Forfatterarkiv: Espen Gjøs

HARDtrening på Tirsdag 31. januar 2023

20 deltakere, siste økt i januar, 5 x 4 min. intervall, Kalkovnfaret på Brønnøya!

Og når man først er så godt i gang, så er det bare å fortsette og ta med seg februar i samme slengen.

Etter en solid arbeidsinnsats i motbakkene på Brønnøya var det tid for en kort, men intensiv styrkedel. I kveld var det AMRAP (As Many Rounds As Possible) med følgende sett:

  1. AMRAP 2 min 30 sekunder: Push-ups (6), rygg crawl (12), mage med løft (6)
  2. AMRAP 2 min 30 sekunder: Spensthopp (6), twist (6) og planke tap (6)
  3. AMRAP 2 min: Squat med hopp (6), hoftehev (6), push-ups med rotasjon (6)
  4. AMRAP 2 min: Utfall (6), diagonalstrekk (6), planke kne til albue (6)

Etter drøye 60 minutters trening gjensto kun et stort brøl.

Takk for god innsats og godt humør.

Treningshilsen fra Espen og Einar

❤️ for Lag & Folk
Besøk www.hitrening.noFølg HARD Intensiv Trening på Facebook

HARDtrening på Tirsdag 24. januar 2023

25 med gjentatte opp og nedturer i Kalkovnfaret på Brønnøya!

Kveldens økt var lagt til Kalkovnfaret, og til tross for et litt «kjølig og uvennelig» klima, så var det gode treningsforhold på veien (som fint også kan benyttes som løpebane). Med pyramideintervaller på 3-4-5-4-3 minutter og 1 minutts pause, ble det dermed opp- og nedturer. Og det er jo fint å få logget i treningsdagboken.

Tilbake på idrettsanlegget var det et ledig hjørne av kunstgressbanen. Vi hadde ingen tid å miste, og fikk klemt inn snaue 15 minutter med styrketrening. 5 x 20 sekunders arbeidsinnsats med 10 sekunder hvile – og øvelsene var:

  • Roing
  • Utfall vanlig og hopp
  • Push-ups vanlig og med skulder touch
  • Planke tap og med beinløft
  • Squat med hopp og knebøy med tåhev

Herlig innsats og godt humør på alle våre deltakere, og som vi håper smitter over på alle vi møter på vår vei.

Treningshilsen fra Espen og Einar

❤️ for Lag & Folk
Besøk www.hitrening.noFølg HARD Intensiv Trening på Facebook

HARDtrening på Tirsdag 17. januar 2023

21 hardhauser henger fortsatt med tross krevende forhold!

Iht. en artikkel i NRK er 19. januar datoen da flest mennsker mister motivasjonen og stopper opp med treningen. Så da blir det spennende å se hvem som er her på torsdag!

Kveldens forhold var krevende med is og glatte veier nær sagt over alt. I Kalkbukta fant vi imidlertid tilfredsstillende forhold og fikk gjennomført en god intervall økt med 4-2-4-2-4-2 minutters drag med 1 minutts pause.

Tilbake på idrettsanlegg var det en ledig flekk på kunstgressbanen, og dermed kunne vi boltre oss med noen effektive øvelser med 6 x 20 sekunder med 10 sekunder hvile. Øvelsene var:

  1. Push-ups: diamant, skulder touch, smale, rotasjon, vanlige og med sideveis flytt
  2. Lår og sete: Squat med hopp, knebøy med tåhev og sideveis knebøy
  3. Planke: Kne til albue, tap og med rotasjon

Til slutt noen minutter med diverse Foundation training øvelser, blant annet Good Mornings. Og så et stort avsluttende brøl som sikkert skremte Lyn gutta som trente på andre banehalvdel.

Tusen takk for herlig innsats. Statistisk sett er altså torsdag 19. januar datoen flest folk mister motivasjonen. Men heldigvis er ikke dere et representativt utvalg. Vi ses på torsdag!

Treningshilsen fra Espen og Einar

❤️ for Lag & Folk
Besøk www.hitrening.noFølg HARD Intensiv Trening på Facebook

HARDtrening på Tirsdag 10. januar 2023

24 med eller uten forsetter fortsatte med HARDtrening!

For etter trening kommer den gode følelsen av å ha beveget seg, utendørs, sammen med andre. I kveld ble det skikkelig KoS (Kondisjon og Styrke) med 8 x 2 minutter intervaller i motbakke med 1 minutts pause. Selv om det er hardt, så har deltakerne mer å gå på. Lisa var eksempelvis innstilt på 10 x 2 minutter, og ble dermed enten skuffet eller fikk seg en hyggelig overraskelse.

