund for Start på LANGløp gjennom Finnemarka tilbake til Sylling Kirke: Damheggsjø > Gamledammen > Sandtjern > Luseputt > Lårvika > Sandtjern #2 > Breiliflaka (702 moh) > Lauvkollen 704 moh / Høyeste punkt) > Brennåsen > Vesle Elgtjern > De Pene Tjerna > Tverrelva > Svartvannet > Svarteberg > Hørtekollen/Utsiktspunktet 478 moh > Kirketeigen Ned > Sylling Kirke. Distanse på 34 km, krevende 1400 høydemeter og noe «bushing» i starten.

Vel frem ved Sylling Kirke var det å pakke om og ned, og gjøre klar for sykkeletappe tilbake til Hoppanlegget i Vikersund – nye 34 km i frisk snittfart på 26 km/t. Sol og motvind, lite trafikk. Etter 68 km og 12 timer på tur var det slutt. Cola og is på alle 🙂

TURhilsen fra Einar, Espen og Øyvind

❤️ for Lag & Folk
Besøk www.hitrening.noFølg HARD Intensiv Trening på Facebook

Espen Gjøs og Øyvind Buer løper rolig og langt et sted i Finnemarka Naturvernområde

DAMEtrening på Lørdag 14. mai 2022

13 stilte opp for DAMElaget og DAMEtrening!

Fantastiske MAI! Norge er et vakkert land – hver dag, hele året! SolOPPgang kl. 04.44 og SolNEDgang kl. 21.46 = 17 t og 2 min. med Dagslys. Tiden er inne for å være mest ute!

HIT har som sitt allmennyttige formål å inspirere unge og voksne til å trene kondisjon og styrke – enkelt og effektivt – utendørs, hele året! HARDtrening/DAMEtrening + Rolig LANGløp/TURmarsj = Fysisk Aktiv med HIT. I tillegg har Laget fokus på Mental Trening (Våge/Tåle), Restitusjon (KALDTbad/Pust), Læring/FoU og Relasjoner/Nettverk.

Stigningsløp: 2 x 90 sek. (fartsøkning hvert 30 sek). i 4-kant. Retningsendring.
Rett på sak! 100 KneBøy – Still klokka/roter 180 grader – 100 StjerneHopp.
KjegleLøp fra Grunnlinjen: Økende antall reps per kjegle: 2-4-6-8 med øvelsene (1) Freia Twist og (2) SpenstHopp. 3 Klapp for deg ved hver vending på GrunnLinjen!

Løp, forsøk 1 & 2 & 3: Langt – Lengre – Lengst!
Hvor mange kjegler reker du å «spise opp» på 3 x 30 sek. måltid? Forsyn deg med riktige porsjoner, ikke la deg forstyrre av andre personer!

MidtSirkelen:
HIT Tabata BeinHev – dårligst av 3 forsøk a` 10 sek. blir tellende resultat!
HIT Tabata RyggCrawl – dårligst av 3 forsøk a` 10 sek. blir tellende resultat!
HIT Tabata ArmHev – dårligst av 3 forsøk a` 10 sek. blir tellende resultat!

Løp, forsøk 4 & 5: Passe Langt – Aller aller Lengst av alle 5!
Løp lengre enn Lengst etter dine 3 første Forsøk. Hvor mange kjegler reker du å «spise opp» på 2 x 30 sek. måltid?

Hvorfor Rask/langt – Raskere/lengre – Raskest/lengst? Laget lader opp til 3 x 60m – neste økt! Krav til Idrettsmerket, kvinner. Norges idrettsforbunds Idrettsmerke; innstiftet i 1915 (kvinner m fra 1934). Tildeles for oppnådde krav innen 5 grupper av idrettslig aktivitet: (1) Trim, (2) Spenst & Presisjon, (3) Hurtighet, (4) Styrke og (5) Utholdenhet. 50 000 tok merket rekordåret 1977, og bare 5 000 personer tok merket i 2017. Russian Irina Privalova holds the women’s world record at 6.92. Krav Hurtighet, 60m: Kvinne 30 år = 11 sek. og Kvinne 60 år = 15 sek.

STYRKEsirkel. En aktiv løper rundt sirkelen, ved veksling bytte mlm øvelsene SaX v, SaX h og Sideplanke h/v, ArmHevinger, HofteHev Rett og Skrå, HvileRunde (!), RyggCrawl og RyggHev m BakTrekk. Full sirkel etter omslag 6 min. kontinuerlig innsats!

