Månedlige arkiver: august 2022

HARDtrening på Tirsdag 30. august 2022

25 fikk med seg siste sommerøkt med HIT!

For neste økt er 1. september og da har høsten kommet. Flott treningsvær i kveld, men det ble litt kaldere da solen gikk ned. Men varme ble vi – i alle fall på løpsdelen. Intervall ble kjørt i Aall-løypa og det ble vekslet mellom 2 minutters og 4 minutters drag, totalt 7 drag med 1 minutts pause. På styrkedelen var arbeidsinnsatsen noe lengre enn vanlig. To runder med 8 x 45 sekunder innsats og 15 sekunder hvile tar på, men øvelsen har tilpasset tiden.

  1. Push-ups med kne til albue
  2. Hoftehev
  3. Sideplanke H
  4. Sideplanke V
  5. Situps
  6. Mountain climber
  7. Diagonalstrekk
  8. Squat med hopp og knebøy med tåhev.

Helt til slutt fikk vi tid til noen minutter med Foundation training – gode øvelser for kjernemuskulaturen. Steven hadde første økt og viste frem sprintferdighetene ved å spurte opp bakken. Herlig innsats fra alle.

Treningshilsen fra Espen og Einar

❤️ for Lag & Folk
Besøk www.hitrening.noFølg HARD Intensiv Trening på Facebook

DAMEtrening på Lørdag 27. august 2022

9 stilte opp på første DAMEtrening i 2. halvår!

6 av de 9 gikk Dagsmarsjen sist søndag, flere har også trent på tirsdag/torsdag. Sterke bein, og vilje. Økten startet med et par OPPvarmingsrunder i Aall-løypa, avbrutt av StjerneHopp og KneBøy på fortauet ved Autovernet.

Dagens utfordring: Langt – Lengre – Lengst!
Ferdig raket, kvit og kvast ryddet unna. Flagg og kjegler utplassert. Jevnlig vedlikehold har bidratt til å holde Aall-løypa i god stand tross mye aktivitet og vær. Hyggelig å kunne by Damene på gode løpsforhold for 3 x 3 min, alle med START fra SKILTET. Gradvis økende rekkevidde, en øvelse i å disponere og differensiere egen kapasitet. Kloke, offensive valg på siste draget – alle rakk lengst, og flere rakk riktig så langt!

Mer STYRKE, for bakside lår, rumpe og mage på Øvre Bane. Skinke-Skinke! Bygger skyvekraft for mer fart og økt rekkevidde. HareHopp 20 og 10 sek ut fra midtsirkelen – gjenta! 30 sek SpenstHopp. Deretter et «batteri» av Mage/Rygg-øvelser a` 30 sek.

Avsluttet styrkedelen med PARøvelsene Crunch&Punch/Krum&Slå:
1 runde med 45 sek og 1 runde med 30 sek! Vi teller totalt antall repetisjoner per par, konkurranse på ramme alvor. Ære og berømmelse. Resultatet ble etter nøye kontroll (VAR): TEAM Cathrine + Elvira #1 på 45 sek & TEAM Mette Kristine + Cherry Dona #1 på 30 sek. Sistnevnte TEAM vant i tillegg MTV-konkurransen «Mest Tilfredse Vinnere» 😀

Alle fikk samlet seg til «Sluttet Sirkel» og et ruvende lungeBRØL med ekko i reservatet!
Helt til slutt: LAGbilde!

Treningshilsen fra Einar og Elvira

❤️ for Lag & Folk
Besøk www.hitrening.noFølg HARD Intensiv Trening på Facebook

HARDtrening på Torsdag 25. august 2022

15 hardhauser fikk opp farten under HIT-økt nr. 1.164 i Nesøytjern naturreservat!

