Forfatterarkiv: Espen Gjøs

HARDtrening på Tirsdag 13. februar 2024

18 ble med på pyramideintervaller i Vendelveien på Brønnøya!

2-4-6-4-2 med 1 minutts pause. Snødekt og småglatt underlag, tungt oppover, men lettere nedover. Litt motsatt av ellers i livet, hvor det stort sett er lettere når det går oppover.

Tilbake på idrettsanlegget ble det først 1 minutts planke før alle var på plass. Deretter 5 x 20 sekunders styrke med 10 sekunders hvile:

  1. Roing og saksing
  2. Utfall skrått og spensthopp med klapp
  3. Push-ups med skulder touch og vanlige push-ups
  4. Hoftehev med begge bein i bakken og med fotblader mot hverandre

Tilslutt 30 sekunder med planke før det hele ble avsluttet med et brøl.

Sterk innsats fra sterke kvinner & menn.

Treningshilsen fra Espen og Einar

❤️ for Lag & Folk
Besøk www.hitrening.noFølg HARD Intensiv Trening på Facebook

HARDtrening på Torsdag 8. februar 2024

15 holdt varmen i kulden med intervallene 4-3-2-1-3-2-1-2-1!

Brønnøya var igjen stedet, denne gang i Vendelveien. Mange steder er det is og glatte veier, men vi fant en snødekt og forholdsvis tørr og trygg vei. Og ut i fra tempoet å dømme, så gikk det fint å løpe raskt, særlig på de kortere dragene.

Tilbake på idrettsanlegget rakk vi 10 minutter med styrke. Arbeidsinnsatsen var 30, 20 og 10 sekunder med øvelsene:

  1. Planke, planke med sideveis vri og planke med kne til albue
  2. 90 grader statisk, squat med hopp og burpees
  3. Situps, saksing og statisk mage
  4. Push-ups med skulder touch, push-ups med rotasjon og push-ups med kne til albue
  5. Utfall fremover, utfall bakover og utfall med hopp.

Helt til slutt 45 sekunder med statisk planke før vi avsluttet med et kraftig brøl.

Per Arne (maratonløper) var med for første gang (tipset av Annetine) og det var tydelig at han hadde K og S i kroppen. Takk for strålende innsats på en kald (-10 grader) vinterkveld.

Treningshilsen fra Espen og Einar

❤️ for Lag & Folk
Besøk www.hitrening.noFølg HARD Intensiv Trening på Facebook

HARDtrening på Tirsdag 30. januar 2024

20 deltok på siste økt i januar, og ble belønnet med omvendt pyramide!

Forrige uke ble det snakket om at det var så deilig å løpe intervaller, hvor varigheten stadig reduseres. Men vi kan jo ikke bare gjøre det som er deilig. Friksjon må til for å skape utvikling. Derfor ble det 4-3-2-1-2-3-4 med 1 minutts pause på et forholdsvis isfritt underlag på Brønnøya. Farten var høy, både på de korte og de lange dragene.

Tilbake på idrettsanlegget og en delvis snødekt kunstgressbane fikk vi tid til 5 runder med uttømmende styrke. 4 x 20 sekunders arbeidsinnsats og 10 sekunder hvile. Øvelsene:

  1. Sideveis knebøy og squat med hopp
  2. Push-ups med skulder touch og push-ups med rotasjon
  3. Planke med beinhev og planke med rotasjon
  4. Twist og statisk mage
  5. Utfall bakover og utfall med hopp

Og siste øvelse passet perfekt for dagens spretne bursdagsbarn, Jacqueline.

Strålende innsats i kveld. Vi ses.

Treningshilsen fra Espen og Einar

❤️ for Lag & Folk
Besøk www.hitrening.noFølg HARD Intensiv Trening på Facebook

HARDtrening på Tirsdag 23. januar 2024

20 fant balansen og holdt seg på beina på Brønnøya!

Det er de færreste som våger seg ut på løpetur på glattisen, men HIT gjengen er ikke som folk flest. Vi løp til og med intervaller – 4 x 5 minutter med 1 minutts pause. Alle var godt skodd (pigger) og løp fornuftig – risk vs. reward.