STYRKE – Skinke Skinke. Kroppens største muskel. Ingen vindskeive hjem med èn stram rumpeball. Fordelaktige bakdeler, jevnt fordelt. En serie av øvelser rettet mot rumpe/lår: HareHopp fra MidtSirkel, SkøyteHopp over MidtSirkel, SpenstHopp på MidtSirkel, TrippLøp på MidtSirkel > 2×10/20 sek. m innsats!

Helt til slutt: 17. mai stemt LAGbilde! DAMElaget tok seg ut på 3 måter: (1) De tok seg ut til økta, (2) de tok seg godt ut under økta og (3) de tok seg om mulig enda litt bedre ut etter økta enn da de kom. Deiligst å ta seg godt ut – ute! 

Flere benyttet anledning til et svalt bad på Hvamodden. Er tiden inne for å svømme ut fra Stranda i Vestre vei og inn til HIT-stranda – eller motsatt? Eventuelt; svømme fra HIT-stranda til Hovedstranda – eller motsatt? Forsvarlig strekk av strikken, HMS fra land!

Fortsatt god lørdag, og god helg!

LAGhilsen fra Einar

❤️ for Lag & Folk
Besøk www.hitrening.noFølg HARD Intensiv Trening på Facebook

DAMElaget Lørdag 14. mai 2022

HARDtrening på Torsdag 12. mai 2022

Hvamodden Arena for de 21 HARDhausene!

250 m lang rundløype på Gress, SandStrand og Grus (GsG) m/ innlagt MOTbakke til det Gule Huset. Fra fjell til fjære, fra topp til tå, fra høyt til lavt! Spennende nedfart, balansere og koordinere plassering av raske føtter.

Intervaller: 2 – 4 – 2 – 4 – 2 – 4 m/ 30 sek pause mlm dragene (18 min i Fyr & Flamme).
Moment: Fartsøkning opp Bakken under 4 min, hvile i nedfart! PulsTopp – på Toppen.

Individuelle styrkeøvelser – tell ant. runder/ 2 x 30 sek. + 2 x 30 sek.:
– 1 runde = 2 eller 4 «støt» ut høyre, i midten og ut venstre – og ned.
– 1 runde = Klapp på (1) h/v ankel + (2) h/v leggskinn + (3) h/v utside kne og (4) håndflaten på kneskål x 3 – og ned.

Parvise styrkeøvelser (bein/sete, mage/rygg og bryst):
– ParDans (2 x 20 sek) & KrumSlå (4 x 40 sek)
– KlappeKlapp (2 x 20 sek) & HåndHils (2 x 20 sek)

I see friends shaking hands Saying, «How do you do?» They’re really saying, «I love you.» Louis Armstrong

I balanse. 1 min. tilgode/overført fra torsdag til tirsdag etter avtale med Espen:
«Sitt på Vippen«: Lås beina sammen, knekk i knær. Armer skrå ut/fram for balanse. Unngå berøring av bakken!

LAGbilde og LUNGEbrøl!
PÅminnelser om Påmelding til (1) DAMEtrening Lørdag, (2) DAGSmarsj August og (3)
LAGBygging – Spill på Lag, Del & Inviter – legg lett press på venner og bekjente. Takk.

HARDhaushilsen fra Einar & Espen

❤️ for Lag & Folk
Besøk www.hitrening.noFølg HARD Intensiv Trening på Facebook

LAGbilde, HARDhauser på Torsdag 12. mai 2022. Hvamodden.

DAMEtrening på Lørdag 7. mai 2022

Utslått! 16 Damer tok seg ekstra godt ut i nydelig maivær!

Kine var tilbake med regi og ledelse på denne økta, et etterlengtet «come back» for flere. Pyramideintervall 5-4-3-2-1 i Aall-løypa la tidlig lista for hva mer som var i vente: Masse uttømmende styrke + 8 min Jane Fonda (skinke-skinke) fikk strammet til mye! Kanskje ikke fult så utslått som bildet over viser, men bra læll 😉 Etter økta valgte flere av damene å hoppe i havet for litt avkjøling, selv om temperaturen nå nesten begynner å bli medgjørlig 😉 Takk for oppmøte og innsats, ser frem mot mer av det samme.