Styrketreningen ble kjørt ved rekkverket ved barnehagen. Litt variert styrke og arbeidsinnsats (15-30 sekunder) med følgende øvelser:

  1. Dips og push-ups
  2. Squat med hopp og squat med hamstringstrekk
  3. Planke kne til albue og med rotasjon
  4. Utfall fremover og bakover

Takk for sterk innsats fra en sterk gjeng. Vi håper flere har forsetter om å fortsette.

Treningshilsen fra Espen og Einar

❤️ for Lag & Folk
Besøk www.hitrening.noFølg HARD Intensiv Trening på Facebook

HARDtrening på Tirsdag 3. januar 2023

24 fikk en god start på treningsåret 2023!

Og selv om underlaget var temmelig glatt, satt det ikke en stopper for at vi beveget oss ut på Brønnøya for 4 x 5 minutters drag. Ikke alle hadde skodd seg for det glatte føret, men de fleste holdt seg på beina og kom helskinnet gjennom økta. Det var en gnistrende og kald januarkveld med -10 grader, og vi la derfor opp til en økt med noe lavere intensitet for å hensynta det kalde været.

Og ikke nok med det, vi tok det også rolig tilbake til idrettsanlegget. Har instruktørene blitt myke i løpet av julen? Eller er det forbigående?

Styrkeøkten var ikke lang, men intensiv nok med 4 øvelser, 30 sekunder pr øvelse og 2 runder. Øvelsene var:

  1. Push-ups med kne til albue, rygghev, amerikaner og twist
  2. Utfall, push-ups med skulder touch, spensthopp og triceps med hoftehev

Og med det var 60 minutters effektiv trening over. Det er godt å være igang og vi håper å se dere alle til kosetrening på torsdag.

Treningshilsen fra Espen og Einar

❤️ for Lag & Folk
Besøk www.hitrening.noFølg HARD Intensiv Trening på Facebook

HARDtrening på Tirsdag 20. desember 2022

Til tross for regn og speilglatte veier deltok 17 hardhauser på årets siste HIT-økt!

Og økta var absolutt verdt å få med seg inn i julehøytiden. For å ha litt å gå på, så la vi opp til en komprimert økt på en våt og tung kunstgressbane. Løpsdelen besto av to runder med 15 x 45/15, med en god dose styrke i mellom. Dette er en solid og effektiv intervalløkt som gir mulighet for høy løpsfart.

Styrkedelen besto av litt varierte øvelser. Vi forsøkte å holde oss mest mulig oppreist for å slippe å bli gjennomvåte, men litt ned på underlaget måtte vi. Det ble kjørt både uttømmende styrke med push-ups og spenstøvelser, og noen runder med Foundation training med både Good Mornings og albue-press.

Imponerende innsats av hele gjengen i kveld. Bare å møte på trening en sånn kveld er en prestasjon. Regn, speilglatte veier, julegaver som skal kjøpes, kaker som skal bakes og hjem som skal pyntes. Unnskyldningene kan være mange, men kveldens 17 stod løpet ut.

Takk for et flott treningsår!

Vintersolverv onsdag 21. desember

God jul og godt nytt år fra Espen og Einar

❤️ for Lag & Folk
Besøk www.hitrening.noFølg HARD Intensiv Trening på Facebook

HARDtrening på Tirsdag 13. desember 2022

40 føtter rett i Baraf på HIT – hvorfor går ikke du ut om vinteren?

Snøen lavet ned, det er 13. desember og Lucia, og julestemningen begynner å komme. Likevel er det godt å komme seg ut sammen med andre, og få litt puls.

Kveldens hoveddel ble kjørt i Kalkovnfaret på Brønnøya og hvor vi vekslet mellom 4 minutters og 2 minutters drag med 1 minutts pause. Totalt 6 drag og 18 minutters arbeidsinnsats med høy puls.

Tilbake på idrettsanlegget ble det ikke tid til engler i snøen, men en effektiv styrkeøkt rakk vi. 6 x 20 sekunders arbeidsinnsats og 10 sekunder hvile med følgende øvelser:

  1. Push-ups: Diamant, skulder touch, smale, rotasjon, vanlige og sideveis flytt
  2. Mage: Roing, beinløft og twist
  3. Bein: Knebøy med tåhev, sideveis knebøy og squat med hopp

Og dermed var det gjort. En time effektiv trening med 20 deltakere var over. Og til alle dere som ikke kommer dere ut, så kan vi jo stille noen av de samme spørsmålene som Karpe gjør på slutten av låta Baraf/Fairuz:

Hvorfor går du ikke med litt puls
Hvorfor går du ikke tur i skogen
Hvorfor går du ikke ut om vinteren
Hvorfor går du ikke og bare får trent
Hvorfor går du
Hvorfor

Semifinale mellom Kroatia og Argentina venter. Takk for innsatsen, god match!