Tilbake på idrettsanlegget og det grønne kunstgress ble det tid til 13 minutters styrke. To runder, 4 øvelser, 30 sekunder på hver:

  1. Push-ups kne til albue, diagonalstrekk, amerikaner og twist
  2. Utfall, push-ups med skulder touch, squat med hopp og situps
  3. Sideveis knebøy, planke, 90 grader og statisk mage

Og helt til slutt et lungebrøl.

Takk for god innsats. Vi ses.

Treningshilsen fra Espen og Einar

❤️ for Lag & Folk
Besøk www.hitrening.noFølg HARD Intensiv Trening på Facebook

HARDtrening på Tirsdag 16. januar 2024

19 henger med 16 dager inn i januar, men hvor mange er igjen etter 19 dager?

Ikke så mange, skal vi tro tallene fra Strava. En torsdagsøkt gjenstår, og så får vi svaret i neste uke. Brønnøya var på ny stedet for intervaller og i kveld var det 4-2-4-2-4-2 med 1 minutts pause som sto på programmet. Fine løpsforhold på fast og tørr snø.

Styrkeøkten kjørte vi på kunstgress som allerede hadde blitt ganske hvit etter snøfallet. Litt forskjellig varighet og øvelsesutvalget:

  1. Knebøy med tåhev, utfall og squat med hopp
  2. Push-ups med skulder touch, siderotasjon og vanlige
  3. Mage tautrekk, twist og statisk
  4. Knebøy med tåhev, utfall og squat med hopp
  5. Hoftehev begge bein, og enfots høyre og venstre
  6. Diagonalstrekk, planke, sideplanke høyre og venstre

Takk for innsatsen. Vi ses torsdag. Og kanskje deretter.

Treningshilsen fra Espen og Einar

❤️ for Lag & Folk
Besøk www.hitrening.noFølg HARD Intensiv Trening på Facebook

HARDtrening på Tirsdag 9. januar 2024

24 henger fortsatt med i 2024 og løp 4-3-2-1-3-2-1-2-1 på Brønnøya!

Slitsomt og fint å ta seg godt ut iLag. Rolig transport til og fra, eller kanskje ikke så rolig. Vi hadde mer på programmet og måtte skynde oss hjem for å rekke styrke. Ingen kos uten Kims sier reklamen. Vi sier ingen KoS uten Kondisjon og Styrke.

Styrkeopplegget var en klassiker fra gamle NMT dager. To runder med fire øvelser pr runde, 30 sekunders arbeidsinnsats, ingen pauser. Også dette var slitsomt og ganske travelt. Siste runde ble det bare en runde og 15 sekunders arbeidsinnsats. Ingen overtid i kveld. Øvelsene:

  1. Push-ups kne til albue, rygghev, amerikaner og twist
  2. Utfall, planke med beinhev, squat med hopp og mage med løft
  3. Planke tap, roing, mountain climber og knebøy med tåhev

Takk for godt oppmøte og sterk innsats. Hold ut, kontinuitet trumfer alt.

Neste økt er nr. 1300. Den vil du ikke gå glipp av.

Treningshilsen fra Espen og Einar

❤️ for Lag & Folk
Besøk www.hitrening.noFølg HARD Intensiv Trening på Facebook

HARDtrening på Tirsdag 2. januar 2024

20 lot seg ikke stoppe av mengder med snø og småkaldt vintervær, og ble belønnet med en overraskelse!

Einar hadde nemlig brøytet hele Aall-løypa for håndkraft, og den var i tillegg pyntet med fakler, flagg, glitter og julebelysning. Absolutt en god start på den nye året. Med 5 x 4 minutters intervall med 1 minutts pause ble det god tid til kondisjonering. Det er fortsatt sunt, også i 2024.

Styrketrening ble gjennomført på det grønne glitrende kunstgress, og for å unngå å bli kalde ble det et travelt program. 6 x 20 sekunders arbeidsinnsats med øvelsene:

  1. Utfall fremover og bakover
  2. Vanlige push-ups og med skulder touch
  3. Roing og situps
  4. Squat med hopp og knebøy med tåhev
  5. Hoftehev en fot høyre og venstre
  6. Planke kne til albue og med beinløft
  7. Skøytehopp og jumping jacks

Takk for herlig innsats. Spesielt moro at gamle kjente kommer tilbake og ungdommen stiller opp. Vi satser på at dere alle holder lengre enn til 19. januar – dagen hvor de fleste legger nyttårsforsetttene på hylla.