Musseintervaller sto på programmet og det var en ny opplevelse for noen, og et kjært gjensyn for andre. Tre runder med 4 minutter løp, etterfulgt av 1 minutts pause, før det ble 4 x 30 sekunder med 30 sekunders pause, etterfulgt av 2 minutters god pause. Jevn fart på de lange dragene, og raskt på de korte.

På idrettsanlegget ble det en intens og effektiv styrkeøkt av den uttømmende sorten. 6 x 20 sekunders arbeidsinnsats med 10 sekunder hvile.

  1. Push-ups varianter: Diamant, skulder touch, smale, rotasjon, vanlige og med sideveis flytt
  2. Magevariasjoner: Roing, beinløft og twist
  3. Ryggvariasjoner: Rygghev, planke tap og rygg crawl.

Takk for strålende innstas og et smittende og godt humør. Kan man få det bedre.

Treningshilsen fra Espen og Einar

❤️ for Lag & Folk
Besøk www.hitrening.noFølg HARD Intensiv Trening på Facebook

HARDtrening på Tirsdag 23. august 2022

21 deltok på forhåndsanmeldt HIT Cooper-Test, 2 dager etter Dagsmarsjen!

Oppvarming:
1 runde i løypa, mobiliseringstyrke ved Autovernet m de 6 øvelsene KneBøy m/ Hopp, StjerneHopp, ArmHev, Dips, LeggHopp og Høye KneLøft / 10+20 sek. Ny runde i løypa.

HIT-Cooper Test:
Løp så langt DIN kapasitet, DAGSform og Vilje tar DEG på 12 min.

Tell antall FULLførte runder og fullførte 1/4-deler (125 m, 250 m, 375 m og 500 m). Helt ufarlig! DU konkurrerer mot DEG selv og DINE tidligere resultater. Verste som kan skje? At du ikke rekker så langt som viljen forventet eller dagsformen tillot! Personlig KRISE? Nei. Hva gjør du med det? Fortsetter å øve evnen. Testen gir deg en god indikasjon på egen rekkevidde/kapasitet. Flere fikk sin første «målpinne i bakken» kveld, bra. Det rekker så langt du løper!

Over tid og flere forsøk gir Testen en god indikasjon på utvikling av rekkevidde/kapasitet.
Historikk gir referanser på utvikling over tid. Hvor var du, hvor er du, og ikke minst hvor vil du med DIN Topp & Kropp? Finn Mål og Mening med Trening!

10×45/15 – Ut på en snurr, tilbake i tide?
10 x 45 sek med 15 sek pause. Bestem deg for rekkevidde (Kjegle 1, 2 eller 3) og vend tilbake til Start innen tiden utløper/sekundering. En start/målstrek er en strek. Godt løpt av alle!

10 styrkeøvelser / 3 x 10 sek m 10 sek pause / Noen – Flere – Flest!
Stasjonære, ingen h/v øvelser

1. ArmHev
2. RyggHev
3. HøyBall
4. RussianTwist
5. RyggCrawl
6. HofteTwist
7. VertikalSax
8. TauTrekk
9. HofteHev
10. HevSenk

Avslutning i Åpen Sirkel, De-Brief/Påminnelser – og LUNGEbrøl!

Jesper (16) – produkt av Dorthe og Henrik – var med i kveld, og leverte høyt press. NM-meritterte Jan måtte yte sitt ytterste, godt gjort. Jesper har Sølv i NM for Youth IQ Foil, Jan tok Sølv x 3 i V-NM i Tromsø sist helg. De nye SØLVgutten dere altså!

Etter økta fikk Eirin gleden av å kaste Gul & Rød pil på de 2 vinnerne av premier fra GRIT nation Sport ifm. Dagsmarsjen 2022: Lisa Dahl Nissen-Lie + «en mystisk krusedull». Vet du hvem?

Fysisk Aktiv hilsen fra Einar

❤️ for Lag & Folk
Besøk www.hitrening.no. Følg HARD Intensiv Trening / HIT på Facebook.