PÅmelding til Dagsmarsjen 2022 / søn 21 aug – PÅGÅR

Hilsen Kine

❤️ for Lag & Folk
Besøk www.hitrening.noFølg HARD Intensiv Trening på Facebook

HARDtrening på Torsdag 5. mai 2022

26 stilte opp for HIT-økt nr. 1.139 og 60 min. med kondisjon og funksjonell styrke!

Oppvarming i Gjøs-løypa og Aall-løypa. Type 2 HIT-økt, ca. 50/50 løp og styrke.

Klassikeren 4 x 4 min. løp med 1 min. pause mellom dragene i Aall-løypa.

15 sek. øvelser vektet og rettet mot «sylindret/kjernen», på underlag av gress fra naturen selv:

Slå på Legg, 3 h/m og v, Hånd på KneSkål, Trekk i Tau, Fallskjermhopp, Albue til Kne, Hev og Senk, Freia Twist, Vertikal Sax, Ro, Padle, RyggCrawl, RyggHev m a) bein mot bakken og b) overKropp med sammentrykk skuldre, Utside hånd mot utside kne, HofteHev Rett og HofteHev Skrå.

3×15 sek: Knebøy – StjerneHopp – SpenstHopp
3×15 sek: ArmHev Lite Utslag, Halv ned/opp og Helt ned (marker) og opp

Personlig Mesterskap i Krum & Slå! Snitt beveger seg rundt 30 reps.
FaktaSjekk: Norgesmester Tonje R. hadde før økta CR for HIT med 42 reps på 40 sek! Men i kveld slo tidligere bokser Morten M. svært godt fra seg: 44 reps = Ny CR i HIT! Utvikling!

Avslutning: 90 sekunder med UtforKjøring i 90 grader!

Mohammad hadde med seg Nickan (11) og Elicka (9), og de unge håpefulle klarte seg gjennom hele økta med små justeringer. Strålende innsats lover godt for fremtiden!

Minner om DAMEtrening på Lørdag fra 9.30-10.30 med Kine Storholt!

Hilsen Einar og Espen

❤️ for Lag & Folk
Besøk www.hitrening.noFølg HARD Intensiv Trening på Facebook

DAMEtrening på Lørdag 30. april 2022

17 sa takk for følge til april og velkommen til mai du skjønne milde!

Hvorfor skal du bruke tid på å løpe rundt i rykk og napp, og i tillegg gjøre all verdens øvelser for den ene og den andre kroppsdelen? Fordi det gjør deg godt, på så mange viktige måter.

Løp/kondisjon
– 300m Løype / Rolig – Raskere – Raskest / Kupert Terrengløype, Gress
– 3 x 30/15 / Langt – Lengre – Lengst / Flaggrekke / Tartan og Gress

Skrekken for strekken!
– Stafett 4 x 30m på Ø-Bane, Cathrine, Gina og Anne Cathrine slo til i siste HEAT.
– Tonje R. fungerte som «Solo Referanseløper», vant første 3 av 4 HEAT!

StyrkeTest
Hvor mange repetisjoner på 10 sekunder, 2 forsøk:

Individuelle øvelser
– Armhevinger
– Hev og senk, samlede bein
– Spensthopp

– FallskjermHopper – Rett HofteHev – FallskjermHopper – Skrå HofteHev

ParØvelser
– Krum & Slå, 40 sek x 4 / 2 forsøk hver / tell ant. repetisjoner!
– ParDans , 2 x 20 sek. / tell ant. repetisjoner!

Sterk KrumSlå utvikling i Laget! Flere «sprenger» grenser. Tonje R. la på ny lista; 41.

LAGbilde (Vinnerlaget plassert på Benken) og LUNGEbrøl!

Kari-Ann hadde med seg Anne (15), som fikk vist at fotball har gjort henne både rask og sterk! God på intervaller, fin disponering av egne krefter under styrke. Sterk kjerne.

Mange bekker små, STOR å.

Lørdagshilsen fra Einar

❤️ for Lag & Folk
Besøk www.hitrening.noFølg HARD Intensiv Trening på Facebook

DAMElaget på Lørdag 30. april 2022!

HARDtrening på Torsdag 28 april 2022

17 valgte seg Hvamodden på Torsdag & HIT-Stafett!