Nyttårshilsen fra Espen og Einar

❤️ for Lag & Folk
Besøk www.hitrening.noFølg HARD Intensiv Trening på Facebook

HARDtrening på Tirsdag 19. desember 2023

Mens resten av landet flyr på kjøpesentre, løp 21 deltakere rundt i timeglasset!

En overraskelse for flere at det ikke ble Brønnøya og piggskoføre, men det vippet ingen av pinnen. Musseintervaller er det en god stund siden vi gjennomførte, og med fast dekke under føttene ble det godt tempo. Tre runder med 4 minuttersløp, 1 minutts pause og 4 x 30 sekunders løp med 30 sekunders pause. Herlig!

Med kort vei til styrke i midtsirkelen, rakk vi mye. To runder med 8 x 45 / 15 og øvelsene:

  1. Planke med beinhev
  2. Knebøy med tåhev i kombinasjon med squat med hopp
  3. Mage med beinløft
  4. Push-ups med skulder touch
  5. Planke med sidevri
  6. Hoftehev
  7. Roing
  8. Kålorm med push-ups

Helt til slutt tre minutter med en dessert hvor vi kombinerte 40 sekunder statiske øvelser (90 grader og mage) med 20 sekunder stjernehopp.

Årets siste økt er på torsdag. Det bør du absolutt få med deg.

Førjulshilsen fra Espen og Einar

❤️ for Lag & Folk
Besøk www.hitrening.noFølg HARD Intensiv Trening på Facebook

HARDtrening på Tirsdag 12. desember 2023

18 deltakere åpnet luke 3 i HITs julekalender og fant en ny økt på Brønnøya!

Kanskje ikke den store overraskelsen, men forutsigbarhet er viktig for beboerne på Brønnøya, der de ser ut av vinduet på tirsdager og tenker: «Nokon kjem til å komme».

Julekalenderen vi hadde som barn var heller ikke så overraskende. Den gangen var det Freia Twist og med tre søsken fikk vi kun en twist hver tredje dag. Tøffe tak med andre ord.

Tøffe tak ble det også på Brønnøya med 8 x 2 minutters bakkeintervall. Innledningsvis noen kommentarer om at det hørtes lite ut, men kommentaren ble trukket i etterkant av løpsdelen.

Tilbake på idrettsanlegget var kunstgressbanen opptatt. Dermed måtte den enkelte grave frem en plass i snøen, og Merethe fikk virkelig bruk for liggeunderlaget sitt. 6 x 20 sekunder uttømmende styrke:

  1. Utfall fremover og bakover
  2. Vanlige push-ups og push-ups med skulder touch
  3. Roing og situps
  4. Squat med hopp og sideveis knebøy.

Takk for strålende innsats i førjulstiden. Ny luke åpnes på torsdag. Vi håper også da at «Nokon kjem til å komme».

Treningshilsen fra Espen og Einar

❤️ for Lag & Folk
Besøk www.hitrening.noFølg HARD Intensiv Trening på Facebook

HARDtrening på Tirsdag 5. desember 2023

18 løp adventstiden inn med første HIT økt i desember!

Julekalenderen har 24 luker, mens HIT-kalenderen har 6 luker. Første er nå åpnet, og bak den skjulte det seg et Kinderegg av en økt. Noe spennende, noe godt og en overraskelse.

  1. Noe spennede: Løpsintervaller i mørket på Brønnøya. 5 x 4 minutter med 1 minutts pause. Jevnt og fint i Kalkovnfaret.
  2. Noe godt: Uttømmende styrke 30-20-10 sekunder med øvelsene a) planke vanlig, sideveis vri og kne til albue, b) knebøy med tåhev, squat med hopp og burpees, c) situps, saksing og statisk mage, d) push-ups med skulder touch, vanlige og med kne til albue, e) utfall fremover, bakover og med hopp
  3. En overraskelse: Kombo med 45/15 statisk styrke og løp med a) 90 grader, b) statisk mage og c) enfots flyver.

Hva neste luke inneholder er det ingen som vet. Møt opp på torsdag, så får dere se. Husk at det kun er 5 luker igjen til jul, så få med dere alle.

Førjulshilsen fra Espen og Einar

❤️ for Lag & Folk
Besøk www.hitrening.noFølg HARD Intensiv Trening på Facebook