#8. Dagsmarsjen 2022 – Oppsummering

Hvamodden, NESØYA – søndag 21. august 

Klokken 21.01 marsjerte Laget i samlet tropp inn i solnedgangen etter å ha gått 14 timer og 1 minutt opp og ned 7 topper, lagt bak seg 55 terrenggående km og lagt under seg 2.020 h.meter. Samlet sett gikk 38 ekstra viljesterke personer, 20 Kvinner og 18 Menn. 29 gikk Hele og 9 gikk Delvis. Alexander og Simen (12) er nå de yngste av totalt 127 personer som har gått Dagsmarsjen. Tur, natur og kultur på veien. Og veien er målet for mange, så lenge og så langt det går. Unge og voksne kan klare det sammen, felles prosjekt!

For MARSJledelsen startet dagen 0500 med forberedelser til oppmøte ved Idrettsanlegg 0630. Denne gangen hadde 13 ikke gått marsjen tidligere, og totalt har nå 127 personer gått marsjen helt eller delvis, èn eller flere ganger. Antall nye deltakere og usikre, variable værforhold etter fattet beslutning ga årets marsjutgave ekstra spenning og utfordringer. Oppdraget står fast: «Flest mulig, lengst mulig, på en best mulig måte».

Dagsmarsjen er først og fremst for dem som har gått en god runde med deg selv i forkant, øvd en del – og bestemt deg for å ta steget helt ut på en litt «annerledes tur i skog og mark». Hver Dagsmarsj lever litt sitt eget liv; dette var utvilsomt den mest krevende planmessig pga. vær og utarbeidelse av alternative løsninger.

Dagsmarsjen er en reise i tanker, kropp og natur. Man kobler på, man kobler av. Man kobler ut. Tiden det tar å ta seg frem tilsier at man gjør seg opp ny kunnskap om egen kropp, starter nye tanketråder, blir bedre kjent med kjente og ukjente mennesker, kjenner på dynamikken i gruppetilhørighet og nærer på naturen omkring. Ikke til å unngå at man knyttes sammen. Følelser kommer og går i bølger, det byttes på å trekke andre med i riktig retning. Fysisk og mentalt. Og det støttes når det trengs. Alle bidrar med sitt, som kan være så mangt. En for alle, alle for èn. LAGarbeid hele dagen.

Dagsmarsjen har meget god holdbarhetsgaranti! Stølheten dagen derpå og ikke minst dagen deretter er forbigående, og bidrar bare til å forsterke go`følelsen ved å minne deg på hva du har å unnskylde deg med for ulike ting du ikke rekker eller får gjort de neste dagene. Bruk den muligheten! «Ubehag» fortrenges og glemmes, og den «gode følelsen» trer mer og mer frem og tar opp sin fortjente plass i minnet. Og deretter begynner du å tenke tanken på å gjøre det igjen!

Takk til HIT-Teamet Einar, Øyvind og Espen som tok Laget fra A til Å. Ekstra STOR takk til Marianne Aall, som med ansvar for Mobil Service & Support fra Følgebil ga trygghet og sikret høyt servicenivå! Oppmuntrende ord, engasjement og smil fra grytidlig morgen til sen kveld. Takk til Mari Kjersti Tennfjord som med «YNWA – You Never Walk Alone» og «Atter ser eg slike fjell og dalar» i samspill med Andreas Grimstad og hans strålende bratsjspill (stor fiolin) bidro til god stemning på Hvamodden. Takk til Lewis Alexander Kjemhus som tok oppdraget med sykle inn og servere nødrasjoner langs hele Store Sandungen, ikke minst rykende varm kaffe under den grønne paraplyen mens det regnet som mest. Takk til Eyvind, Marianne og Kine i Budstikka som gjorde TOPPtur til TOPPsak! Takk til Petter Viig som med stø hånd manøvrerte dronen over Skui. Spesiell takk til vår Hovedsponsor KIWI Nesøya ved Butikksjef Magnus og Ass. Butikksjef Thomas og ikke minst Håkon Solli (Nesøya – Skuibakken) som serverte «Sunnhet til folket» gjennom raus forsyning av mat & drikke. Takk til TEAM Skui Bevertning med Marianne, Annetine, Elvira, Frøya og Lisa som sørget for effektiv og trygg servering. Takk til alles bedre halvdeler og familier som lot dem være til låns en hel dag, fra soloppgang til solnedgang! Så, aller mest en STOR takk til samtlige 38TURlaget! There is no I in TEAM. Felles for ALLE involverte er at de gir av det ALLER mest dyrebare de har: Sin Tid. Den som tar seg tid til å gå lenge og langt nok, tar seg godt ut!