Transportetappe fra Idrettsanlegget til Friområdet Hvamodden over Kolleveien nær øyas høyeste punkt (52 moh) og ned stien til Badehusene og Stranda i Vestre Vei for 50 STJERNEhopp. Rundt ytterst på Odden, innom det Gule Huset før Blått Flagg Stranda og nye 50 STJERNEhopp. Rolig langtransport og 100 S-hopp rett-i-kroppen.

Gjenbruk og flerbruk av Trasé fra HIT på Tirsdag:
Gjennomløpning av StafettTrasè; 2 x 2 min, 30 sek pause m R-endring. Så; «Skrekken-for-Strekken» med HIT-Stafett (erstatning for Holmenkollstafetten 2022). 4 Lag, 4 vekslinger/runder = Målgang. 4 HEAT, første 2: Lag 1 starter fra V1, Lag 2 fra V2, Lag 3 fra V3 og Lag 4 Isla & Lewis Kjemhus! Finale m FellesStart fra V1 siste 2 HEAT.

Takk for at dere er uredde/våger å være med på leken! Beriker livet.

Styrke – 20/10 sek m 10 sek pause > Noen – Flere – Flest repetisjoner!

1. RyggHev m Baktrekk, bein/knær mot bakken + FallskjermHopp X
2. Fot over kne, høyre albu mot v kne + motsatt
3. FreiaTwist + Dynamisk planke
4. Hev&Senk + ArmHev
5. ArmHev + Hev&Senk
6. TauTrekk + Skrå HofteHev

Finale, ParØvelsen Krum&Slå og ParDans:
Hhv. 4 x 40 sek. og 2 x 20 sek per par. Best av 2 forsøk. Konsekvent teknisk utførelse. Juster makker; avstand mlm hender og rekkevidde. Slå deg/dere selv!

Avslutning på Hvamodden i Åpen Sirkel, PÅminnelser/Til INFO:


– PÅmelding til Dagsmarsjen 2022 / søn 21 aug – PÅGÅR
PÅmelding til DAMEtrening på Lørdag 30 apr – PÅGÅR
– Holmenkollstafetten / lør 14 mai – UTGÅR!
– Rolig LANGløp på Håøya / søn 1 mai – UTGÅR!

Sosial RETUR til I-anlegget (bli-bedre-kjent), øvelse til TURmarsj!
Eirik G. tilbake i fult 4-sprang! Gøy å se de «voksne» sette høy fart.

Hvorfor HIT gjør deg godt v/ Dr. Sten Ekberg

Hilsen Einar og Espen

❤️ for Lag & Folk
Besøk www.hitrening.noFølg HARD Intensiv Trening på Facebook

Mot i brystet! Team Erstad vs Team Kjemhus under målgang på siste etappe av HIT-Stafetten

Lite av mye. Mest trening. Ute hele året. For folk flest.

Fortsatt ingen vegger. Eller tak. Ingen skuffer. Eller skap. Ingen garderobe. Ingen bad. Ingen luktfjerner. Ingen magasiner. Ingen frokostbuffet. Ingen skotrekk. Ingen kroppsanalyse. Ingen dispenser. Ingen butikk. Ingen tyverisikring. Ingen klippekort. Ingen sesongkort. Ingen årskort. Ingen gebyrer. Ingen fulle timer. Ingen legeerklæring. Ingen kontrakter. Ingen bindingstid. Ingen innmeldingsavgift. Ingen kontorer. Ingen eiere. Ingen brannøvelse. Ingen ventilasjon. Ingen rengjøring. Ingen heis. Ingen peis. Ingen apparater. Ingen apparatkø. Ingen vektklubb. Ingen bonusprogram. Ingen resepsjon. Ingen husleie. Ingen ansatte. Ingen barnepass. Ingen strøm. Ingen kjøleskap. Ingen termostat. Ingen dusj. Ingen badstue. Ingen i ustand. Ingen inkasso. Ingen sittegrupper. Ingen musikk. Ingen TV. Ingen vervekonkurranser. Ingen mopp. Ingen sal. Ingen matter. Ingen stropper. Ingen baller. Ingen p-lapp. Eller ballonger. Lite av mye. Mest Intensiv HARDtrening og DAMEtrening, Rolig LANGløp og TURmarsj – ute hele året. For Folk Flest! Vel møtt.

❤️ for Lag & Folk
Besøk www.hitrening.noFølg HARD Intensiv Trening på Facebook

10606524_686915441385964_5367697229441279631_n