Treningshilsen fra Espen og Einar

❤️ for Lag & Folk
Besøk www.hitrening.noFølg HARD Intensiv Trening på Facebook

HARDtrening på Tirsdag 6. desember 2022

21 rev seg løs fra sofaen og fikk oppleve pyramiden på Brønnøya!

Uavhengig av om det er fotball VM i Qatar, Netflix eller noe annet som gjør at folk holder seg innedørs, så er det i alle fall sikkert at dere går glipp av noe. For i kveld var det ikke bare en god treningsøkt, men også opplevelsen av at snøen lavet ned. Det var like før vi alle begynte å synge på Dum Dum Boys´ sang Stjernesludd.

Løpsdelen var en god omvendt pyramide med 4-3-2-1-2-3-4 minutters arbeidsinnsats og 1 minutts pause. Farten økte på de korte dragene, og ingen frøs.

Tilbake på idrettsanlegget fikk vi klemt inn en 10 minutters styreøkt av den uttømmende sorten. To øvelser pr sett og 5 x 20 sekunders arbeidsinnsats med 10 sekunder hvile.

  1. Utfall fremover og bakover
  2. Push-ups vanlig og med skulder touch
  3. Roing og saksing
  4. Planke tap og planke med benhev

Fire økter gjenstår før HIT tar juleferie og runder av et innholdsrikt år. Vi håper vi ser deg og at du holder helt inn!

Treningshilsen fra Espen og Einar

❤️ for Lag & Folk
Besøk www.hitrening.noFølg HARD Intensiv Trening på Facebook

HARDtrening på Tirsdag 29. november 2022

29 på siste november-økt. Ta deg godt ut, topp formen inn mot julefeiringen!

Det er flere måter å toppe formen på. Noen reduserer antall økter pr uke, noen reduserer intensitet på intervaller eller antall løpte kilometer. Men det er få som slutter helt å trene. Så opprettholder du to gode HIT økter i uken, er mye gjort for å kunne nyte juleferien på en best mulig måte.

Intervallene i kveld ble gjennomført i Kalkovnfaret på Brønnøya. 6 x 3 minutter med 1 minutts pause er en solid dose med intervaller, men deltakerne er langt over landsgjennomsnittet fysisk aktive og takler stadig større utfordringer.

Tilbake på idrettsanlegget ble det AMRAP styrke i flomlyset. Fem sett, tre øvelser pr sett, seks repetisjoner og arbeidsinnsats to minutter. Gjør så mange runder du klarer.

  1. Push-ups, ryggcrawl og mage med løft
  2. Amerikaner, rygghev og situps
  3. Spensthopp, twist og planke med tap
  4. Knebøy med tåhev, saksing og push-ups med rotasjon
  5. Legghopp, utfall og diagonalstrekk

Takk for strålende innsats.

Årets siste treningsmåned står for tur. Husk å gi beskjed til hitrening@gmail.com ved endringer i medlemskapet og/eller kontaktinformasjon (mobil/e-post).

Treningshilsen fra Espen og Einar

❤️ for Lag & Folk
Besøk www.hitrening.noFølg HARD Intensiv Trening på Facebook

HARDtrening på Tirsdag 22. november 2022

31 valgte HIT med løp i timeglasset fremfor å sitte i sofaen å se fotball VM!

Og selv tilbudet om å hvile seg litt på benken var det ingen som tok, verken på løpsintervallene bestående av 4-2-4-2-4-2-4 minutter eller i pausen på 1 minutt. Et fornuftig valg på alle måter i disse dager. Og imponerende at så mange våget seg ut i et spennende vær med snø og slaps.

Mens løpsdelen ble gjennomført i mørket, så kom alle frem i lyset på styrkedelen. Opplegget var tilrettelagt mht. det våte underlaget, men litt nedpå måtte vi. Med arbeidsinnsats på 4 x 30 sekunder og ingen pauser, kom vi oss gjennom følgende sett:

  1. Planke tap og planke med kne til albue
  2. Squat med hopp og knebøy med tåhev
  3. Foundation training med Good Mornings
  4. Utfall og sprellemann
  5. Push-ups og push-up med rotasjon
  6. One foot dead lift

Og til slutt noen sekunder i 90 graderen. God stemning, god intensitet og godt oppmøtet. Alt henger sammen med alt. Takk for herlig innsats. Vi ses på trening.

Treningshilsen fra Espen og Einar

❤️ for Lag & Folk
Besøk www.hitrening.noFølg HARD Intensiv Trening på Facebook