Fysisk Aktiv hilsen fra HIT
❤️ for Lag & Folk
Besøk www.hitrening.no. Følg HARD Intensiv Trening / HIT på Facebook.

Hvamodden, Nesøya
Stovivollen, Vestmarka
DAMElaget, Skaugumåsen
HERRElaget, Skaugumåsen

Dagsmarsjen 2022 – The Movie, S11E8. Sunnhet til Folket!

HARDtrening på Torsdag 18. august 2022

HIT-økt #2 i 2. halvår samlet 23 (prøve)medlemmer!

Laget har fokus på å kartlegge formstatus hos hver enkelt etter sommerferien. Noen HITere har hatt en fysisk aktiv ferie, de fleste sånn passe – mens enkelte av ulike årsaker – frivillig/ufrivillig (covid/skade mm) mer eller mindre har avstått fra trening/aktivitet.

Historisk har høsten/2. halvår vært den beste HARDtreningsperioden for de fleste. Færre avbrekk/fri/ferie og forstyrrelser gir bedre kontinuitet. Så også for DAMEtrening.

Hvor var du, hvor er du, og ikke minst: hvor skal du med DIN Topp & Kropp
Finn Meningen med Treningen, bestem deg for hva du vil så får du mer til.

Kondisjon
I kveld lader vi opp mot HIT-Cooper Test på Tirsdag neste uke (Tell antall FULLførte runder og fullførte 1/4-deler: 125 m, 250 m og 375). Differensiert løp, disponer krefter. Mål om å løpe 125 meter lengre på 2. og 3. draget: «Langt – Lengre – Lengst». 3 x 8 min. / 2 min. pause (tilbake til Start). Tell antall fullførte runder og passerte kvarte! Flere maktet 3 runder + på «god vei mot en kvart». Flere løste «oppdraget» tett på eksakt.

Parøvelser Styrke (Mobile)
TREKKpartner (låst grep bakover), 2 x 30 sek. 
SKYVpartner (spredte hender mot ryggplaten/skuldre), 2 x 30 sek.
KRUMslå (opp-slå h/v-ned), 4 x 30 sek.

Even og Fredrik med også i kveld (HIT-økt #2). Svært hyggelig gjensyn med Dorthe & Henrik i kveld, 2 tidligere NMT-veteraner. Laget ønsker også Jan Fagerheim lykke til under NM for veteraner i Tromsø til helgen, og selvsagt også Espen som deltar på Son Tryathlon på Lørdag som oppladning til Dagsmarsjen på Søndag (Grønt Lys!).

Gratulerer til Jacob Ingebrigsten som vant EM finalen på 1.500 m (3 runder i Aall-løypa) i kveld med tiden 3.32.76! Inspirerende å se det ypperste av vilje og evne i aksjon.

Treningshilsen fra Einar og Espen

❤️ for Lag & Folk
Besøk www.hitrening.no / Følg HARD Intensiv Trening på Facebook

HARDtrening på Tirsdag 16. august 2022

25 tok sjansen på å delta på høstsesongens første HARDtrening!

Og det er i seg selv en presentasjon. Sesongen startet tradisjonelt med servering av kortreist trening på en velstelt Aall-løype under en grønn og frisk paraply. Etter en kort forrett med rolig løp, ble det servert 8 x 2 minutters intervall. Og selv om enkelte nok ble temmelig mette før alt var fortært, så kom vi oss gjennom. Deretter ble det dessert, en herlig kombinasjonsøkt av sju små og søte retter som:

  1. utfall fremover og bakover med dobbel dip
  2. vanlig push-ups og med skulder touch
  3. roing og situps
  4. squat hopp og knebøy med tåhev
  5. planken knealbu og med benløft
  6. skøytehopp og høye kneløft
  7. planke tap

Even, Fredrik og Bjørn Magne hadde første økt med HIT, og fullført med stil.

Vel møtt til ny økt på torsdag.

Dagsmarsjen 2022 – fortsatt mulighet for Påmelding!

Treningshilsen fra Espen og Einar

❤️ for Lag & Folk
Besøk www.hitrening.no / Følg HARD Intensiv Trening på Facebook

Oppstart HIT 2. halvår 2022

Første HIT-økt etter ferien blir HARDtrening på Tirsdag 16. august!

Styret har besluttet å legge oppstart i tilknytning til skolestart. Erfaringsmessig er mange fortsatt ikke tilbake fra ferie i starten av august, og oppmøte tidligere år har vært preget av dette. Dato for oppstart 2. halvår flyttes derfor til tirsdag 16. august kl. 1930.

Vel møtt.

Status i Laget etter 1. halvår 2022

Hilsen HIT

Status 7 offisielle HIT@Strava Segmenter i Aall-løypa

HIT anbefaler årsavgift hos Strava til kr. 589 som gir full tilgang til Leaderboards / Resultatlister (Alle, Menn, Kvinner, All time, This Year, Aldersgrupper, Vektklasser osv.) i en uendelighet av Strava Segmenter – over hele verden. Her finner du inspirasjon til mye! Aktiviteter kan gjøres Privat og Offentlig. Ikke minst SIKKERHET for deg & dine nærmeste gjennom funksjonen Beacon. Takk til de 11 REKORDholderne som inspirerer alle andre til å våge litt ekstra innsats!

  1. HIT@Aall-løypa x 1 / 500m
    Kristina Maria Holm 1.59 & Lewis Kjemhus / Axel Østby 1.30
  2. HIT@Aall-løypa x 2 / 1000m
    Oda Sikkeland 4.12 & Karl Fremstad 3.22 
  3. HIT@Aall-løypa x 3 / 1500m
    Isla Kjemhus 7.11 & Lewis Kjemhus 5.56
  4. HIT@Aall-løypa x 6 / 3000m
    Maylem Lauvstad 15.18 & Brage Strandli 12.39 
  5. HIT@Aall-løypa x 10 / 5km
    Isla Kjemhus 27.15 & Espen Gjøs 21.20 
  6. HIT@Aall-løypa x 20 / 10km
    Anne Taranger Gjesdahl 55.50 & Espen Gjøs 47.41
  7. HIT@Aall-løypa x 42 / 21km
    Kristina Maria Holm 2.23.45 & Einar Aall 1.55.35


    Kan du
    slå deg selv/forbedre din egen bestenoteringredusere avstanden frem til de aller beste? Krise om du ikke løper fort nok? Nei. Hva gjør du da? Øver mer, nye forsøk. Status for Strava i Aall-løypa: 12,763 Attempts By 141 People! Vær modig, våg mer!

    VIKTIG! Skal aktiviteten/løpet ditt inn på Leaderboard / Resultatlisten MÅ den være lagret som synlig for «Everyone» (se under Edit Activity). Ingen sladd der altså, åpent og ærlig. 

    ❤️ for Lag & Folk
    Besøk www.hitrening.noFølg HARD Intensiv Trening på Facebook